KBS Stepping Stones

Notebomenlaan 137 3582 CJ Utrecht

Schoolfoto van KBS Stepping Stones

Het team

Toelichting van de school

Onze leerkrachten hebben hoge verwachtingen van hun leerlingen. Zij beheersen hun vak en hebben actuele kennis van de didactiek. De leerkrachten werken op basis van eigen professionele inzichten gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek en passen deze in hun dagelijkse praktijk toe. Door middel van deelgerichte professionalisering en in leerteams richten zij zich continu op het verbeteren van onderwijs en de ontwikkeling van hun leerlingen. De leerkrachten hebben een intensieve Engelse taaltraining gehad of zijn near-native speakers.

Schooljaar 2021-2022 zijn wij met onze school gestart met de LeerKRACHT-methodiek. Met behulp van LeerKRACHT werken wij als team continu aan kwaliteitsverbetering van het onderwijs voor onze leerlingen, waarin we verschillende instrumenten gebruiken zoals de bordsessie (een wekelijkse, korte sessie, waarin we met elkaar de voortgang bespreken op onze doelen). Als team leren we van elkaar en verbeteren we samen ons onderwijs. Er is veel ruimte voor ieders inbreng en we maken gebruik van elkaars kennis en kunde.  We kijken bij elkaar in de les om te zien wat het effect is op leerlingen. Ook onze leerlingen zijn  betrokken omdat zij feedback geven op de lessen en dus meewerken aan continue verbetering. De LeerKRACHT-aanpak is gebaseerd op wat bewezen werkt in het onderwijs. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat de Leerkracht-aanpak effectief is in het versterken van leraren in hun vak. Wil je meer weten over de LeerKRACHT-aanpak kijk dan op Website Stichting LeerKRACHT of op onze eigen website.


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht (ziekte)verlof heeft is proberen we in eerste instantie invallers te vinden.

Dat lukt helaas niet altijd. Soms gaat de schooldirecteur of ondersteuners voor de groep om te vervangen. Soms kiezen we een van de volgende noodmaatregelen:

  • Een klas wordt opgedeeld over andere groepen. De kinderen nemen dan hun eigen werk mee.
  • We zetten studenten van de PABO in die, afhankelijk van hun vorderingen, alleen of met z’n tweeën een groep draaien. Er is dan altijd een leerkracht op de achtergrond aanwezig. Deze studenten gaan niet alleen met de groep naar gym of activiteiten buiten de speelplaats.
  • Indien we besluiten een groep een dag naar huis laten gaan, worden ouders daarover tijdig geïnformeerd. Het kan voorkomen dat een klas naar huis gaat die van een leerkracht is die moet invallen in de groep van een leerkracht met (ziekte)verlof. We doen dat als een groep van de leerkracht met (ziekte)verlof twee keer naar huis is gestuurd.    

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen zijn bij voorkeur geformeerd als homogene leeftijdsgroepen. Hierin zitten leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar. In de groepen 1/2 zitten leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar (combinatiegroep). In beide samenstellingen geven we onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen.

Als de schoolleiding dat nodig acht, dan kunnen een of meerdere groepen aan het einde van een schooljaar opnieuw verdeeld of samengevoegd worden of worden samengevoegd met een andere groep, om zo tot een evenredige verdeling te komen. We streven naar een maximale groepsgrootte van 28 leerlingen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

  • Groep 1-2 Voor de leerlingen in groep 1 en 2 begint de dag in de kring. De leerkracht geeft instructie volgens ons instructiemodel over de nieuwe lesstof. Daarna kunnen de leerlingen de lesstof verwerken in de verschillende speelleerhoeken. Spelen vormt de basis van leren in de onderbouw, De leerkracht neemt actief deel aan het spel van de leerlingen.

  • IEYC Wij werken met IPC (Internationale Primary Curriculum). Dit is een curriculum en onderwijsconcept voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. International Early Years Curriculum (IEYC) is het onderdeel voor groep 1-2. We zijn ervan overtuigd dat kinderen op hun best leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen. Kijk voor meer informatie op de website IPC Nederland. IEYC helpt het brein van het jonge kind spelenderwijs leren. Op die manier stimuleren we optimaal de persoonlijke, emotionele en sociale ontwikkeling van het jonge kind. Een bijkomend voordeel van het IEYC is dat kinderen vertrouwd raken met de IPC-werkwijze voordat ze naar groep 3 gaan. We hebben een cyclus van thema's waarin ze elke twee jaar terugkeren. 

  • Engels Stepping Stones is een tweetalige basisschool, dit betekent dat Nederlands en Engels de voertalen zijn. Kinderen van nu groeien op in een steeds internationaler wordende samenleving. Het vroeg leren van Engels als tweede taal is daarbij van groot belang. Jonge kinderen leren immers spelenderwijs een tweede taal. Zonder dat ze zich daar bewust van zijn, groeit hun woordenschat snel en ontwikkelen ze een goede uitspraak. Bij ons op school wordt er met veel plezier gewerkt aan een goede basis voor het leren van Engels vanaf groep 1. Het vroeg leren van een tweede (of derde) taal heeft een positieve invloed op de algemene taalontwikkeling. Onze kinderen kunnen hun Engelse taalvaardigheid eerder buiten school toepassen, bijvoorbeeld op vakantie en op het internet. Alle kennis die ze daar opdoen, nemen ze weer mee terug naar school. Zo kunnen binnen- en buitenschools leren van Engels elkaar versterken. Internationaliseren in ons onderwijs is samen met de leerlingen ‘over grenzen heen kijken’, zodat hun wereld wordt vergroot. Onze leerlingen maken op jonge leeftijd kennis met de internationale en interculturele samenleving. Hierdoor krijgen zij een breder perspectief en worden de leerlingen goed toegerust op het functioneren in deze samenleving. Wettelijk is het toegestaan tot 15% van de lestijd in het Engels te geven. Dit komt neer op zo'n 4 uur per week.

  • Levensbeschouwing Wij vieren de katholieke feesten zoals; Kerst, Pasen, Carnaval, Hemelvaart en Pinksteren. We leren de kinderen waarom we deze feesten vieren. Alle leerlingen nemen hieraan deel, omdat deze vieringen integraal deel uitmaken van ons curriculum. Ook lezen we uit kinderbijbels verhalen die aansluiten bij onze waarden en die aansluiten bij onze IPC-thema’s. We zoeken waar mogelijk naar de verbinding met andere geloofsovertuigingen. De kinderen bezoeken verschillende gebedshuizen zoals; een moskee, tempel en kerk.  

  • Filosoferen Door met kinderen te filosoferen willen wij vragen oproepen waardoor het kind zelfstandig en kritisch leert nadenken zodat het zonder specifieke kennis tot diverse inzichten kan komen. Inzichten over bijvoorbeeld de ruimte, oneindigheid, kunst, keuzes, taal, nuttigheid, dilemma’s, gevoel, dieren etc. Filosofische vragen over dit soort thema’s hebben een ding gemeen: ze zetten aan tot nadenken, en vooral ook kritisch denken. Kritisch kunnen denken komt bij elk beroep en wat je ook gaat doen in het leven van pas.  Filosoferen is ook een sociale activiteit. Kinderen leren luisteren, elkaar respecteren en zich verplaatsen in de positie van een ander.   

  • Global citizenship Door middel van de lessen van levensbeschouwing, Kanjertraining, IPC, debatteren en filosofie leren we kinderen om respect te hebben voor de mening van anderen, deze als gelijkwaardig te zien en nieuwsgierig te zijn naar ideeën die misschien afwijken van die van jezelf. In de leerlingenraad (vanaf groep 6) kunnen de leerlingen actief meedenken over het beleid van de school en leren ze in de praktijk hoe ze anderen moeten vertegenwoordigen. 

  • Presenteren Vanaf groep 1 beginnen wij met het oefenen van mondelinge presentaties. Kinderen kunnen individueel, in tweetallen of kleine groepjes een presentatie voorbereiden en de leerkracht kan hier ondersteuning en instructie bij bieden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld een onderwerp uit het IPC kiezen.  Wij besteden daarbij aandacht aan de informatieve waarde, de opbouw, de duidelijkheid, de formulering en interactie mate het publiek.  

  • Media literacy is het veilig en slim inzetten van alle beschikbare media – digitaal en analoog – om de eigen kwaliteit van leven te vergroten én ervoor te zorgen dat je optimaal kunt deelnemen aan de wereld om je heen. Het omvat alles wat te maken heeft met?nieuwe media, sociale media, internet, smartphones, tablets en hoe je hiermee moet omgaan. Vanaf groep 1 werken wij aan de competenties die je nodig hebt om actief én bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving.  

  • IT –vaardigheden Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van een digitaal schoolbord om de lessen te ondersteunen. In alle groepen maken de leerlingen gebruik van tablets en computers als ondersteuning van ons onderwijs.  In de groepen 1 t/m 8 leren we de kinderen programmeren. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken. Programmeren leert kinderen creëren in plaats van consumeren. Het is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben. Deze vaardigheden leer je van programmeren:  *Creatief en logisch denken  *Ruimtelijk inzicht  *Probleemoplossend vermogen  *Structureren  *Samenwerken  

  • Creatief De vakken drama, dans, handvaardigheid, muziek en tekenen zitten verweven in het IPC. Op verschillende vakgebieden worden gedurende het schooljaar workshops gehouden. De workshops worden gehouden door leerkrachten, externe professionals en ouders. Gedurende het schooljaar houden we showtimes waarin kinderen voor hun familie optreden en hen laten zien wat ze hebben geleerd.   

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

  • Groep 3 t/m 8 Ons uitgangspunt is groepsonderwijs onderwijs in een leerstofjaarklassensysteem. We werken met een instructiemodel, waarbij de leerkracht eerst instructie geeft, daarna vragen stelt, de leerlingen vervolgens denktijd biedt, willekeurig beurten geeft, controleert of de leerlingen de instructie begrepen hebben en daarna feedback geeft. We differentiëren op verschillende niveaus. In de ochtend werken we aan basisvakken zoals rekenen, taal, lezen en schrijven in het Nederlands. In de middag werken we thematisch aan zaakvakken en creatieve vakken. Dit doen we met het IPC curriculm/ onderwijsconcept. Zie ook website IPC Nederland

  • Engels Stepping Stones is een tweetalige basisschool, dit betekent dat Nederlands en Engels de voertalen zijn. Kinderen van nu groeien op in een steeds internationaler wordende samenleving. Het vroeg leren van Engels als tweede taal is daarbij van groot belang. Jonge kinderen leren immers spelenderwijs een tweede taal. Zonder dat ze zich daar bewust van zijn, groeit hun woordenschat snel en ontwikkelen ze een goede uitspraak. Bij ons op school wordt er met veel plezier gewerkt aan een goede basis voor het leren van Engels vanaf groep 1. Het vroeg leren van een tweede (of derde) taal heeft een positieve invloed op de algemene taalontwikkeling. Onze kinderen kunnen hun Engelse taalvaardigheid eerder buiten school toepassen, bijvoorbeeld op vakantie en op het internet. Alle kennis die ze daar opdoen, nemen ze weer mee terug naar school. Zo kunnen binnen- en buitenschools leren van Engels elkaar versterken. Internationaliseren in ons onderwijs is samen met de leerlingen ‘over grenzen heen kijken’, zodat hun wereld wordt vergroot. Onze leerlingen maken op jonge leeftijd kennis met de internationale en interculturele samenleving. Hierdoor krijgen zij een breder perspectief en worden de leerlingen goed toegerust op het functioneren in deze samenleving.  Er wordt Engelse les gegeven en er zijn lessen in het Engels. Hierbij kijken we ook over de grens en besteden we aandacht aan internationale thema’s. Leerlingen leren goede onderzoeksvragen te stellen en presenteren hun bevindingen na afronding van een thema. Wettelijk is het toegestaan tot 15% van de lestijd in het Engels te geven. Dit komt neer op zo'n 4 uur per week.
  • Levensbeschouwing Wij vieren de katholieke feesten zoals; Kerst, Pasen, Carnaval, Hemelvaart en Pinksteren. We leren de kinderen waarom we deze feesten vieren. Alle leerlingen nemen hieraan deel, omdat deze vieringen integraal deel uitmaken van ons curriculum. Ook lezen we uit kinderbijbels verhalen die aansluiten bij onze waarden en die aansluiten bij onze IPC-thema’s. We zoeken waar mogelijk naar de verbinding met andere geloofsovertuigingen. De kinderen bezoeken verschillende gebedshuizen zoals; een moskee, tempel en kerk. 

  • Filosoferen Door met kinderen te filosoferen willen wij vragen oproepen waardoor het kind zelfstandig en kritisch leert nadenken zodat het zonder specifieke kennis tot diverse inzichten kan komen. Inzichten over bijvoorbeeld de ruimte, oneindigheid, kunst, keuzes, taal, nuttigheid, dilemma’s, gevoel, dieren etc. Filosofische vragen over dit soort thema’s hebben een ding gemeen: ze zetten aan tot nadenken, en vooral ook kritisch denken. Kritisch kunnen denken komt bij elk beroep en wat je ook gaat doen in het leven van pas.  Filosoferen is ook een sociale activiteit. Kinderen leren luisteren, elkaar respecteren en zich verplaatsen in de positie van een ander. 

  • Global citizenship Door middel van de lessen van levensbeschouwing, Kanjertraining, IPC, debatteren en filosofie leren we kinderen om respect te hebben voor de mening van anderen, deze als gelijkwaardig te zien en nieuwsgierig te zijn naar ideeën die misschien afwijken van die van jezelf. In de leerlingenraad (vanaf groep 6) kunnen de leerlingen actief meedenken over het beleid van de school en leren ze in de praktijk hoe ze anderen moeten vertegenwoordigen. presenteren Vanaf groep 1 beginnen wij met het oefenen van mondelinge presentaties, Kinderen kunnen individueel, in tweetallen of kleine groepjes een presentatie voorbereiden en de leerkracht kan hier ondersteuning en instructie bij bieden. Kinderen kunnen bijvoorbeeld een onderwerp uit het IPC kiezen.  Wij besteden daarbij aandacht aan de informatieve waarde, de opbouw, de duidelijkheid, de formulering en interactie mate het publiek.  

    • Media literacy is het veilig en slim inzetten van alle beschikbare media – digitaal en analoog – om de eigen kwaliteit van leven te vergroten én ervoor te zorgen dat je optimaal kunt deelnemen aan de wereld om je heen. Het omvat alles wat te maken heeft met? nieuwe media, sociale media, internet, smartphones, tablets en hoe je hiermee moet omgaan. Vanaf groep 1 werken wij aan de competenties die je nodig hebt om actief én bewust te kunnen deelnemen aan de mediasamenleving.  

    • IT –vaardigheden Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van een digitaal schoolbord om de lessen te ondersteunen. In alle groepen maken de leerlingen gebruik van tablets en computers als ondersteuning van ons onderwijs.  In de groepen 1 t/m 8 leren we de kinderen programmeren. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we dagelijks gebruiken. Programmeren leert kinderen creëren in plaats van consumeren. Het is dus niet per definitie bedoeld om kinderen op te leiden tot programmeur, maar om ze vaardigheden te leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben. Deze vaardigheden leer je van programmeren:  *Creatief en logisch denken  *Ruimtelijk inzicht  *Probleemoplossend vermogen  *Structureren  *Samenwerken

    • Creatief De vakken drama, dans, handvaardigheid, muziek en tekenen zitten verweven in het IPC. Op verschillende vakgebieden worden gedurende het schooljaar workshops gehouden. De workshops worden gehouden door leerkrachten, externe professionals en ouders. Gedurende het schooljaar houden we showtimes waarin kinderen voor hun familie optreden en hen laten zien zien wat ze hebben geleerd.   

    Extra mogelijkheden op deze school

    Extra ondersteuning van de leerlingen

    Toelichting van de school

    De leerkrachten van Stepping Stones zijn in staat om hun handelen af te stemmen op deze analyses en om afwijkende resultaten vroegtijdig te signaleren. Waar mogelijk willen wij leerlingen onderwijs op maat bieden. We zullen dit doen met ouders en externe partners. Zoals onder andere het Samenwerkingsverband, Buurtteam, Jeugdarts en andere specialisten. Wij kunnen een beperkt aantal kinderen met extra zorg of met een arrangement binnen onze school begeleiden. In alle gevallen zullen wij met ons team en in overleg met u als ouder bekijken wat de mogelijkheden zijn. In sommige gevallen zullen wij moeten adviseren om een andere school te kiezen, regulier of speciaal onderwijs. De meest optimale ontwikkeling van het kind zal hierbij het uitgangspunt zijn.

    Meer-en hoogbegaafdheid

    De visie van basisschool Stepping Stones en de KSU is dat meer- en hoogbegaafde leerlingen in principe een passend onderwijsaanbod op de eigen school, in de eigen klas, moeten krijgen. Om dit doel te bereiken wordt op basisschool Stepping Stones binnen de mogelijkheden verrijking en plusaanbod aangeboden in de reguliere klassen.??  

    Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

    De school heeft de ambitie om in schooljaar 2023-2024 een gedegen aanbod te hebben binnen een doorgaande lijn voor kinderen die meer- en hoogbegaafd zijn. 

    Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

    Kwaliteitszorg en schoolplan

    Download het schoolplan

    Aanbod voor het jonge kind

    Toelichting van de school

    Peutergroep Stepping Stones heeft een dubbelgebruik groepsruimte met de BSO waarin een keukenblok geplaatst is, de sanitaire ruimte ligt naast de groepsruimte. De peutergroep is er voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud. Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van uw kind. Structuur en continuïteit zijn een belangrijk onderdeel van de dag. De peutergroep werkt met de Uk & Puk Methode. Onze ruime en groene buitenruimte is ingericht om naar hartenlust in te kunnen spelen. De buitenruimte is via de groepsruimte toegankelijk. Bij de inrichting van de ruimte is nagedacht over de doelgroep. De kinderen kunnen heerlijk fietsen, rondrennen of picknicken op het gras.

    Terug naar boven