Christelijke Basisschool De Violier

Vlierstraat 33 8171 BA Vaassen

  • Samen met heel veel ouders de natuur in op zoek naar alles wat bloeit en groeit.....
  • Groep 8 herdenkt en legt een krans bij het oorlogsmonument in Vaassen.
  • Als gezonde school promoten we het eten van groente en fruit. Niet alleen omdat het lekker is, maar omdat het gezond is!
  • Het groene plein geeft veel ruimte om te spelen. Met water uit een drinkwaterpomp kun je spelen en je kunt het water drinken!
  • Met Chromebooks als hulpmiddel maken we het onderwijs nog dynamischer en uitdagender!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op welke manier is vervanging bij afwezigheid van personeel geregeld?

Als stichting hebben wij afspraken hoe om gegaan wordt bij afwezigheid (ziekte/verlof) van personeel.

  1. Bij ziekte, verlof of onverwachte uitval van een leerkracht of onderwijsassistent zal in eerste instantie voor de eerste dag gezocht worden naar een vervanger. De school kan daarvoor een beroep doen op een invalpool, een gemeenschappelijke bron met vervangers van een aantal besturen uit de regio.
  2. Echter, door de beperkte beschikbaarheid van mensen in de invalpool kan het, zeker in piektijden zoals bij een griepgolf en bijvoorbeeld vanwege corona, voorkomen dat er geen vervanger beschikbaar is.
  3. De volgende mogelijkheid is dan dat er een beroep wordt gedaan op een collega binnen de school en/of andere scholen binnen het bestuur, om de vervanging waar te nemen. Dit is altijd op basis van vrijwilligheid.
  4. Levert dit ook geen vervanging op dan kan, onder begeleiding van een collega-leerkracht, een onderwijsassistent of stagiaire ingezet worden.
  5. Als ook dit niet mogelijk blijkt informeren wij u zo snel mogelijk via de app dat wij geen leerkracht beschikbaar hebben en dat de kinderen van de desbetreffende groep thuis moeten blijven.
  6. Dit gebeurt dus slechts in het uiterste geval.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Violier heeft de afgelopen jaren bewust de keuze gemaakt om in te zetten op sport, spel, bewegen, welbevinden en gezonde voeding. Een logisch gevolg was het behalen van de bijbehorende Gezonde School themacertificaten. Zo hebben we inmiddels, weer, de 3 themacertificaten bewegen en sport, voeding en welbevinden. Enerzijds was het behalen in 20216 gedeeltelijk voorwaarde om deel te mogen nemen aan het project " Gezonde Schoolplein" van Jantje Beton. Anderzijds passen deze onderwerpen nog steeds geheel in ons streven om de komende jaren spel, sport, bewegen op een gezond schoolplein i.c.m. gezonde voeding en welbevinden op een hoger plan te brengen. 

Visie op leren en lesgeven

Visie op lesgevenZorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen is speerpunt op de Violier. We hechten veel waarde aan een goede sfeer. Goede en veilige sfeer maakt dat we ook daadwerkelijk les kunnen geven. Schoolbreed hanteren wij de Kanjertraining als een ‘leefwijze". Ieder teamlid is Kanjer gecertificeerd. Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, in de wetenschap dat beide facetten feitelijk onscheidbaar zijn. Van belang daarbij is: oog hebben voor het individu, een open houding, wederzijds respect en een goede relatie waarin het kind zich gekend weet. Belangrijke pedagogische noties zijn: betrokkenheid, zelfstandigheid, nieuwsgierigheid, eigen verantwoordelijkheid, kritische zijn, reflecterend vermogen en samenwerking. Gelet op de didactiek vinden we de volgende zaken van groot belang:

  • zelfstandig: de leerkracht stimuleert de zelfstandigheid van de leerling en leert ze samen werken [uitdagen=ontdekken]
  • op maat: de leraar past zijn lesstof aan, aan de verschillende niveaus [differentiëren]
  • gevarieerd: de leraar is bekwaam in het aanbieden van diverse instructies en verwerkingsvormen [variatie = motiverend]
  • de leraar kan een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen 
  • inspirerend: de leraar inspireert en maakt de leerling nieuwsgierig en enthousiast 

Visie op 21st century skills

Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de 21st eeuw. 

  1. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit, dat kennis altijd en overal voorhanden is. 
  2. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en –constructie, om innovatie. 
  3. In de derde plaats is het een feit dat de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere rol speelt in onze (toekomstige) samenleving.

Op onze school willen we, m.b.t. de 21st century skills:

  • gericht aandacht besteden aan leervaardigheden, samenwerken en communicatie
  • gericht aandacht besteden aan creativiteitgericht aandacht besteden aan het leren problemen op te lossen
  • gericht aandacht besteden aan persoonsvorming
  • gericht aandacht besteden aan betekenisvol leren
  • gericht aandacht besteden aan lichamelijke gezondheid
  • gericht aandacht besteden aan een gezonde leefstijl

De gerichtheid van onze school op de 21st century skills is van invloed op de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze middelen (digitale leermiddelen) en onze organisatie (inclusief didactiek en klassenmanagement). Het vraagt ook om een doordenking van de rol van de leraar, de rol van de leerling en de rol van de ouders/verzorgers.

Bewegingsonderwijs

De vakleerkracht lichamelijke opvoeding heeft een belangrijke signaleringsfunctie. Het gedrag van kinderen tijdens de gymles en ook bij activiteiten na schooltijd vormt een belangrijke graadmeter als het gaat om het in beeld krijgen van beweegproblemen. Op een Gezonde School wordt deze signalering op een structurele wijze ingezet om te komen tot een effectieve aanpak van beweegproblemen in de groep of bij individuele leerlingen. In 2022 hebben we wederom het vignet "Bewegen en Sport" behaald. Inmiddels hebben we naast Bewegen en Sport ook de vignetten Voeding en Welbevinden. Omdat we gymnastiek belangrijk vinden krijgen alle kinderen m.i.v. schooljaar 2023-2024 twee uur per week bewegingsonderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Voor meer informatie zie onze website http://www.de-violier.nl

onze wiki

 en het speciale kennismakingsboekje 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het team heeft zich de afgelopen jaren geschoold in het omgaan met en begeleiden van leerlingen met specifieke en opvallende gedragskenmerken.

Ons zorgprofiel geeft duidelijk aan waar onze kracht en beperkingen liggen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We beschikken over flink wat ondersteuning in de groepen. Zo kunnen individuele kinderen maar ook groepen nog doelgerichter geholpen worden. Het gaat hier om kinderen die bovengemiddeld presteren, maar ook om kinderen die moeite hebben met oa. leerstof, tempo etc.

Een flink deel van de NPO gelden hebben wij ingezet voor de aanschaf van een verscheidenheid aan materialen om oa. samenwerkend leren, motorische ontwikkeling en enthousiasme bij het leren te bevorderen. In relatie tot bovenstaande bieden de NPO middelen ons ook de mogelijkheid voor een investering in techniekmaterialen. Dit vormde tevens weer de opmaat naar de realisatie van ons leerplein in 2023.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Duimelot is een kleinschalig dagverblijf waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Duimelot is gevestigd in basisschool de Violier. Hiermee realiseert KOM een integrale kindvoorziening omdat er op deze locatie opvang mogelijk is voor kinderen van 0 tot 13 jaar. De buitenschoolse- en voorschoolse opvang (BSO en VSO) is namelijk ook gevestigd in de Violier. Dit is de Basisenk. Duimelot heeft de beschikking over meerdere mooie ruimtes. Zowel binnen als buiten. Ook voor baby's zijn er aangepaste binnenruimtes waar zij naar hartenlust kunnen spelen en hun allereerste vaardigheden kunnen ontdekken. Binnen de peutergroep wordt de mogelijkheid gegeven om schoolvoorbereidende activiteiten te doen. Het accent ligt hierbij op de bevordering van de zelfstandigheid van uw kind. Duimelot zorgt voor een duidelijk 'groen' aanbod met natuurlijke activiteiten, waarbij de kinderen ook vaak de natuur in gaan.

Terug naar boven