Basisschool Heilig Hart

Schoolstraat 2 6301 AS Valkenburg (Limburg)

  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We stellen ons ten doel dat iedere leerling zo goed mogelijk wordt voorbereid op de doorstroom naar een passende richting in het voortgezet onderwijs. (V.O.)

We willen afstemmen op de behoeften van de leerlingen. Dit doen we door een gedegen analyse van de resultaten en mogelijkheden.

Bs H.Hart gebruikt als doorstroomtoets ROUTE 8.

De ROUTE 8 toets is voor ieder kind een unieke toets en is adaptief, d.w.z. dat het niveau van de toets zich automatisch aanpast aan het niveau van uw kind. Ieder kind doorloopt op deze manier een eigen route van vragen. Dit werkt voor uw kind prettig en zal minder belastend werken.

Rapportage

Na afname van de doorstroomtoets ROUTE 8 ontvangt de school de rapportages van alle leerlingen. U ontvangt vervolgens van de school de rapportage van uw eigen kind. Van de resultaten is een grondige analyse gemaakt. Vanaf volgend jaar kunnen we met meer gegevens een trend volgen. Veel gestelde vragen treft u op de website www.route8.nl. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij als school vragen van elke leraar om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen op basis van observaties en meetpunten van de methodegebonden toetsen. Middels maandelijkse bordsessies worden de toetsresultaten besproken a.d.h. het resultatenoverzicht van de methodegebonden toetsen.

Door tijdens de les de kinderen nauw te monitoren en een check uit voeren is direct inzichtelijk of het kind een doel beheerst; we kunnen gelijk in die les of later die dag een extra instructie doen. We werken formatief én preventief zodat we aan de achterkant minder hoeven te repareren.  

In één oogopslag is dan te zien op welk onderdeel welke kinderen nog aandacht behoeven. De bevinding wordt ook met het kind gedeeld middels een kort kindgesprek.

Door te werken met het Cito- leerlingvolgsysteem monitoren we de ontwikkeling van het kind. Middels enkele studiedagen per jaar wordt met het hele team een diepteanalyse van de gegevens gemaakt en worden groepszorgprofielen met de te halen doelen, passend bij onze leerlingpopulatie, opgesteld waarmee de leerkrachten en leerlingen dan dagelijks werken.  

Rol intern begeleider

Als kinderen extra zorg nodig hebben, wordt bekeken in welke mate hulp moet worden ingezet. De interne begeleider (IB-er) houdt nauwlettend alle werkzaamheden rond de extra zorg voor kinderen bij, coördineert deze en schakelt waar nodig hulp in en houdt het overzicht. De intern begeleider bij ons op school is Nicole Geijselaers. 

Bevindingen van tussentijdse observaties op het gebied van o.a. de sociaal emotionele ontwikkeling nemen we altijd mee! Immers gedrag en leren hebben een nauwe samenhang. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advisering voortgezet onderwijs (VO)

Begin groep 7 gaat school met de ouders in gesprek over een pre-advies VO op basis van de totale ontwikkeling van het kind van de afgelopen schooljaren op school, immers we kennen het kind dan al 6 jaar. 

In groep 8 vindt opnieuw een VO advies gesprek plaats. 

Onze school heeft richtlijnen voor deze gesprekken opgesteld en de bevindingen worden met de intern begeleider besproken. 

Verder heeft school een interne bezwarenprocedure voor als school en ouders het niet eens worden over het eindadvies. 

Ofschoon het schooljaar 2020-2021 de eindtoets wel is afgenomen, wordt gevreesd dat door de lange periodes van onderwijs op afstand de leerlingen van groep 8 op de eindtoets niet ten volle kunnen laten zien wat zij in hun mars hebben. Het doel is niet om iedereen een zo hoog mogelijk advies te geven, wel om ook de leerlingen van wie we weten dat ze het grootste risico op onderadvisering lopen, een eerlijke kans te geven. Ieder kind heeft recht op een passende plek.

Op basis van de resultaten van de eindtoets kunnen VO adviezen derhalve aangepast worden, we gaan opnieuw met ouders in gesprek.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school  (deel uitmakend van de Stichting Innovo ) wil iedere individuele leerling en medewerker een veilig leer- en leefklimaat bieden. Op school onderschrijven wij het uitgangspunt, dat mannen en vrouwen, meisjes en jongens gelijkwaardig zijn. De school voldoet aan de regels en voorschriften volgens de Arbonormen en voert een actief beleid gericht op een maximale sociale veiligheid o.a. op het gebied van pesten, agressie geweld en seksuele intimidatie.

Leerlingen oriënteren zich op zichzelf, hoe mensen met elkaar omgaan, hoe ze problemen oplossen en zin en betekenis geven aan hun bestaan: kortom actief burgerschap. 

School heeft het afgelopen jaar een beleidsplan inzake burgerschap gemaakt. Door te werken met jeelo komen alle gestelde doelen aan bod.

Meer info in de link: https://www.innovo.nl/actief-burgerschap-en-sociale-cohesie.html

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • tevredenheid
  • zelfvertrouwen
  • motivatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De resultaten van de school zijn van dien aard dat ze een zgn. 'basisarrangement' heeft. Een school krijgt een basisarrangement als de onderwijsinspectie vertrouwen heeft in de kwaliteit van de school. De onderwijsinspectie kent dat toe na een bezoek aan de school (minstens 1x per 4 jaar) en jaarlijks na het bekijken van de eindtoetsgegevens en alle resultaten op de tussentijdse toetsen.

In november 2020 heeft de inspectie onze school opnieuw bezocht. Dit maal betrof het een landelijk themaonderzoek waar géén oordeel per school over geveld wordt. Het betrof het thema "kwaliteitsverbetering en de leerling populatie". Samen met de school werden de motieven, doelen en voorgenomen evaluatie van de belangrijkste thema`s voor kwaliteitsverbetering in kaart gebracht en vond er reflectie plaats op de vraag hoe de samenhang met de doelgroepen van school en de leerling ondersteuning plaatsvindt. 

De inspectie maakt op basis van dit jaarlijks themaonderzoek een algemeen jaarverslag met alle bevindingen.

In februari 2023 was onze school opnieuw middels een steekproef aan de beurt voor een themaonderzoek: "De kwaliteit van extra ondersteuning in het funderend onderwijs". Ook dit onderzoek is een onderdeel van het algemeen jaarverslag van de inspectie. 

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de kwaliteit van onderwijs: de scholen leggen hiervoor verantwoording af aan ons bestuur.

Op bs H.Hart is het onderwijs van voldoende kwaliteit.


Terug naar boven