Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bij de start van schooljaar 2024-2025 telt onze school ongeveer 100 leerlingen.
Wij formeren 4 groepen:
- een groep 1/2
- een groep 3/4
- een groep 5/6
- een groep 7/8
In de groepen 1/2 wordt thematisch gewerkt vanuit doelen. Op deze manier kunnen we spelenderwijs de inhoud afstemmen op de belevingswereld van de kinderen. Uitgangspunt hierbij vormen de leerdoelen vanuit Kijk!
De leerkrachten bieden in de klas en op de leerpleinen een rijke, uitdagende leeromgeving aan. Deze leeromgeving leidt tot verwerking van de ervaringen middels spel, werk en gesprek, waarbij deze doelen centraal staan. Er wordt voor gezorgd dat het onderwijsaanbod een samenhangend geheel is. opgebouwd rondom een thema. Het onderwijsaanbod voor groep 1/2 bestaat uit:
- expressieactiviteiten
- werken met constructiemateriaal
- werken met ontwikkelingsmaterialen
- gespreksactiviteiten
- beginnende lees-, schrijf- en rekenactiviteiten
- bewegingsonderwijs
We realiseren ons dat er leerlingen zijn die extra aanbod nodig hebben. Hetzij omdat het basisaanbod te moeilijk of te makkelijk is, of omdat 'leren leren' onvoldoende ontwikkeld is (denk aan werkhouding en taakaanpak, planning en organisatie van het werk). Op school bieden wij een zo breed mogelijke ondersteuning aan. Wanneer leerkrachten signaleren dat er meer nodig is, wordt in een leerlingbespreking met de kwaliteitsondersteuner (KO'er) geanalyseerd en worden aanpak en aanbod bijgesteld. Op het moment dat dit onvoldoende voor de leerling oplevert, wordt in overleg met de ouders naar een passende oplossing gezocht.
De KO'er ondersteunt de leerkrachten bij het vormgeven van goed onderwijs voor alle leerlingen, onder andere door groepsbezoeken, groepsbesprekingen en kindbesprekingen (zie ondersteuningsplan) en door te helpen ondersteunen bij het opstellen van groepsplannen en ontwikkelingsperspectieven (OPP's). Daarnaast wordt er door de KO'er contact onderhouden met externe deskundigen. De KO'er doet soms verder (diagnostisch) onderzoek met leerlingen. De KO-er(s) gelinkt aan onze school worden weergegeven op de website onder het kopje 'het team'.
We volgen de leerlingen middels de zogenaamde HGW-cyclus. Deze cyclus bestaat Uit de onderdelen waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren. ledere groep werkt met een groepsplan. Tijdens het schooljaar vindt 2 tot 3 keer een groepsbespreking plaats, waarbij het groepsplan wordt doorgesproken tussen de leerkracht(en) en de KO'er. Gesprekspunten zijn: het aanbod, de aanpak en of de voorgenomen doelen zijn behaald door alle leerlingen. Daar waar nodig kan ook een kindbespreking plaatsvinden, omdat bijvoorbeeld doelen niet worden behaald, of omdat er gedragsmatige bespreekpunten liggen. Als blijkt dat een kind door welke belemmering dan ook, de aangeboden stof niet kan verwerken zoals passend bij de leeftijd, kan besloten worden deze leerling los te koppelen van het basisaanbod van de groep (of een of meer vakgebieden) en wordt een eigen leerlijn ontworpen. Deze leerlijn wordt vastgelegd in een OPP. Wanneer een leerling met een eigen leerlijn gaat werken, gebeurt dit altijd na overleg met ouders/verzorgers.
Vanaf schooljaar 2021-2022 zijn we gestart met werken vanuit het protocolbegaafdheid DHH. Dit gebruiken we om onze leerlingen nog beter in beeld te krijgen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Dit beleid, in de vorm van ons schoolondersteuningsprofiel waarin we dit weergeven, is in ontwikkeling.
Atalenta is in 2023 ontstaan uit de fusie tussen onderwijsstichting SKOzoK en een deel van de Kinderopvanggroep. Naast kwalitatief hoogwaardig onderwijs bieden we een compleet aanbod aan kinderopvang om zo de doorgaande ontwikkellijn van 0-13 jaar te borgen. Kinderen kunnen terecht bij kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang (BSO). Je vindt ons vaak onder één dank met de basisschool in de gemeentes Valkenswaard, Bergeijk, Cranendonck en Waalre. Binnen de andere gemeentes werken we samen met andere kinderopvangpartners.