Christelijke Basisschool De Violier

Vlierstraat 33 8171 BA Vaassen

  • Samen met heel veel ouders de natuur in op zoek naar alles wat bloeit en groeit.....
  • Groep 8 herdenkt en legt een krans bij het oorlogsmonument in Vaassen.
  • Als gezonde school promoten we het eten van groente en fruit. Niet alleen omdat het lekker is, maar omdat het gezond is!
  • Het groene plein geeft veel ruimte om te spelen. Met water uit een drinkwaterpomp kun je spelen en je kunt het water drinken!
  • Met Chromebooks als hulpmiddel maken we het onderwijs nog dynamischer en uitdagender!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hanteren bij plaatsing van de toetsgegevens de regelgeving van de inspectie.

Alle leerlingen van onze groep 8 doen mee, uitzondering vormen;

1. leerlingen die korter dan vier jaar in Nederland wonen en de Nederlandse taal nog niet voldoende beheersen.

2.leerlingen die een ontwikkelingsperspectief hebben met als verwachte uitstroombestemming vso-arbeidsmarkt of vso-dagbesteding.

3. leerlingen met een IQ lager dan 70 volgens een recente IQ-test die voldoet aan de criteria van de Cotan. Als de IQ-test ouder is dan twee jaar, dienen gegevens uit het leerling- en onderwijsvolgsysteem te bevestigen dat de ontwikkeling van de leerling niet verder is dan het niveau van eind groep 5 van het basisonderwijs.

Het bevoegd gezag beslist, na overleg met de ouders, of leerlingen die binnen deze ontheffingsgronden vallen, wel of niet meedoen aan de eindtoets. Wordt de leerling hiervan vrijgesteld, dan legt de school de onderbouwing van deze beslissing vast in de eigen administratie.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  1. Iedere zes weken vinden groepsbesprekingen plaats.
  2. Daarnaast vinden ook leerlingbesprekingen plaats.
  3. Ook worden de gedragszaken per groep onder meer a.h.v. Kanjer besproken.
  4. Flitsbezoeken bieden ib ers en directeur inzicht in hoe we gezamenlijk werken aan de ontwikkeling van kinderen en onszelf.
  5. In december en januari worden door de leerkrachten van groep 7 en 8, ib en directie de verwijzingsadviezen volgens een vast protocol besproken.
  6. In februari worden de CITO M toetsen geanalyseerd en teambreed besproken. Waarnodig worden plannen van aanpak geformuleerd.
  7. Eind april volgt de analyse van de Centrale Eindtoets.
  8. Rond de zomervakantie vindt de analyse plaats van de CITO E toetsen, ook als opmaat naar het nieuwe schooljaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De begeleiding van kinderen naar het voortgezet onderwijs (Versie 1-2023)    

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs.

Enkelvoudig of dubbel schooladvies?

Een schooladvies kan zowel enkelvoudig (één schoolsoort adviseren) als dubbel (twee aan elkaar grenzende schoolsoorten adviseren) zijn. Het dubbele schooladvies is geschikt voor leerlingen van wie nog niet geheel helder is in welke schoolsoort de leerling het beste tot zijn recht komt (kansrijk advies). Als school kiezen we als daar aanleiding toe is voor een dubbel schooladvies en motiveren we die keuze.   Uiteraard wordt zowel het enkelvoudige als het dubbele advies zorgvuldig opgesteld en onderbouwd.   

Motivatie:

Het schooladvies wordt gebaseerd op de resultaten die de leerling heeft gehaald gedurende zijn schoolloopbaan, maar daarnaast ook op de bredere kennis die we als school van de leerling hebben. We onderbouwen het schooladvies op basis van toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 7. Na het schooladvies in groep 8 maken leerlingen de Doorstroomtoets. Hieruit volgt een toetsadvies. Is het toetsadvies hoger dan het schooladvies, dan zullen we het schooladvies heroverwegen.   

Procedure:

Onze school beschikt over een stappenplan voor het verstrekken van adviezen voor het voortgezet onderwijs. Het stappenplan is bekend bij zowel de ouders als de leerlingen en wordt aan het begin van groep 8 doorgenomen aan de hand van een overzichtelijke tabel. Het stappenplan verheldert de rol van de leraar van groep 8 en die van de positie van de Doorstroomtoets.  

Wat verstaan we onder kansrijk adviseren? In de eerste plaats willen we niet al te voorzichtig adviseren en in de tweede plaats geven we een leerling bij aarzeling tussen schooltype-A en schooltype-B het voordeel van de twijfel of wordt er een dubbel advies gegeven. Kansrijk adviseren betekent overigens niet hetzelfde als simpelweg een hoger advies geven.  

Contacten:

In de periode voor de verwijzing is er ruimte voor de kinderen om opendagen te bezoeken van VO scholen die hun interesse hebben. Daarnaast verspreiden we de nodige informatie brochures. Als school verwijzen we in eerste instantie naar een school richting en geven we geen voorkeur voor een VO school. In enkele gevallen, wordt op basis van wat een kind extra nodig heeft, intensiever meegedacht over specifieke VO scholen. Als basisschool hebben we na de definitieve keuzes van de kinderen contact met alle VO scholen die kinderen van onze school ontvangen. Met deze scholen vinden dan de overdrachtsgesprekken plaats.                   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen is speerpunt op de Violier. Ieder teamlid is Kanjer gecertificeerd.
  • Het welbevinden van het kind op school is van groot belang voor een optimale ontwikkeling. Een goede communicatie en verstandhouding tussen school en gezin is hierbij noodzakelijk.
  • Wij laten elk kind in zijn of haar eigen waarde en geven het de ruimte die het nodig heeft om blijk te geven van eigen kunnen.
  • Wij richten ons onderwijs zo in, dat kinderen toegerust worden met een palet aan vaardigheden die hen weer stimuleren om zo zelfstandig mogelijk te functioneren en hen te helpen bij het ontwikkelen van creativiteit, het verwerven van de noodzakelijke kennis en het verkrijgen van culturele en lichamelijke vaardigheden.
  • Ons onderwijs richt zich op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. We maken gebruik van goede methoden en gevarieerde werkvormen, passend bij de ontwikkelingsniveaus van de kinderen. Kennisoverdracht is een belangrijk item binnen de school. Niet ieder kind hoeft hetzelfde te kennen en te kunnen.
  • Als team volgen wij de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet en spelen vroegtijdig in op de  ontwikkeling. Dit doen wij door middel van groepsbesprekingen en we maken gebruik van de resultaten van de methoden en van ons leerlingvolgsysteem. Door gebruik te maken van tussenevaluaties kunnen we meer handelingsgericht werken en proberen wij passend onderwijs te bieden.
  • M.b.t. onze visie op 21st century skills willen wij leerlingen een samenhangend geheel aan vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21st eeuw. We onderschrijven het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en -constructie en om innovatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samenwerking en betrokkenheid
  • Kanjerschool zijn
  • een duidelijke Chr. identiteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven