Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de start van schooljaar 2023-2024 telt onze school ongeveer 115 leerlingen.
De school is verdeeld in drie "bouwen".
- De onderbouw: groep 1/2 en 3 (kinderen van ca. 4-8 jaar)
- De middenbouw: groep 4/5 (kinderen van ca. 8-9 jaar)
- De bovenbouw: groep 6/7 en 8 (kinderen van ca. 10-12 jaar)
De kinderen leren van en met elkaar. Dit kan zowel binnen de bouw zijn als met meerdere bouwen samen.
De jongste leerlingen krijgen onderwijs in de onderbouw, groep 1, 2 en 3.
Als een kind nog maar net op school is, besteden we veel tijd in het scheppen van een klimaat van veiligheid en geborgenheid. Verder brengen we in beeld wat de onderwijsbehoeften van de kinderen zijn en welke ondersteuning, aanpak en instap daar het best bij past. Het lesaanbod komt in principe overeen met het niveau van leerjaar 1, 2 en 3 in het regulier basisonderwijs.
De leerlingen krijgen in deze fase veel tijd om te experimenteren en handelend bezig te zijn binnen de hoeken, groep en bouw. Daarnaast is er veel aandacht voor de spraak-taalontwikkeling. De logopedisten spelen hierin structureel een grote rol. In de kleutergroep wordt doelgericht gewerkt aan voorbereidend lezen, taal, rekenen en de motorische ontwikkeling. Daarnaast neemt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling een belangrijke plaats in. Voor de jonge leerlingen in de onderbouw worden de ontwikkelingen in kaart gebracht middels KIJK!. Dit is een praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de algehele ontwikkeling bij vier-tot zevenjarigen. Op basis van de observaties wordt het aanbod afgestemd.
De werkwijze in de onderbouwgroepen komt in hoofdlijnen overeen met de werkwijze in de andere groepen van de school. Naast werken in de hoeken wordt ook met de gehele onderbouwgroep gewerkt in werkplekken, binnen de eigen bouw.
Dagindeling
De les- en activiteitenopbouw van elke 'gewone' schooldag is vastgelegd in een vastomlijnde en wekelijks terugkerende structuur. Een soort lesrooster, wij noemen dat 'dagritme'. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u via de leerkracht wannneer u kind gym heeft.Basisvaardigheden
Voor het aanleren van de basisvaardigheden gebruiken we leerlijnen en methodemateriaal, waarbij we de bijhorende leerkrachthandleiding en de leerlijnen als leidraad gebruiken. Afhankelijk van de ondersteuningsbehoeften van de kinderen worden andere of aanvullende hulpmiddelen ingezet.Vak en vormingsgebied en gebruikte methode:
Aanvankelijk lezen - Veilig leren lezen Kim versie
Voortgezet technisch lezen - Pravoo/ZLKLS José Schraven
Begrijpend Lezen - Nieuwsbegrip XL
Taalonderwijs - Leerlijn taal
Spelling - Staal spelling en aanpak Marant
Schrijfonderwijs - Pennenstreken
Rekenen- Getal & Ruimte junior
Engels - Stepping Stones Junior
Woordenschatonderwijs - Met woordenlijsten
Verkeer - VVN verkeersmethode
Wereldorientatie - Faqta
De Zonnewijzer is een school voor speciaal basisonderwijs, bedoeld voor leerlingen die zich, gezien hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften, onvoldoende kunnen ontwikkelen op de reguliere basisschool.
De Zonnewijzer biedt deze leerlingen extra ondersteuning. Deze wordt op diverse manieren vormgegeven.Belangrijk is dat het leren betekenis heeft voor de leerlingen waarbij het handelen een belangrijke plaats inneemt. Naast de reguliere vakken werken de leerlingen in werkplekken waarbij leren in samenhangende contexten plaatsvindt. Ook is er veel aandacht voor coöperatief leren.
We werken aan de cognitieve ontwikkeling conform mogelijkheden en verwachtingen. Voor alle leerlingen is er een OPP (ontwikkelingsperspectiefplan) opgesteld. Leerlingen volgen hun eigen leerroute binnen het jaarklassensysteem en werken intensief samen binnen de bouw.
Ook wordt veel aandacht besteed aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Het vergroten van eigenaarschap, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen en het leren leren zijn hierbij belangrijke aandachtspunten.
We werken volgens de HGW cyclus (Handelingsgericht Werken). De cyclus bestaat uit de volgende onderdelen: waarnemen, begrijpen, plannen, realiseren.Vanuit de OPP’s wordt voor iedere groep een groepsplan opgesteld. Twee keer per jaar vindt er een groepsbespreking met aansluitend een leerlingbespreking plaats waarin aanbod en aanpak besproken wordt. Als blijkt dat een groep/leerling meer nodig heeft in afstemming, dan kan het expertise centrum 'team Passend Onderwijs' ingeschakeld worden om mee te denken in oplossingen voor deze leerling. Zij kunnen, wanneer nodig, extra ondersteuning faciliteren. Ouders worden gedurende het schooljaar zoveel mogelijk meegenomen in het aanbod en de aanpak van hun kind.
Op onze website vindt u het schoolondersteuningsprofiel.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De komende jaren gaan we ons aanbod verbreden. Dat doen we door:
- het verbreden van ons aanbod voor leerlingen die moeite hebben om de 1F doelen te halen.- het verder versterken van de leerkrachtvaardigheden.
- verdieping van taalaanbod, met name met betrekking tot woordenschatonderwijs.
Om een duidelijk beeld te krijgen waar het jonge kind in zijn ontwikkeling staat, gebruiken wij het observatie instrument KIJK! Er wordt gekeken naar de basiskenmerken en betrokkenheid en de aanwezigheid van factoren die een risico kunnen vormen voor de ontwikkeling. Vanuit de observatie en registratie vormen de leerkrachten een beeld van de sociaal emotionele ontwikkeling, taal, rekenen en motoriek.
Vandaar wordt helder wat nodig is voor het kind en kunnen de leerkrachten een goed beredeneerd aanbod wegzetten.
Het concept kiezen-delen-maken wordt hier vanaf het begin gedragen d.m.v. de principes van ervaringsgericht- en ontwikkelingsgericht onderwijs in een thematisch jasje.
Samen met de orthopedagoog en de kwaliteitsondersteuner volgen we de ontwikkeling van het jonge kind nauw op. We stellen de doelen bij waar nodig om in een kleine setting onderwijs aan te bieden op maat van het jonge kind.
Om een rijk taalaanbod te verzorgen zijn er 2 logopedisten nauw verbonden met het taalaanbod in de onderbouw.
Voor de motorische ontwikkeling doen wij beroep op externe fysiotherapeuten, die ervaring hebben met het jongste kind.
We hebben een intensieve samenwerking met de reguliere school in het gebouw, het MKD ( Medisch Kinderdagverblijf), peuterspeelzalen, Lunetzorg en andere externe partijen en organisaties, waar we als school bij betrokken zijn. Ook de samenwerking met de kinderopvang De Horizon maakt dat de overgang van school naar opvang heel soepel verloopt.