School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer

Haagstraat 136 5552 HP Valkenswaard

  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer
  • Schoolfoto van School voor Speciaal Basisonderwijs De Zonnewijzer

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Met ingang van het schooljaar 2019-2020 zijn ook scholen voor speciaal (basis)onderwijs verplicht om bij hun leerlingen een eindtoets af te nemen. Wij hebben gekozen voor de Leerling in beeld – doorstroomtoets. Dat kan op papier of digitaal. Met deze toets krijgt je kind een onafhankelijk toetsadvies: welk vervolgonderwijs past het beste bij hem of haar? Daarnaast zie je hoe goed jouw kind is op het gebied van lezen, taalverzorging en rekenen. De school gebruikt deze informatie voor het definitieve schooladvies voor jouw kind.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen en bewaken toetsen we regelmatig. Gedurende het schooljaar nemen we methode gebonden toetsen af, gekoppeld aan het aanbod van dat moment. 

Twee keer per jaar worden in de groepen 3 t/m 8 de niet- methode gebonden toetsen ingezet uit het CITO leerling- en onderwijsvolgsysteem (LIB) leerling in beeld. In januari worden deze toetsen afgenomen voor de vakgebieden technisch en begrijpend lezen, spelling en rekenen en in juni voor de vakgebieden technisch lezen, spelling en rekenen.
De leerlingen van de Zonnewijzer worden adaptief getoetst. Als je adaptief toetst, zorg je ervoor dat leerlingen de toets maken die het beste bij hen past. Beide toetsen en natuurlijk de observaties vanuit de dagelijkse praktijk, helpen ons om d.m.v. analyse ons onderwijsaanbod goed af te stemmen. Door het maken van trendanalyses vergelijken we de resultaten met voorgaande jaren op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau.

Daarnaast nemen we in de groepen 4 en 7 de NSCCT af (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test). Het is een klassikale test die inzicht geeft in het leervermogen van de leerlingen, in wat leerlingen mogelijk kunnen. Deze informatie helpt ons om het onderwijsaanbod beter af te stemmen en een passend uitstroomniveau te bepalen.

In de groepen 1 en 2 gebruiken we het observatie- registratiesysteem 'KIJK!' om de ontwikkeling van de leerlingen goed te volgen vanuit de observaties van de leerkrachten. Vanuit de registratie-overzichten wordt een goed beredeneerd aanbod neergezet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op de Zonnewijzer werken we met de volgende 4 leerroutes binnen het jaarklassensysteem:

Leerroute 1: uitstroom VMBO TL/GL of hoger
Leerroute 2: uitstroom VMBO B/K   
Leerroute 3: uitstroom PrO
Leerroute 3+: uitstroom PrO

Binnen iedere leerroute is er een mogelijkheid dat de leerling uitstroomt naar het VSO (Voortgezet Speciaal Onderwijs).

Door leerlingen gedurende de gehele schoolloopbaan goed te volgen en op maat te bedienen hebben we een goed beeld van iedere leerling. Het uitstroomperspectief wordt vastgesteld in het OPP. Eind groep 4 worden voorlopige leerroutes gepland, deze leerroutes worden eind groep 5 vastgesteld. Eind groep 5 wordt een voorlopig uitstroom perspectief vastgesteld, deze wordt eind groep 6 vastgesteld.
In groep 7 wordt een voorlopig advies richting Voortgezet Onderwijs vastgesteld. Er wordt samen met leerkrachten, orthopedagoog en kwaliteitsondersteuner zorgvuldig gekeken naar de totale ontwikkeling van de leerling, zowel op didactisch gebied als op sociaal emotioneel gebied. In groep 8 volgt het definitieve advies. Gedurende de gehele schoolloopbaan worden de uitstroombestemming en het uiteindelijke advies richting Voortgezet Onderwijs zorgvuldig met ouders besproken.

Het schooladvies
Het basisschooladvies is wettelijk leidend en bindend. Het advies wordt zorgvuldig geformuleerd op basis van kennis en vaardigheden opgedaan in groep 6-7-8, de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en het gedrag van het kind. Bij het opstellen van het basisschooladvies zijn de leerkrachten, kwaliteitsondersteuner en de othopedagoog betrokken. De ouders worden hierin meegenomen.

Doordat er vanaf schooljaar 2023-2024 een doorstroomtoets en een aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

  • Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
  • Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
  • Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies vanuit de doorstroomtoets dan het voorlopig schooladvies? Dan kán de school een hoger definitief schooladvies geven, maar is dat niet verplicht. Als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school*.


* Voor leerlingen uit het primair onderwijs (po), het speciaal onderwijs (so) en het speciaal basisonderwijs (sbo) die de overstap maken naar het vso (voortgezet speciaal onderwijs), geldt de centrale aanmeldweek niet. 


Bezwaarprocedure
Een goed overwogen schooladvies biedt kinderen de beste kansen. Daarom zorgen wij ervoor dat het schooladvies zorgvuldig tot stand komt. Het kan voorkomen dat u het als ouder niet eens bent met het voorlopig schooladvies voor uw kind. Wanneer dit het geval is, gaat u hierover in gesprek met de leerkracht en/of directeur. De leerkracht kan in het onderwijskundig rapport in ParnasSys aangeven wat uw standpunt en argumentatie zijn, zodat de middelbare school waar uw kind is aangemeld hier kennis van kan nemen.

Als ouders het niet eens zijn met het ontvangen definitieve schooladvies, kunnen zij bij het schoolbestuur bezwaar indienen. Het schoolbestuur kan zich vervolgens over dit bezwaar laten adviseren door een onafhankelijke commissie bestaande uit een medewerker van Team Onderwijsontwikkeling & Kwaliteit van SKOzoK, een ervaren leerkracht van groep 8 en een kwaliteitsondersteuner van andere basisscholen. Deze commissie kijkt hoe de onderbouwing van het definitieve advies tot stand is gekomen. Dit doet zij aan de hand van een dossier met resultaten en argumenten voor het schooladvies. Vervolgens geeft de commissie een advies aan de bestuurder en de school over het al dan niet heroverwegen van het schooladvies.

Bent u na deze stap nog steeds van mening dat het advies niet juist is onderbouwd of bent u het niet eens met de doorlopen procedure, dan kunt u contact leggen met de ambtelijk secretaris van de klachtenregeling van SKOzoK. Deze controleert onder andere of alle stappen van de procedure juistzijn doorlopen en overlegt met u de mogelijkheden tot het indienen van een officiële klacht. Indien nodig wordt doorverwezen naar de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bij de Zonnewijzer staan onder meer de kernwaarden vertrouwen, verbinding, veiligheid en vindingrijkheid centraal. Dit uit zich in een pedagogische visie, waarbij de ontwikkeling van de leerlingen in relatie met hun schoolgenoten, begeleiders, ouders en omgeving centraal staat.

Voor de leerlingen van de Zonnewijzer wordt een specifiek aanbod voor sociaal-emotioneel leren geboden, afgestemd op hun ondersteuningsbehoeften. Door aandacht te hebben voor sociaal en emotioneel leren, leren de leerlingen omgaan met zichzelf en de ander. Hierbij gaan we uit van een preventieve werking waarbij een positieve en veilige sfeer op school gecreëerd wordt. We bieden onze leerlingen een passend aanbod om hun sociaal-emotionele ontwikkeling optimaal te stimuleren, met daarnaast aandacht voor het bevorderen van het leren leren en de executieve functies van de leerlingen.

Dit aanbod wordt vormgegeven door:
- In gesprek te gaan met de leerlingen. 
- Leerlingen te zien en met een open blik naar hen te kijken
- Het bieden van een veilige omgeving, waarin onze leerlingen nieuwe vaardigheden kunnen oefenen en waarin ze fouten mogen maken.
- Heldere schoolafspraken en afspraken binnen de groep.
- Lessen Rots & Water middels een doorlopende leerlijn.
- Aandacht voor ontwikkelen van sociale vaardigheden gedurende de dag.

Daarnaast is het voor de leerlingen van de Zonnewijzer van belang dat ze autonomie ervaren en eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Als leerlingen invloed hebben op wat ze willen leren en hoe ze dat willen doen, wordt leren betekenisvol en versterkt dit het gevoel van competentie. Door leerlingen serieus te nemen versterkt het gevoel van autonomie. Ook vinden we het voor onze leerlingen belangrijk dat ze van en met elkaar leren. Het ontmoeten van leerlingen van verschillende leeftijden hoort hier expliciet bij. Dit versterkt de zelfstandigheid, weerbaarheid en onderlinge relatie, waardoor we leerlingen voorbereiden op het ondernemend stappen kunnen zetten in de hedendaagse maatschappij.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Veiligheid
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven