Rooms Katholieke Basisschool Gerardus Majella

Boxhofstede 17 8171 KC Vaassen

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Gerardus Majella

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Gerardus Majella is qua leeftijd goed opgebouwd. Dat is prettig want dan is er een mooie mix van jong en oud, wat uitstekend werkt in het team. Elke leeftijdsfase geeft specifieke impulsen aan een team. De onderwijskundige ervaring van de ouderen is van groot belang. De inbreng van de jongeren bijvoorbeeld op het gebied van ICT brengt het team weer prachtig in balans.

Leerkracht

Het streven is dat iedere groep maximaal twee leerkrachten heeft. De leerlingen hebben het meest contact met deze leerkracht(en). Zij verzorgen de meeste lessen en dragen zorg voor alles wat de groep aangaat. Zij staan altijd voor hun kinderen en de ouder(s)/verzorger(s) klaar. Extra gezichten voor bijvoorbeeld instructie in niveaugroepen, proberen wij tot het minimum te beperken, maar is niet altijd te voorkomen. Een aantal leerkrachten heeft nog een andere taak zoals de ICT-, taal-, reken-, kanjer-, BHV-coördinatie en de meer- en hoogbegaafdheidscoördinator 

Intern begeleider

De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur van de school en coacht de leerkrachten bij de speciale leerlingenzorg. De aanwezigheid van een intern begeleider in de schoolorganisatie is een voorwaarde om planmatig te werken en optimaal met de zorgverbreding en leerlingenzorg bezig te zijn. De leerkracht kan de intern begeleider bij de zorg over een leerling betrekken en zal de ouders hiervan in kennis stellen. U kunt als ouder ook in gesprek gaan met de intern begeleider als u dit wenst.

Ondersteunend personeel

De school werkt ook met een aantal onderwijsassistenten, deze onderwijsassistenten werken met kleine groep of leerlingen individueel.

Stagiaires/kernteam

De Gerardus Majella werkt met verschillende stagiaires vanuit diverse opleidingen. Een interprofessionele samenwerking in kernteams. Een kernteam kan uit verschillende personen bestaan, zowel uit de kinderopvang, het onderwijs en de jeugdhulp verlening. Een kernteam is verbonden aan de school en werkt aan een specifieke onderzoeksvraag. Het leren van en met elkaar komt hierdoor veel aanbod. Op deze manier worden stagiaires goed voorbereid op het werk in een dynamisch werkveld en blijven onze eigen leerkrachten en medewerkers zich ook uitdagen om zich te ontwikkelen. Daarnaast hebben stagiaires opdrachten vanuit de opleiding, die ze op school onder begeleiding van een mentor mogen uitvoeren. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het is altijd vervelend als een leerkracht voor korte of langere tijd uitvalt. De Veluwse Onderwijsgroep heeft een eigen flexpool. Hierin zitten inval(leer)krachten die indien nodig bij kunnen springen op de 16 basisscholen binnen de Veluwse Onderwijsgroep. Hierdoor staat er bijna altijd een leerkracht voor de klas en worden leerlingen niet zomaar naar huis gestuurd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Gezonde leefstijl

De Gerardus Majella is een duurzame school. Een gezonde leefstijl vinden wij heel belangrijk en hier besteden we dan ook regelmatig aandacht aan. Dit doen we in de lessen, maar zeker ook bij de invulling van de projecten. Ook doen we mee aan verschillende sporttoernooien, de Koningsspelen en lopen we ieder jaar de Avondvierdaagse. We willen u als ouders vragen bij verjaardagen een gezonde traktatie aan de kinderen en leerkrachten uit te delen.

Fruit- en waterdag

Elke maandag en woensdag is het fruitdag. Voor de andere dagen geldt dat wij het prettig vinden als uw kind een stuk fruit meekrijgt voor tijdens de eerste pauze. Op woensdag is het waterdag. Tijdens de eerste pauze wordt dan water gedronken.

Bijzondere activiteiten

Verjaardagen

De verjaardagen van de kinderen vieren we in de klas. De kinderen mogen trakteren. De school heeft een voorkeur voor een gezonde traktatie. De verjaardagen van de juffen en meesters vieren we gezamenlijk op de juffen- en meesterdag aan het einde van het schooljaar.

Schoolreisje

Een keer per jaar gaan de kinderen op schoolreis. De invulling van deze dag gaat in overleg met de ouderraad.

Schoolkamp

De kinderen van groep acht hebben een schoolverlaterskamp van drie dagen. De begeleiding bestaat die dagen uit leerkrachten.

Voor deze dagen vragen wij ouders een vrijwillige financiële bijdrage. Belangrijk voor u om te weten dat wij geen kinderen buitensluiten als u deze bijdrage niet kunt betalen.

Actie voor het goede doel

Elk jaar houden we een actie voor een goed doel. Met verschillende activiteiten verzamelen we zoveel mogelijk geld of materialen. Dit goede doel wordt gekoppeld aan een lesprogramma waarin de leerlingen uitleg krijgen over de noodzaak en het nut van de betreffende actie.

Speelgoedochtenden

De laatste ochtend voor een vakantie en op 6 december mogen de kinderen van groep 1 en 2 speelgoed van thuis mee naar school nemen. Dat kan bijvoorbeeld een spelletje zijn of een auto, een kleurboek, pop, etc. De kleuters spelen dan samen met het speelgoed. Op 6 december geldt dit voor alle groepen. Wilt u erop toezien dat uw kind op andere dagen geen speelgoed mee naar school neemt?

Excursies

Gedurende de acht schooljaren gaan de leerlingen mee met diverse excursies. Zo gaan we naar de kinderboerderij, de bibliotheek, een museum, een kunstenaar, techniekmiddagen, uitjes die aansluiten bij de projecten etc. Met de oudere leerlingen gaan we op de fiets of met de bus. Bij deze excursies is het noodzakelijk dat wij hulp krijgen van ouders voor begeleiding en vervoer.

School- en sporttoernooien

Door het jaar heen organiseren de gemeente en sportverenigingen allerlei buitenschoolse sportactiviteiten voor de groepen 1 t/m 8. Uiteraard doen wij als school volop met deze sportactiviteiten mee. De kinderen kunnen zich dan via de school daarvoor opgeven. Wel is het zo dat we pas meedoen wanneer zich voldoende ouders aanmelden als begeleider en/of als scheidsrechter.

Luizencontrole

Hoofdluis is een normaal verschijnsel op plaatsen waar veel mensen bij elkaar zijn. Het komt dus wel eens voor dat een kind luizen heeft. Een kind kan daar niets aan doen omdat het op verschillende manieren overgedragen kan worden. Woensdag na elke vakantie wordt er gecontroleerd op luizen door moeders die precies weten waar zij op moeten letten.

Het is dan handig dat kinderen geen gel in hun haren hebben en dat de haren niet vol speldjes en vlechtjes zitten. Mochten zij luizen bij uw kind vinden, dan wordt u door een leerkracht op de hoogte gesteld.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1/2 onderscheidt zich van de andere groepen omdat hier doelgericht spelend leren centraal staat. We proberen kinderen in groep 1/2 voor te bereiden op het meer ‘schoolse’ leren vanaf groep 3, met daarbij aandacht veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling.

Spelend leren

In groep 1 en 2 staat spelend leren centraal. We werken en spelen aan de hand van thema’s. De thema’s sluiten aan bij het kind en zoveel mogelijk bij de actualiteit. Zo behandelen we herfst, maar ook thema’s als water, de tandarts, vakantie of een broertje/zusje krijgen als dat speelt bij leerlingen in de groep. Door veel met leerlingen te praten en door ze spelenderwijs allerlei dingen te laten ervaren, leren ze veel woorden en begrippen.

Deze taalactiviteiten komen nadrukkelijk aan bod tijdens het kringgesprek, maar ook verspreid over de schooldag in de vorm van voorlezen, vertellen, liedjes en versjes leren en taalspelletjes. Voor het ontwikkelen van de woordenschat zetten de leerkrachten Logo 3000 in. Elke week wordt er op een speelse manier aandacht besteed aan Engels.

Dit is een goede voorbereiding op de latere kennisgebieden: taal, lezen, rekenen en wereldoriëntatie. In de werklessen geven we opdrachten die inspelen op de ontwikkelingsbehoefte van het kind en proberen we het kind uit te dagen een stapje verder te gaan. Tijdens de werklessen worden activiteiten gedaan als werken met constructiemateriaal, creatief, computeren, leerspelletjes op de Ipad en het spelen in diverse themahoeken. De opdrachten zijn altijd gericht op de ontwikkeling van een bepaald gebied: motoriek, oog- handcoördinatie, zintuiglijke ontwikkeling of taal- en rekenontwikkeling.

Expressie en beweging

In het programma is ook ruimte voor expressie en beweging. Kleuters hebben een rijke fantasie en zijn heel creatief. We spelen daar op in door bijvoorbeeld muziek te maken, te dansen en toneelstukjes op te voeren. Het verder ontwikkelen van de creativiteit vinden wij heel belangrijk, omdat de kinderen leren flexibel om te gaan met hun omgeving, nieuwe dingen te bedenken en uit te werken.

Er is dagelijks tijd voor beweging en vrij spel. We beschikken over een afgeschermd schoolplein en in onze school is ruimte om te spelen en te bewegen. Het speellokaal beschikt over allerlei materialen waar kinderen zich lekker mee kunnen uitleven. Daarnaast maken de kleutergroepen ook gebruik van de naastgelegen gymzaal. 

Sociale vaardigheden

Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren leerlingen bijvoorbeeld samen spelen, materialen delen en contact maken met elkaar. Ook in de onderbouw werken we al met Kanjertraining om dit proces te stimuleren en te begeleiden.

Van groep 2 naar groep 3

In de tweede helft van groep 2 intensiveren wij de voorbereidingen voor het leesproces in groep 3. Wij starten o.a. met het werken met enkele materialen van groep 3. Sommige leerlingen zijn hier eerder aan toe en zullen in groep 2 het leesproces al oppakken. De overige leerlingen wennen vast aan de methode en materialen, waardoor het proces in groep 3 soepeler verloopt.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leren lezen en schrijven

Bij het leren lezen en schrijven wordt in groep 3 gebruik gemaakt van de methode Veilig Leren Lezen. In Veilig leren lezen vormen de klank en letter het uitgangspunt. Leerlingen leren steeds één nieuwe letter in combinatie met eerder geleerde letters. Door deze aanpak komen ze sneller tot het vlot lezen van woorden, zinnetjes en korte teksten. Enkele kenmerken van de methode:

  • Kinderen leren telkens één nieuwe letter
  • Letters leren in wisselende combinaties met bekende letter
  • Letters leren door te luisteren, kijken, schrijven en ordenen
  • Zoemend lezen als leesstrategie
  • Geïntegreerde leerlijn voor spelling en woordenschat
  • Bewegend en spelend leren per kern
  • Aanbod van taal en wereldoriëntatie in natuurlijke samenhang
  • Adaptieve leerlingsoftware voor school én thuis

Rekenen

Bij het rekenen in groep 3 wordt de methode: Getal en ruimte junior gebruikt, deze methode legt een solide fundament voor de leerlingen in groep 3. Er is veel aandacht voor het oefenen, onderhouden en automatiseren van de basisvaardigheden. Hierbij is het mogelijk om goed te differentiëren zodat de wat minder goede rekenaar extra instructie kan ontvangen en de betere rekenaar voldoende uitgedaagd wordt.

In groep 1 t/m 3 hebben de leerlingen een basis gelegd voor de midden- en bovenbouw. In groep 4 t/m 8 wordt doelgericht gewerkt aan leerdoelen die passen bij de ontwikkeling van de leerlingen in de groep.

Binnen het rekenonderwijs worden (net zoals bij taal) leerlijnen gevolgd. In deze leerlijnen staan verschillende doelen centraal waarvan het streven is dat zoveel mogelijk kinderen deze doelen behalen. Deze doelen zijn ingedeeld in een aantal deelgebieden:

  • Getallen
  • Meten en meetkunde
  • Verhoudingen
  • Verbanden

Binnen deze deelgebieden is aandacht voor hoofdrekenen (automatiseren), schattend rekenen, gebruik van rekenmachine en combinaties van berekeningen. Omdat we zo veel mogelijk willen aansluiten bij wat leerlingen nodig hebben kan het zijn dat leerlingen buiten de eigen jaargroep onderwijs krijgen, passend bij hun niveau. Op dit moment gebeurt dit voor rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen.

Taalonderwijs

Binnen het taalonderwijs worden leerlijnen gevolgd. In deze leerlijnen staan verschillende doelen centraal waarvan het streven is dat zoveel mogelijk kinderen deze doelen behalen. Deze doelen zijn ingedeeld in 6 deelgebieden:

  • Grammatica en taalbegrip
  • Leestekens
  • Spreken, luisteren en schrijven

Leesonderwijs

Binnen het leesonderwijs onderscheiden we de volgende vormen: technisch lezen, begrijpend lezen en leesbeleving.

Technisch- en begrijpend lezen

Bij technisch lezen gaat het om het snel lezen van woorden of een tekst. Bij het onderdeel begrijpend lezen gaat het erom dat je begrijpt wat je leest, informatie weet te vinden en kunt verwerken. We lezen klassikaal, zelfstandig, in duo’s en in groepjes. In kleine groepjes wordt weekelijks gezamenlijk een boek gelezen met de hulp van een leerling uit een hogere groep.

Leesbeleving

We vinden het heel belangrijk dat leerlingen lezen ook leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving willen we het leesplezier bevorderen en interesse wekken voor kinderboeken en poëzie. Om dit te bereiken beschikken we over een uitgebreid aanbod aan actuele kinderboeken, strips, kranten, activerende boeken en informatieboeken.

Ieder jaar besteden we aandacht aan de Kinderboekenweek, het Voorleesontbijt en de voorleeswedstrijd. Doel is om het kinderboek te promoten. Er wordt dan een schrijver uitgenodigd om te vertellen over het schrijven van boeken en voor te lezen. In de hal is een bibliotheek waar kinderen boeken kunnen kiezen om zelfstandig te lezen.

Ook wordt er in alle klassen voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers. Iedere groep heeft een groepspas van de Bibliotheek. Daarnaast zorgt de bibliotheek Noord Oost Veluwe ervoor dat onze boeken steeds worden aangevuld met actuele boeken.

Daarnaast bieden we ook de volgende vakken aan:

  • Handschriftontwikkeling
  • Engels
  • Verkeer
  • Expressievakken, kunst en cultuur
  • ICT
  • Kanjertraining
  • Bewegingsonderwijs

Hierover kunt u meer informatie vinden op : https://gmajella.nl/ons-onderwijs/

Onderzoekend en ontwerpend leren

Vakken als geschiedenis, aardrijkskunde, topografie en natuur en techniek worden op onze school vormgegeven tijdens projecten waarbij leerlingen op een onderzoekende, ontwerpende en ontdekkende manier leren. We gebruiken de thema’s van Blink Wereld als inspiratiebron. Het uitgangspunt is altijd de nieuwsgierigheid van de leerlingen en we sluiten zoveel mogelijk aan bij de actualiteit. Binnen de projecten is ook aandacht voor wetenschap, technologie en burgerschap. Ieder project wordt door de hele school geopend en ook weer afgesloten. We bezoeken bijvoorbeeld een toneelstuk, een dansvoorstelling of een museum, maar we organiseren ook projecten op school. Waar mogelijk worden deze projecten afgesloten met een presentatie aan ouders, opa’s en oma’s, etc. Voor ons kunst- en cultuuronderwijs hebben wij een meerjarenplanning gemaakt om te zorgen dat alle leerlingen gedurende hun basisschooltijd met de diverse onderwerpen in aanraking komen.

Zelfstandig werken

Wij vinden het belangrijk dat we kinderen leren zelfstandig te werken. Dit gaat niet vanzelf. We beginnen bij de jongste kinderen met het bijbrengen van het begrip zelfstandigheid. Daarvoor werken we met materialen als het verkeerslicht en het kiesbord. Ook hoort daarbij een stukje zelfredzaamheid: het zelfstandig naar de WC gaan, zelf aan- en uitkleden bij de gymlessen, etc.

In de groepen 3 t/m 8 wordt eveneens gebruikgemaakt van diverse hulpmiddelen. Een voorbeeld hiervan is het “stoplicht”. Zodra het licht op rood staat is het de bedoeling dat de kinderen zoveel mogelijk op hun werkplek blijven. Problemen die zich voordoen proberen ze zelfstandig op te lossen. In de groepen 3 en 4 wordt hierbij voorzichtig een aanzet gegeven tot het geven van hulp aan elkaar.

Vanaf groep 4 werken de leerlingen binnen Mijnleerlijn aan eigen leerdoelen, we streven hierbij naar zo veel mogelijk zelfstandigheid. Zo proberen we de jongste kinderen stap voor stap zelfstandigheid bij te brengen. De leerkracht voert regelmatig een doelengesprek met de leerling, waarin afspraken worden gemaakt

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ons schoolondersteuningsprofiel is online te zien.

Passend onderwijs

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs. Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.

Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.zeeluwe.nl

Centrum Jeugd en gezin 

Epe-Vaassen Het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) is er voor alle vragen over opgroeien en opvoeden. Of het nu om babyverzorging gaat of lastige pubers, om voeding en gezondheid of ontwikkeling en gedrag. U kunt er terecht voor advies en begeleiding en aanvragen voor jeugdhulp. Ook jongeren kunnen bij het CJG terecht, met vragen en/of voor hulp.

Binnen het CJG kunt u alle deskundigheid van verschillende professionals op één plek vinden.

Het CJG is er voor:

  • Kinderen en jongeren tot 23 jaar;
  • (toekomstige) Ouders en verzorgers;
  • Iedereen die werkt met kinderen, jongeren, ouders/verzorgers.

Om de gezondheid, groei en ontwikkeling van uw kind goed te kunnen volgen, wordt uw kind onderzocht in groep 1/ groep 2 en in groep 6. Dit gebeurt door de jeugdarts, assistente jeugdgezondheid, jeugdverpleegkundige en logopedist. Ook geeft de assistente jeugdgezondheid een groepsles in groep 7.

Deze medewerkers jeugdgezondheid maken deel uit van het CJG.

Daarnaast worden kinderen in het jaar dat ze 9 worden uitgenodigd voor de DTP/BMR vaccinatie en in het jaar dat ze 10 worden voor de HPV-vaccinatie. De vaccinaties worden door de GGD op een centrale locatie in de gemeente gegeven. Voor het verzetten van een afspraak met de medewerkers van de jeugdgezondheidszorg 4-18 kunt u op werkdagen van 8.00-12.00 uur contact opnemen met GGD NOG 088- 443 3100.

Wilt u in contact komen met de orthopedagoog, de (school) maatschappelijk werker, de jeugdhulpverlener of jeugd­ verpleegkundige/jeugdarts binnen het CJG? Dit kan via school of door contact te zoeken met het CJG.

Kijk voor meer informatie op de website van het CJG; www.cjgepe.nl.

Als u op zoek bent naar informatie over opvoeden en ontwikkeling, dan is veel te vinden op de website van het CJG onder 'opvoedinformatie'. Vindt u niet de informatie die u zoekt? Of heeft u voor u als ouder/verzorger, of voor uw kind(eren), ondersteuning nodig? Neem dan contact op met het CJG. Op werkdagen tussen 8.30-12.30 rechtstreeks bereikbaar, telefonisch, via de mail of door even binnen te lopen.

Rechtstreekse bereikbaarheid

  • Balie CJG Epe Balie CJG Epe: dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag 8.30-12.30
  • Balie CJG locatie Vaassen: maandag en woensdag 8.30-12.30
  • Telefonisch: maandag t/m vrijdag 8.30-12.30 op 0578-72 00 00
  • Contactgegevens Tel: 0578-720 000

Mail: info@cjgepe.nl

Website: www.cjgepe.nl

Adres: Korte Veenteweg 9a, 8161 PC Epe Dorpsstraat 62, 8171 BS Vaassen (ingang tegenover De Rank Torenstraat 15)

Verwijsindex

Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden.

Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen ons schoolplan besteden wij aandacht aan kansenongelijkheid. Een aantal voorbeelden zijn:  

  • Terugkom moment met evaluatie groep 8 (wat gaat goed, waar loop je tegen aan, heb je tips voor ons/)
  • Bijstellen advies indien eindtoets hier aanleiding toe geeft
  • Bespreken ouders groep 6 uitstroomniveau (uitstroom perspectief bespreken) 
  • Inzet NSCCT in groep 4 en groep 7

Toekomstig beleid is gericht op:

  • Inzet rekensprint
  • Taal in blokjes
  • Ondersteuning bij dyscalculie 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Peuteropvang

Ieder kind van 2 tot 4 jaar kan terecht in onze peuteropvang en peuterspeelzaal: PeuterKOM, in samenwerking met KOM kinderopvang.

De PeuterKOM bestaat uit maximaal 16 kinderen en is gevestigd in onze school: een ideale manier om andere kindjes te ontmoeten en onze school alvast te leren kennen. We werken vanuit thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van het kind. Vanaf 3 jaar kunnen de peuters een deel van de ochtend aansluiten in de kleuterklas. Een pedagogisch medewerker gaat dan mee de klas in en begeleidt samen met de leerkracht de kinderen.  Er is een goede doorgaande lijn peuters-kleuters en een intensieve samenwerking tussen de medewerkers van PeuterKOM en de leerkrachten van de Gerardus Majella. Ze voeren regelmatig overleg met elkaar en zorgen voor een warme overdracht. Zo werken we aan een optimale overgang van peuteropvang naar school voor ieder kind!

Terug naar boven