Montessori Sterrenschool Geerstraat

Oude Sluisweg 14 8171 LH Vaassen

  • Schoolfoto van Montessori Sterrenschool Geerstraat
  • Schoolfoto van Montessori Sterrenschool Geerstraat
  • Schoolfoto van Montessori Sterrenschool Geerstraat
  • Schoolfoto van Montessori Sterrenschool Geerstraat
  • Schoolfoto van Montessori Sterrenschool Geerstraat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Informatie over de CITO-doorstroomtoets & referentieniveaus
Wij nemen dit schooljaar de doorstroomtoets van CITO af. De uitslag van de doorstroomtoets geeft informatie over het referentieniveau dat de leerling beheerst én een advies voor het VO. De score op lezen, rekenen & wiskunde en taalverzorging als totaal en per vakgebied wordt voor een optimaal advies gewogen. De rapportage van doorstroomtoets bestaat uit: leerlingenrapporten, een groeps- en schooloverzicht.

Analyse schooljaar 2022-2023:

In het schooljaar 2022-2023 werd de IEP-eindtoets afgenomen.

In het schoolrapport van de IEP-eindtoets 2022-2023 is de landelijk gemiddelde score van alle basisscholen een waarde van 79,5. Deze score komt voort uit het optellen van de scores van alle afgenomen IEP eindtoetsen van alle leerlingen in Nederland en deze door dat aantal te delen. De kinderen van onze school scoren met een gemiddelde van 80,2 en een schoolweging van 29,2 ruim 0,7 punten boven het gemiddelde van Nederland. Hier zijn de correctiewaarden van dit schooljaar nog niet in meegenomen, de score zou mogelijk hoger kunnen liggen. 

Met een schoolambitie voor referentieniveau 1F van 83,9% op het gebied van rekenen heeft de school met 90% hier boven gescoord. Er is beter gepresteerd dan verwacht, aankomend jaar wordt de ingezette lijn doorgezet en blijft het rekenonderwijs een doel in het jaarplan. Op taalverzorging 1F heeft onze school 100% gescoord, dat is meer dan de omschreven ambitie van 92,5% en op lezen 1F scoorde de school 90%, dat is minder dan de omschreven ambitie van 98,1%. Bij de scores moet in acht genomen worden dat 10 leerlingen de toets hebben gemaakt, elke leerling vertegenwoordigd daardoor 10%. 

Op het gebied van de schoolambities 1S/2F is er voor rekenen 1S een ambitie geformuleerd van 40,4%, de school heeft 40% gescoord en voldoet hiermee, afgerond, aan de schoolambities. Het landelijk gemiddelde was 43,7%. Voor aankomend jaar zal de schoolambitie hoger komen te liggen omdat de verwachting is dat de ingezette koers vooruitgang zal opleveren. Op het gebied van taalverzorging was op 2F niveau een ambitie vastgesteld van 57,8% de school heeft 70% gescoord en heeft daarmee de eigen schoolambitie en het landelijk gemiddelde van 62,7% overtroffen. Op het gebied van lezen was op 2F niveau een ambitie vastgesteld van 75,9%. Met een score van 90% is de schoolambitie en het landelijk gemiddelde van 74,1% overtroffen.  

Ambitie schooljaar 2023-2024:

Er zijn dit jaar in groep 8 geen leerlingen in beeld die onder het niveau van 1F hoeven uit te stromen. Wellicht wel op een enkel onderdeel, maar niet als geheel. Daarom stellen wij de ambitie op 100% uitsroom op niveau 1F. Er is afgelopen jaar vol ingezet op het verbeteren van de rekenprestaties. De verwachting is dat dit de resultaten ten goede zal komen - Wij willen de stijgende lijn van de afgelopen jaren behouden en stellen onszelf ten doel om boven het landelijk gemiddelde uit te komen en onze eigen prestaties te verbeteren. Daarom een schoolambitie van 64,8% op 1S/2F

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De kerndoelen vormen het uitgangspunt voor ons onderwijs en wij raadplegen de uitwerkingen van SLO. Wij gebruiken dit samen met onze LVS-toetsen om de leerdoelen in de juiste periode aan te bieden.

De leerkracht kent het dossier van de leerling en volgt het ontwikkelingsproces van de leerling, bijv. door niet-methodegebonden toetsen, observatielijsten, overige observaties, diagnostische gesprekken en kindgesprekken (=reflectie). De vorderingen worden bijgehouden in het doelenboekje en/ of in een (individueel) periodeplan in Parnassys. De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd m.b.v. Leerling in beeld (Cito LVS) en observaties. De leerkracht is verantwoordelijk en zorgt in samenspraak met de IB, wanneer nodig, voor interventies.

Alle leerkrachten analyseren de toetsen en hieruit vloeien persoonlijke leerdoelen voort. Deze worden opgesteld in samenwerking met de leerlingen in de vorm van een kindgesprek. De tussenopbrengsten op schoolniveau worden geanalyseerd in mijnschoolplan door de IB en besproken met de directeur. Vervolgens wordt er een schoolanalyse gepresenteerd aan het hele team. De kwaliteit van onderwijs wordt tijdens kwaliteitsgesprekken ook besproken op bovenschool niveau met de directeur onderwijs en collega directeuren en IB's.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Proces schooladviezen groep 8

In groep 8 krijgen de leerlingen van school een advies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies wordt gegeven aan de hand van een aantal elementen en wordt zorgvuldig opgesteld door de leerkracht(en) van groep 8 (en ev. groep 7) in overleg met de interne begeleiding en de directeur. Bij het advies is onder andere de schoolloopbaan van uw kind (met name de laatste jaren) van belang evenals de verschillende resultaten van bijvoorbeeld observaties, methodetoetsen, halfjaarlijkse toetsen CITO en gedrag en werkhouding.
Het voorlopige advies wordt in een gesprek (uiterlijk eind januari) met leerling en ouder(s)verzorger(s) gedeeld voorafgaand aan de afname van de CITO doorstroomtoets (afname is in de 1e 2 weken van februari). Op deze manier wordt er gelegenheid gegeven aan leerling en ouder(s)verzorger(s) om met de leerkracht van gedachten te wisselen, bijvoorbeeld over hoe het advies tot stand is gekomen en hoe de verdere aanmelding bij het voortgezet onderwijs verloopt. Als school vinden we het belangrijk hier aandacht voor te hebben.
Na de uitslag van de doorstroomtoets (uiterlijk 15 maart) volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
Als ouder(s)verzorger(s) het niet eens zijn met het advies, is er gelegenheid om in gesprek te gaan met de leerkracht, eventueel samen met de intern begeleider en/of de directeur. In het uiterste geval kan daarbij verwezen worden naar de klachtenregeling van de school.

Analyse tabel schooladviezen leerlingen 2021-2022 (bladzijde 32):

Het percentage leerlingen die niveau 1F behaald hebben over de afgelopen drie jaar lag met een gemiddelde van 7,7 leerlingen en een schoolweging van 29,2 is op of boven signaleringswaarde inspectie EN onder gemiddelde van scholen met vergelijkbare schoolweging. 

Het percentage leerlingen die niveau 1S/2F behaald hebben over de afgelopen drie jaar lag met een gemiddelde van 7,7 leerlingen en een schoolweging van 29,2 is op of boven signaleringswaarde inspectie EN onder gemiddelde van scholen met vergelijkbare schoolweging.

Conclusie is dat er met een gemiddelde van 7,7 leerlingen over drie jaar die uitstromen in groep 8 een laag aantal is dat ervoor zorgt dat elke leerling die lager dan 1F of 1S/2F uitstroomt meteen een hoog percentage vertegenwoordigt. Ter vergelijking een gemiddelde groep met 25 leerlingen waarvan zij allemaal uitstromen vertegenwoordigt per leerling 4%, met 7,7 leerlingen vertegenwoordigt elke leerling bijna 13%. Daarnaast is een conclusie dat de school boven de signaleringswaarde heeft gescoord, maar dat er nog genoeg ruimte is voor verbetering van de resultaten. De school zal ambitie moeten tonen in combinatie met een realistisch en afgestemd jaarplan om de weg verder naar boven in te zetten om zodoende te komen tot hogere resultaten.  

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Montessorionderwijs richt zich naast de cognitieve ontwikkeling van de leerling ook op de sociale, emotionele, creatieve en morele ontwikkeling. Door integratie van hoofd, hart en handen streeft het montessorionderwijs naar verdieping van leren. Om tot leren te komen, moet een kind goed in zijn vel zitten. Het is belangrijk dat een kind leert om de gevoelens van zichzelf en anderen te begrijpen en om daar goed mee om te gaan. Maar ook het krijgen van begrip voor andere mensen en het ontwikkelen van positief gedrag en vaardigheden ten opzichte van anderen. Montessorionderwijs is hierbij uitstek voor geschikt. Juist doordat er in een groep kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar zijn, kunnen de ouderen de jongeren helpen en leren de jongeren hulp te vragen aan de ouderen. Je leert echt rekening houden met elkaar. Ook nodigen veel van de (Montessori-)leermiddelen uit tot samenwerking.

Welbevinden en Betrokkenheid zijn twee graadmeters die aangeven of het kind in staat is om te profiteren van het onderwijsaanbod en zich te ontwikkelen. Met het meten van welbevinden en betrokkenheid wordt duidelijk wat zich in het kind afspeelt als gevolg van de aanpak en sociale ondersteuning van de leerkracht. Wij gebruiken de vragenlijsten van Leerling in beeld om het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen te monitoren. Verder geeft Leerling in beeld informatie over het sociaal initiatief, de sociale weerbaarheid, de sociale autonomie, de impulsbeheersing en het inlevingsvermogen van een kind.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • welbevinden
  • zelfstandigheid
  • betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven