Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
OBS Broekhem is een kleine school. Ieder jaar wordt gekeken hoe de groepsindeling het beste gemaakt kan worden aan de hand van het aantal leerlingen in de groepen. Daarbij vinden we het belangrijk dat de leerlingen evenredig verdeelt zijn over de groepen en streven we ernaar dat er niet meer dan twee vaste leerkrachten voor de groep staan.
De school werkt met Toon je Talent. Hierdoor zijn op regelmatige basis vakdocenten van muziek, handvaardigheid en tekenen betrokken bij de school. Binnen onze school werken wij met nieuwe methodes waarbij samenwerking en zelfstandigheid van leerlingen gestimuleerd wordt.
Bij lezen gebruiken we voor technisch lezen Station Zuid, en voor begrijpend lezen Nieuwsbegrip. Het vak taal van de methode Taal Actief verdelen we in taal, spelling en woordenschat. Voor rekenen gebruiken we de methode Wereld in getallen.
OBS Broekhem is een openbare school. Kinderen die catechese willen volgen kunnen dit na schooltijd volgen in het parochiehuis. De leerlingen die zich opgeven voor deze lessen kunnen de communie en het vormsel doen. Voor deze lessen verwijzen wij u naar de parochie.
De methode Kleuterplein voor de groepen 1 en 2 is een allesomvattende methode waarbij taal, rekenen en spel vloeiend in elkaar overlopen. In deze methode wordt aandacht besteed aan creatieve vakken, muziek, voorlezen en spel.
Naast de vaste vakken hebben de leerlingen in hun weektaak ruimte om les-momenten zelf in te plannen. Ze kunnen dan kiezen uit het verwerken van opdrachten, inoefenen van de lesstof op de computer of een leervraag gericht op de eigen ontwikkeling.
De populatie van OBS Broekhem is een duidelijke afspiegeling van de maatschappij. De positieve sfeer en de kleinschaligheid waarin leerlingen en leerkrachten met elkaar leren en werken heeft een goede aantrekkingskracht voor ouders.
De school biedt onderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 13 jaar. Daarbij bieden we zorg op verschillende niveaus vanuit de methodes. Binnen deze niveaus wordt het onderwijs en de ondersteuning aangeboden door de groepsleerkracht. Indien nodig wordt externe hulp ingeschakeld.
OBS Broekhem kent veel zij-instroom waardoor de zorgstructuur en zorgcapaciteit een vast aandachtspunt voor de school is. Wij willen de huidige kwaliteit kunnen borgen en vasthouden. Onze zorgstructuur kent leergesprekken met leerlingen, oudergesprekken, voortgangsbesprekingen met de intern begeleider en besprekingen met het zorgteam, bestaande uit directie en intern begeleider, en KNOOP-overleg, bestaande uit de intern begeleider, Team Jeugd en Jeugdarts GGD-ZL.
We beschikken over een goed leerlingvolgsysteem en werken op sociaal emotioneel gebied met de Vreedzame School.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het team van OBS Broekhem denkt in mogelijkheden als het gaat om (extra) ondersteuning van kinderen. Binnen de beschikbare kaders, aangereikt door het Ministerie van Onderwijs en onderwijsstichting kom Leren, zoeken wij naar een zo passend mogelijk aanbod voor de groep en het individuele kind. In de toekomst gaat OBS Broekhem extra inzetten op de basisvaardigheden van rekenen, taal, spelling en lezen. Hierbij gaat er een verkenning plaatsvinden t.a.v. het (adaptief) gebruik van leerlijnen en het expliciete directe instructiemodel (EDI).
OBS Broekhem wil uitdagend en vernieuwend werken. Ook in de kleutergroep willen we hier op inspelen. De school heeft aansluitend bij de visie en werkwijze van de school gekozen voor Kleuterplein.
De school werkt doelgericht aan taal-lezen, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, WO burgerschap, muziek, drama, beeldende vorming en voorbereidend schrijven. Zo ontdekken en ervaren kleuters de wereld om zich heen en is het een goede voorbereiding voor de volgende groepen.