Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de St. Jacobusschool werken wij met heterogene groepen. Dat betekent dat in een lokaal kinderen van verschillende leeftijdsgroepen bij elkaar zitten.
Elk jaar kijken wij opnieuw met veel zorg naar onze kinderen en proberen de groepen zo goed mogelijk samen te stellen.
Zorg op maat
Soms heeft een kind extra zorg nodig. Daarom heeft onze school een samenhangend systeem van leerlingenzorg ontwikkeld. ‘Onderwijs op maat’ betekent voor ons immers ook ‘zorg op maat’!Om eventuele problemen snel op te sporen, bespreken de leraren samen met de IB-er de resultaten van alle leerlingen. Zowel zwakke als heel goede resultaten kunnen aanleiding zijn voor extra zorg. Uiteraard informeren wij u als ouder hierover.
Voor kinderen met heel goede resultaten zijn extra materialen en leeractiviteiten beschikbaar in de vorm van Levelwerk. De kinderen die hiervoor in aanmerking komen, werken zelfstandig aan de extra opdrachten. Zij worden hierin, met de planning en uitvoering van deze activiteiten, wekelijks begeleid.
Ook kinderen met minder sterke resultaten krijgen extra begeleiding. Dat staat in de groepsplannen vermeld. Hierin staat welke extra zorg het kind krijgt en op welke manier. Waar nodig, wordt het plan tussentijds bijgesteld. Groepsplannen worden opgesteld door de groepsleerkracht. De ouders worden hierover geïnformeerd.
Daarnaast volgen wij de kinderen in groep 1-2 ook nog met observaties d.m.v. de KIJK lijsten.
De zorg vindt zoveel mogelijk plaats in de klas, waarbij ook de eigen, vertrouwde leraar een belangrijke rol speelt. Op deze wijze krijgt elk kind de zorg die het nodig heeft . Daarvoor hebben we op onze school een zorgstructuur ontwikkeld, die voorziet in extra hulp aan die leerlingen die dat nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat het leren moeilijker gaat, omdat een kind uitdaging mist of omdat extra begeleiding nodig is vanwege een beperking of een gedragsprobleem. Met onze zorgstructuur kunnen we veelal passend onderwijs bieden aan al onze leerlingen. Hierover kunt ook meer lezen is ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP)Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
1. Eind schooljaar 2023-2024 is het vervolgimplementatietraject van rekenen volgens plan uitgevoerd.
- Binnen het rekenonderwijs zijn er afspraken gemaakt over goed onderwijs i.r.t. beredeneerd aanbod en opbrengsten.
- De resultaten van het meer- en hoogbegaafdheidstraject zijn zichtbaar tijdens de rekenlessen (instructie en aanbod voor slimme rekenaars – effectief gebruik leertijd).
- De afspraken zijn vastgelegd in de kwaliteitskaart rekenen.
2. Eind schooljaar 2023-2024 is het implementatietraject van Taal Actief 5 volgens plan uitgevoerd.
- Binnen het taal en spellingsonderwijs zijn er afspraken gemaakt over goed onderwijs en hoe wij dat vormgeven op de Jacobusschool.
- De afspraken zijn vastgelegd in de kwaliteitskaart taal en spelling.
3. Eind schooljaar 2023-2024 is het implementatietraject van Meer- en hoogbegaafdheid volgens plan uitgevoerd.
- Er zijn afspraken gemaakt over vroegsignalering, stimulerend signaleren en een passend begeleidingsaanbod en (hoog)begaafde kleuters
- Er is een gezamenlijke visie op begaafdheidsonderwijs ontwikkeld.
- Er is een doorgaande lijn in afspraken en uitvoering van het begaafdheidsonderwijs op de Jacobus zichtbaar in elke groep.
- De wijze van samenwerking met de Levelgroep is afgesproken en vastgesteld in een kwaliteitskaart.
- Binnen het project ‘ik zie jou, het (hoog)begaafde kind’ is er door de hoogbegaafdheidsspecialist in opleiding een onderzoek gedaan naar de aandachtspunten en benodigdheden m.b.t. begaafdheidsonderwijs op de Jacobus. Dit onderzoek is vertaald naar concrete actiepunten en uitvoering in de dagelijkse praktijk.
4. De Kanjertraining wordt uitgevoerd volgens afspraak en verder ontwikkeld.
- Er is een werkwijze ontwikkeld en uitgevoerd m.b.t. Pettenkwadrant
- De Kanjercoördinator voert 1 groepsbezoek uit in elke groep en geeft feedback
- De Kanvaslijsten worden 2 keer per jaar besproken met de Kanjercoördinator en vertaald naar een aanpak voor de groep of leerling.
5. Er wordt dit jaar getoetst met LiB.
- De leerkrachten weten hoe een groeps- en leerlinganalyse te maken m.b.v. leerling in beeld.
- De leerkrachten hebben hierbij begeleiding ontvangen van de ib-er.
6. We werken structureel volgens de gemaakte afspraken in de kwaliteitskaarten en zetten ons basisaanbod door.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.