Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op De Sprenge Vaassen zijn er zes groepen. We hebben twee groepen 1/2, groep 3, groep 4, groep 5 en een groep 6/7/8.
Binnenkomst
Om 8:20 uur gaat de eerste bel en mogen de kinderen naar binnen. De kinderen hangen hun jas en tas op bij de kapstok.Inloop
We starten de dag met een inloop aan de tafels. Als er in de klas een inloop klaar staat (materialen op de tafels), zoeken de kinderen hun groepje op en gaan zij werken met spullen die klaar staan. Ze pakken dus niet zelf materiaal uit de kast en spelen niet in de hoeken. Om 8:30 uur gaat de tweede bel. Zorg dat uw kind op tijd in de klas is, anders mist hij/zij de individuele aandacht van de leerkracht bij de deurKring
In de kring is er aandacht voor diverse activiteiten: taal, rekenen, drama, muziek en sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanjertraining). Ook besteden we aandacht aan welke dag het is, wat we die dag gaan doen en welk weer het is. Daarnaast evalueren wij de verschillende activiteiten en de dag.Kanjertraining
Op de Sprenge Vaassen gaan wij met elkaar om en werken wij met elkaar samen, vanuit de kanjermethode. Deze heeft als doel leerlingen positief over zichzelf en een ander leren denken. Wij leren de leerlingen handvatten aan om te gebruiken in sociale situaties. Minimaal één keer per week geven we een les vanuit de methode van de Kanjertraining. Hierbij maken wij gebruik van het Kanjerboek en de handpoppen die een verhaal vertellen. Rondom dit verhaal worden er allerlei oefening gedaan, zoals rollenspellen en vertrouwensoefeningen.Binnen de Kanjertraining staan 4 gedragskarakters centraal. Deze worden weergegeven door elk een eigen kleur pet. Belangrijk: het kind is niet, het kind doet als…
- Witte pet (kanjertijger) = Ik ben te vertrouwen
- Rode pet (aap) = Ik wil dat anderen mijn grappig vinden
- Gele pet (konijn) = Ik ben bang
- Zwarte pet (pestvogel) = Ik heb macht en speel de baas
Wij gebruiken de taal en de petten van de Kanjertraining in dagelijkse situaties en zullen hier ook op terugkomen tijdens oudergesprekken. Voor meer informatie verwijzen wij u graag naar de site www.kanjertraining.nl.
Coöperatief leren
Tijdens de kringactiviteiten maken we gebruik van coöperatieve werkvormen. Coöperatieve werkvormen zijn werkvormen die worden ingezet bij coöperatief leren. Deze werkvormen stimuleren het samenwerken en het verbeteren van sociale vaardigheden zoals luisteren, hulp geven, overleggen en aanmoedigen. Deze werkvormen zijn een rode draad door de hele school en horen bij de visie van het Daltononderwijs.Spelen en werken
Na de inloop kiezen de kinderen een activiteit op het kiesbord. In groep 1 maken de kinderen minimaal één verplicht werkje per week. In groep 2 zijn dit er minimaal twee. Op maandag, in de loop van de dag, plannen de kinderen zelf in op welke dag ze aan het verplichte werkje(s) gaan werken. In de klas en op de gang hebben we verschillende hoeken: o.a. bouwhoek, huishoek, knutselhoek, rekenhoek, taalhoek, schrijfhoek, leeshoek en timmerhoek. De hoeken wisselen per thema. Tijdens het spelen zetten de docenten het ‘stoplicht’ soms op rood. Hierdoor leren de kinderen om te gaan met uitgestelde aandacht en heeft de leerkracht tijd om een klein groepje of individuele kinderen apart te begeleiden in de kleine kring. Ook zetten we soms een timer op het bord. Zo weten de kinderen hoelang ze nog kunnen spelen/werken.
Passend onderwijs en het Samenwerkingsverband Zeeluwe/Samenwerkingsverband 2305 PO (Hanzeland)
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De Wet op Passend Onderwijs bepaalt dat scholen binnen een bepaalde regio de ondersteuning die zij kunnen bieden op elkaar afstemmen, zodat er voor elk kind een passende plaats gevonden kan worden. (Onze school is aangesloten bij het SWV Zeeluwe PO 2509. Meer informatie vindt u op de website van Zeeluwe: www.zeeluwe.nl.)
Aurora basisonderwijs = Kenniscentrum Onderwijs
Aurora basisonderwijs is Kenniscentrum Onderwijs. Daarmee bedoelen we dat de expertise van alle medewerkers bij elkaar komt en samen vormen wij Kenniscentrum Onderwijs. Met een collegiale database en een specialistenteam kunnen we tegemoetkomen aan de verschillende leerbehoeftes van de kinderen op de basisscholen en de leerkrachten ondersteunen bij hun hulpvragen. Binnen het Kenniscentrum Onderwijs hebben we expertise op allerhande gebieden: rekenen, taal, hoogbegaafdheid, didactisch beeldcoachen, gedrag, het jonge kind, starterscoach, taal/begrijpend lezen/NT2, groep 8, software voor interventies bij technisch lezen (BOUW, Letterster, Read&Write), rekenen, ict-vaardigheden. We hebben 2 orthopedagogen (waarvan 1GZ-psycholoog/orthopedagoog) in dienst die de scholen van Aurora basisonderwijs ondersteunen in de begeleiding van leerlingen die extra zorg en aandacht nodig hebben. Dit kan zijn vanwege hun manier van leren (door bijvoorbeeld beperkte begaafdheid, (hoog)begaafdheid of een leerstoornis), vanwege hun gedrag of vanwege emotionele problemen. Als de extra hulp op een school te weinig effect heeft, kan de intern begeleider een onderzoek aanvragen bij de orthopedagogen. Voordat de extra hulp van de orthopedagogen voor het kind wordt ingeschakeld, worden de ouders hiervan op de hoogte gesteld. De orthopedagoog onderzoekt het kind door middel van observaties en testen. Daarnaast bestudeert zij de informatie die ouders over het kind leveren en samen met de informatie van de leerkracht ontstaat zo een beeld van de ondersteuningsbehoefte. In gesprek met elkaar (ouders, leerkracht, intern begeleider en orthopedagoog) wordt vervolgens een plan van aanpak gemaakt.
Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe
Binnen onze stichting is het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Binnen het Expertisecentrum zijn groepsleerkrachten en orthopedagogen werkzaam. Zij richten zich op passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Daarnaast dragen zij zorg voor het bijbehorende beleid hierop en verzorgen zij teamscholingen op maat en consultaties met betrekking tot vragen omtrent hoogbegaafde kinderen. Het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe heeft zich tot doel gesteld het onderwijsaanbod voor (hoog)begaafde kinderen in de ruimste zin van het woord te optimaliseren. Meer informatie kunt u vinden op de website expertisecentrumhb.stichtingproo.nl, of u kunt contact opnemen met Betteke Wittenberg, projectleider (telefoonnummer 06-83905163).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De afgelopen jaren heeft het team van de de Sprenge Vaassen scholingen gevolgd gericht op de onderwijsbehoeften van meer- en hoogbegaafde kinderen. Dit is een ontwikkeling waar we de komende jaren verder aan zullen bouwen.
Daarnaast zijn onze andere speerpunten:
- Doorgaande lijn peuters-kleuters
- Vroegtijdig signaleren van extra ondersteuningsbehoeften.
Op de Sprenge Vaassen werken we met twee combinatiegroepen 1/2. Dit is een bewuste keuze. Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren van en met elkaar. Door groep 1/2 te combineren kunnen we kinderen hier al op jonge leeftijd mee laten oefenen.
Bij de kleutergroepen wordt er gewerkt met de leerlijnen vanuit ParnasSys. Deze leerlijnen bieden een breder aanbod dan alleen geletterdheid en gecijferdheid. Deze leerlijnen sluiten aan bij de methodes van groep 3. De leerlijnen werken adaptief dus sluiten aan bij het niveau van het kind. De doelen staan niet in de schoolgids maar worden besproken tijdens de ontwikkelgesprekken tussen leerkracht, ouder en het kind.
Aan de hand van thema`s wordt aan de doelen gewerkt.