Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van onze school zijn verdeeld over 4 combinatiegroepen. We werken met een groep 1/2, een groep 3/4 een groep 5/6 en een groep 7/8. De leerkrachten maken binnen deze groepen gebruik van een effectieve instructie met activerende en betrokkenheidsverhogende werkvormen. Leerlingen worden voor de basisvaardigheden in de gelegenheid gesteld instructie op niveau te krijgen, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van groepsdoorbrekend werken. Het zelfstandig werken en zelfstandig leren wordt expliciet aangeleerd en krijgt vorm middels planborden, dag- en weektaken. Met name in de bovenbouw wordt ingezet op het vermogen richting te geven aan en verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leerproces.
De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders kan vrijstelling gegeven worden.
Gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten: klik op de link
https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
Lesuren/onderwijstijd per jaar
Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw over de 8 jaar heen. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag. Op onze school krijgen in het schooljaar 2023-2024 de leerlingen van de onderbouw unit 1-2 en 3-4 936 uur onderwijs, en in de bovenbouw is dat 987 uur. Bij dit aantal hebben wij reserve uren die ingezet kunnen worden bij een calamiteit.
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) onze school is goed te zien dat de basiskwaliteit op orde is.
Zie de website van school voor het ondersteuningsprofiel: www.bs-sibbe.nl.
De school gebruikt een dekkend geheel van genormeerde instrumenten en procedures om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Hierdoor signaleert school vroegtijdig welke zorg de leerlingen nodig hebben. Op basis van de analyse wordt gekeken welke specifieke ondersteuning de leerling nodig heeft en halen deze intern bij onze interne deskundigen of vragen hulp bij onze ketenpartners zoals de expertisepool van Innovo, de GGD of het zorgteam. Specifieke voorzieningen kunnen we treffen bij hoogbegaafdheid door bijv. het deelnemen aan de Masterclass i.s.m. het Stella Maris College te Meerssen (VO). Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Hier staat de concrete uitwerking van onze aanpak op de ontwikkeldoelen. Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen.
Op onze school zijn alle leerlingen welkom. Indien ouders hun kind met een extra zorgvraag aanmelden zullen we samen onze mogelijkheden verkennen en beslissen of we in voldoende mate tegemoet kunnen komen aan de onderwijs- en begeleidingsbehoefte van de leerling. Wij bieden een veilige omgeving met een sterk pedagogisch klimaat en een goede sociale context. Om binnen de combinatiegroep te kunnen functioneren hebben leerlingen een zekere mate van zelfsturing en zelfstandigheid nodig. Het is nodig dat de leerling kan omgaan met uitgestelde aandacht. Binnen onze groepsoverzichten bieden we in iedere jaargroep de basisvaardigheden op drie instructieniveaus aan. Daarnaast wordt indien nodig gewerkt met een Handelings Gerichte Aanpak voor leerlingen die een grotere achterstand op een onderdeel hebben. Voor dyslectische leerlingen en leerlingen met een afbuigende leerlijn werken we nauw samen met externe deskundigen. Voor onze meerbegaafde leerlingen wordt per leerling, in overleg met de deskundige, de meest passende aanpak gekozen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie voor de komende jaren is het borgen van alles wat we al hebben, de vernieuwingen bijhouden, deelnemen aan netwerken in het cluster om zo met elkaar te delen en van elkaar te leren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.