Basisschool Heilig Hart

Schoolstraat 2 6301 AS Valkenburg (Limburg)

  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart
  • Schoolfoto van Basisschool Heilig Hart

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op school hanteren wij de verlofregeling volgens de CAO. Ook hanteren we het werkverdelingsplan: er wordt gekeken naar kwaliteiten van mensen en daar zoveel mogelijk ingezet en gerelateerd aan hun normjaartaak. Uiteraard wordt er in het taakbeleid rekening gehouden met de normjaartaak en daar waar nodig compensatieverlof toegekend.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school zijn verdeeld over 4 combinatiegroepen. We werken met een groep 1/2, een groep 3/4 een groep 5/6 en een groep 7/8. De leerkrachten maken binnen deze groepen gebruik van een effectieve instructie met activerende en betrokkenheidsverhogende werkvormen. Leerlingen worden voor de basisvaardigheden in de gelegenheid gesteld instructie op niveau te krijgen, waarbij ook gebruik gemaakt wordt van groepsdoorbrekend werken. Het zelfstandig werken en zelfstandig leren wordt expliciet aangeleerd en krijgt vorm middels planborden, dag- en weektaken. Met name in de bovenbouw wordt ingezet op het vermogen richting te geven aan en verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen leerproces.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De leerlingen van onze school nemen deel aan alle voor hen bestemde onderwijsactiviteiten. Op verzoek van ouders kan vrijstelling gegeven worden. 

Gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten: klik op de link

https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Lesuren/onderwijstijd per jaar

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren. Leerlingen moeten in de eerste 4 schooljaren (onderbouw) ten minste 3.520 uur les krijgen. In de laatste 4 schooljaren (bovenbouw) 3.760 uur. De 240 uur die overblijven, kunnen scholen verdelen over de onderbouw en bovenbouw over de 8 jaar heen. Er is geen maximum aantal uren onderwijs per dag. De Inspectie van het Onderwijs (Onderwijsinspectie) let er op dat scholen voldoende uren onderwijs geven. De school bepaalt hoe het lesrooster en de pauzetijden eruit zien. De pauzes moeten een onderbreking van de schooldag zijn. Ze moeten voorkomen dat leerlingen aan 1 stuk bezig zijn met leren. De basisschool moet zorgen voor een goede verdeling van de activiteiten over de dag. Op onze school krijgen in het schooljaar 2023-2024 de leerlingen van de onderbouw unit 1-2 en 3-4 936 uur onderwijs, en in de bovenbouw is dat 987 uur. Bij dit aantal hebben wij reserve uren die ingezet kunnen worden bij een calamiteit.

https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) onze school is goed te zien dat de basiskwaliteit op orde is.

Zie de website van school voor het ondersteuningsprofiel: www.bs-sibbe.nl.

De school gebruikt een dekkend geheel van genormeerde instrumenten en procedures om de ontwikkeling van de leerlingen goed te kunnen volgen. Hierdoor signaleert school vroegtijdig welke zorg de leerlingen nodig hebben. Op basis van de analyse wordt gekeken welke specifieke ondersteuning de leerling nodig heeft en halen deze intern bij onze interne deskundigen of vragen hulp bij onze ketenpartners zoals de expertisepool van Innovo, de GGD of het zorgteam. Specifieke voorzieningen kunnen we treffen bij hoogbegaafdheid door bijv. het deelnemen aan de Masterclass i.s.m. het Stella Maris College te Meerssen (VO). Het schoolondersteuningsprofiel is integraal onderdeel van het schoolplan. Hier staat de concrete uitwerking van onze aanpak op de ontwikkeldoelen. Het schoolondersteuningsprofiel is voor de school de basis voor communicatie met ouders en anderen.

Op onze school zijn alle leerlingen welkom. Indien ouders hun kind met een extra zorgvraag aanmelden zullen we samen onze mogelijkheden verkennen en beslissen of we in voldoende mate tegemoet kunnen komen aan de onderwijs- en begeleidingsbehoefte van de leerling. Wij bieden een veilige omgeving met een sterk pedagogisch klimaat en een goede sociale context. Om binnen de combinatiegroep te kunnen functioneren hebben leerlingen een zekere mate van zelfsturing en zelfstandigheid nodig. Het is nodig dat de leerling kan omgaan met uitgestelde aandacht. Binnen onze groepsoverzichten bieden we in iedere jaargroep de basisvaardigheden op drie instructieniveaus aan. Daarnaast wordt indien nodig gewerkt met een Handelings Gerichte Aanpak voor leerlingen die een grotere achterstand op een onderdeel hebben. Voor dyslectische leerlingen en leerlingen met een afbuigende leerlijn werken we nauw samen met externe deskundigen. Voor onze meerbegaafde leerlingen wordt per leerling, in overleg met de deskundige, de meest passende aanpak gekozen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie voor de komende jaren is het borgen van alles wat we al hebben, de vernieuwingen bijhouden, deelnemen aan netwerken in het cluster om zo met elkaar te delen en van elkaar te leren. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven