obs De Dubbelburg

Valkenhorst 2 2235 BW Valkenburg (Zuid-Holland)

Schoolfoto van obs De Dubbelburg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Dubbelburg wordt de Centrale Eindtoets (digitaal) bij de kinderen van groep 8 afgenomen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
De uitkomst van de Centrale Eindtoets wordt bekeken op leerling-, maar ook op schoolniveau. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden de IEP midden- en eindtoetsen afgenomen. Na een analyse door de leerkracht worden de gegevens met een intern begeleider besproken en wordt er bepaald welke kinderen  extra ondersteuning krijgen binnen de groep of buiten de groep door het ondersteunend personeel. Voor deze kinderen worden doelen bepaald welke in de afgesproken periode behaald moeten worden. 

Na de groepsevaluatie wordt een schoolzelfevaluatie opgesteld door IB-ers en directie. De schoolzelfevaluatie wordt met het team besproken. Uit de schoolzelfevaluatie komen aandachtspunten naar voren en op basis daarvan worden nieuwe doelen opgesteld. Deze komen terug in team- en bouwvergaderingen, maar ook in groepsbesprekingen. De schoolzelfevaluatie wordt met het bestuur besproken. De schoolzelfevaluatie wordt twee keer per jaar opgesteld.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 7 informeren we ouders over het verwachte uitstroomniveau van hun kind aan het einde van de basisschool. Het voorlopig advies in groep 7 is opgesteld aan de hand van rapporten en ervaringen van leerkrachten en de resultaten uit het leerlingvolgsysteem.
Natuurlijk zijn het niet alleen maar de toetsen die bepalend zijn voor de juiste schoolkeuze. Er zijn ook andere zaken, zoals werkhouding en motivatie, die meetellen voor het slagen in het voortgezet onderwijs. De Dubbelburg geeft de ouders tijdens een informatiebijeenkomst eind groep 7 informatie over de stap richting het Voortgezet Onderwijs. 

In groep 8 zullen we op diverse momenten nogmaals het verwachte uitstroomniveau beoordelen en komen tot een definitief advies. De ervaring leert dat de kinderen in de bovenbouw nog een groei laten zien in hun leerprestaties en schoolse vaardigheden, zoals de werkhouding. 
In groep 8 (oktober/november) geven de leerkrachten de kinderen uitleg over de overstap naar het voortgezet onderwijs, de verschillende niveaus en de verschillende scholen in de regio.In november van groep 8 vindt er een pre adviesgesprek plaats met de leerkrachten, ouders en het kind. In dit gesprek wordt het advies met het kind besproken en gekeken naar de mogelijke scholen passend bij het advies. Tevens kan het kind zijn / haar vragen aan de leerkrachten stellen. In november - februari bezoeken ouders en kinderen de open dagen, informatieavonden of doe-middagen van de VO-scholen.De verdere vervolgprocedure voor de aanmelding wordt in groep 8 verder toegelicht. Dit doen we omdat dit per jaar kan wisselen.

Meer informatie over het voortgezet onderwijs in het algemeen en de VO-scholen in de buurt zijn te vinden in de VO-gids. Deze gids is online te bekijken via: www.devogids.nl.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Dubbelburg vindt een goed pedagogisch klimaat zeer belangrijk. Dat uit zich in aandacht voor normen en waarden die we vanuit de identiteit van de school belangrijk vinden. Pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen. Voor de sociaal en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen werken wij met de Kanjertraining en ZIEN. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling te monitoren vullen de leerkrachten en leerlingen (vanaf groep 5) de digitalevragenlijsten van ZIEN in. In de leerlinglijst komen de aspecten zelfvertrouwen, werkhouding, relatie met de leerkracht, relatie met andere leerlingen en schoolbeeld aan bod.

Op de Dubbelburg is een van onze expertleerkrachten een gedragsspecialist. De gedragsspecialist ondersteunt de IB'ers en leerkrachten bij vraagstukken die betrekking hebben op het welbevinden van onze leerlingen. Op de Dubbelburg hebben wij gedragsbeleid. Hierin staat beschreven hoe wij de kinderen willen laten ontwikkelen op dit gebied en hoe we handelen naar gedrag van onze leerlingen. Ouders spelen hierin  een hele belangrijke rol. Wij zullen, bij twijfels over de ontwikkeling op sociaal en of emotioneel gebied altijd met ouders contact opnemen om samen de kijken hoe we de leerling het beste kunnen ondersteunen.

Door middel van 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • eigenaarschap
  • ontmoeting
  • groei

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het onderwijs op de Dubbelburg is door de inspectie beoordeeld met een voldoende. De Dubbelburg voldoet aan het basistoezicht. Op de site van de inspectie kunt het nummer van de school invullen. Dit is 06CA. Hier kunt het laatste oordeel van de inspectie vinden.

De stichting OBODB, waar de Dubbelburg onderdeel van uitmaakt, voert bij haar scholen ook cyclisch een audit uit om de onderwijskwaliteit te kunnen waarborgen. In mei 2022 is er op de Dubbelburg een audit uitgevoerd. De uitkomst van de audit is door de auditoren besproken met het team. 

Terug naar boven