KBS De Spits

Eifel 8 3524 HH Utrecht

  • Schoolfoto van KBS De Spits
  • Schoolfoto van KBS De Spits
  • Schoolfoto van KBS De Spits
  • Schoolfoto van KBS De Spits
  • Schoolfoto van KBS De Spits

Het team

Toelichting van de school

De leerkrachten die werken op de Spits zijn cruciaal om de doelstellingen te realiseren. Het vraagt namelijk om excellente en innovatieve professionals die intrinsiek gemotiveerd zijn en het maximale uit zichzelf willen halen. Zij ontdekken, ontplooien en benutten permanent hun talenten in hun werk. Zij worden door hun omgeving gestimuleerd en zij stimuleren op hun beurt hun omgeving. Door goede instructie, opbrengstgericht werken en klassenmanagement wordt de basis verbreed en versterkt. De leerkrachten benaderen de kinderen positief en met respect. Ze besteden op een systematische manier aandacht aan de wijze waarop kinderen leren en met elkaar samenleven en doen dit op een respectvolle, plezierige en veilige manier. Zij zorgen voor een goed pedagogisch en didactisch klimaat.

Kinderen en ouders/verzorgers op de Spits worden gezien en gehoord. Er is aandacht en interesse voor zowel kinderen als ouders/verzorgers en er wordt tijd voor hen vrijgemaakt als dit nodig is.

Voltijds Hoogbegaafde onderwijs-VHB

Het VHB team bestaat uit:

  • Een coördinator die tevens de taak heeft de leerkrachten te coachen en leerlingen te begeleiden.
  • Een Intern begeleider (IB)
  • De (groeps)leerkrachten  

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Soms komt het voor dat een leerkracht moet worden vervangen, dit kan zijn door ziekte of andere omstandigheden. De vervangingen worden zo veel mogelijk gedaan door bekende leerkrachten van de school. Indien er geen vervanging is, wordt de groep verdeeld over andere groepen. In uitzonderlijke gevallen kan het zijn dat de kinderen worden verzocht thuis te blijven.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Spits biedt naast het reguliere onderwijs ook voltijd onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Dit onderwijs is ingericht rondom niveaugroepen waardoor zo optimaal mogelijk tegemoet gekomen kan worden aan de onderwijsbehoefte van deze leerlingen en gericht gewerkt kan worden aan hun ontwikkelpunten.  

De voltijd HB sectie maakt nadrukkelijk deel uit van de Spits. Hierdoor vindt er steeds intensieve samenwerking en uitwisseling plaats tussen het reguliere- en het HB onderwijs. Kennis en ervaring worden gedeeld, en er wordt gewerkt vanuit een overkoepelende, gezamenlijke visie op onderwijs. Leerlingen binnen het voltijd HB onderwijs nemen deel aan alle activiteiten binnen de Spits, zoals buitenspelen, vieringen, projecten en schoolkampen waardoor er een natuurlijke integratie plaatsvindt.  Expertisecentrum De Spits heeft een nauwe samenwerking met het Samenwerkingsverband PO (Primair Onderwijs) Utrecht. Door dit samenwerkingsverband is in het afgelopen jaar samen met de diverse besturen binnen het PO een duidelijke visie op het onderwijs aan begaafde leerlingen in de gemeente Utrecht geformuleerd. Voortvloeiend uit deze visie vervult de voltijd HB-sectie van de Spits een sleutelrol in het opzetten van een expertiseteam dat de scholen binnen de gemeente gaat bedienen op het vlak van onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen. Dit zal zowel gaan om het opzetten van een databank als het verlenen van praktische hulp en ondersteuning aan scholen bij het vormgeven van onderwijs aan (hoog) begaafde leerlingen en het organiseren van seminars en lezingen e.d. 

Toelating

Leerlingen kunnen worden geplaatst binnen ons voltijd HB-onderwijs met een positief advies van het SWV Utrecht PO en een psychodiagnostisch onderzoek waaruit een hoogbegaafd profiel blijkt. Dit psychodiagnostisch onderzoek moet afgenomen zijn door specifieke onderzoeksbureaus waar het SWV Utrecht PO afspraken mee gemaakt heeft over de eisen van het onderzoek. De consulent kan vertellen welke onderzoeksbureaus en eisen dit betreffen.  Bent u een school buiten de gemeente Utrecht en overweegt u samen met ouders voltijd HB-onderwijs voor een leerling op één van de Utrechtse scholen? Neem dan contact op met uw eigen samenwerkingsverband.

Voltijds Hoogbegaafde onderwijs-VHB

Er zijn vijf groepen op De Spits waarin voltijd onderwijs gegeven wordt aan hoogbegaafde basisschoolleerlingen in de groepen 3 tot en met 8. Daar waar mogelijk wordt er groepsdoorbroken in niveaugroepen gewerkt. De leerlingen krijgen de kernvakken (taal, rekenen, spelling) compact aangeboden en hebben een curriculum op HB-niveau (passend onderwijs). De leerlingen krijgen de leerstof aangeboden volgens de denkmethoden Top-Down. Dit wordt beschreven in de missie en visie. Het voornaamste doel is het ontwikkelen van executieve vaardigheden, leren-leren en eigenaarschap. In de middag werken deze groepen projectmatig, waarbij samenwerken (binnen de groep en groepsoverstijgend), het toepassen van de basis (executieve) vaardigheden en het vormgeven van een eigen leercyclus centraal staan.  

Binnen het voltijds-begaafden-onderwijs (VBO) geven wij begaafde leerlingen een plek met gelijken waarin zij zichzelf kunnen zijn en kunnen groeien in hun zelfbeeld en zelfvertrouwen. Wij streven ernaar dat zij zich ontwikkelen tot gelukkige en evenwichtige leerlingen die door zelfinzicht en leervaardigheden hun ontwikkelpotentieel succesvol kunnen inzetten. In het reguliere onderwijs ervaren sommige begaafde kinderen onvoldoende ondersteuning, aanbod en herkenning door leerkrachten, en aansluiting bij klasgenoten. Begaafde leerlingen hebben het recht zich volledig te ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste en gelukkige mensen, daarom bieden wij rijk en uitdagend onderwijs aan, waarin zij zich erkend en veilig voelen. Daarin werken wij ook aan vaardigheden en basiskennis zodat de leerlingen voorbereid zijn voor het voortgezet onderwijs. Wij leggen extra nadruk op het ontwikkelen van de executieve vaardigheden die deze doelgroep nodig heeft.

Een goede relatie tussen leerkracht en leerling is belangrijk, omdat begaafde leerlingen het  nodig hebben om gezien te worden door leerkrachten. Wij helpen de leerlingen bij het ontwikkelen van een positieve, leergierige mindset, waarbij de leerkracht als rolmodel functioneert. De ouder, als pedagogische partner, ondersteunt de leerkracht bij het begrijpen van het kind en achterhalen van de onderwijs- en welzijnsbehoeften van het kind. Wij werken samen met kind, leerkracht en ouder (de drie-eenheid), om samen het kind te begeleiden en te helpen bij de volgende stappen.

In de middag wordt thematisch gewerkt, waarbij het thema vanuit verschillende vakgebieden wordt benaderd , op het eigen niveau van het kind. Wij werken daarbij aan executieve vaardigheden en metacognitieve- en onderzoekend vermogen.

Wij streven naar groepsdoorbroken werken met andere VBO en reguliere groepen, wat wij de komende jaren willen gaan verwezenlijken. Hierdoor kunnen wij ten eerste goed aansluiten bij de persoonlijke onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Daarnaast zien wij contact tussen de reguliere en VBO groepen als belangrijk met het oog op samenleven, samenwerken en om kunnen gaan met diversiteit.

Op onze school werken leerkrachten, vakexperts, HB-specialisten en IB-ers nauw samen. Samen wordt het proces van signaleren, begeleiden en evalueren van leerroutes en vorderingen en het welbevinden van onze begaafde leerlingen gewaarborgd. Beide teams streven ernaar om met elkaar continu het onderwijs en onze kennis te ontwikkelen.

We werken met IPC (International Primary Curriculum) waarin leren centraal staat, in boeiende, actieve en zinvolle thematische lessen. De thema’s omvatten de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek, ICT en beeldende vorming. Daarnaast richten de thema's zich op internationalisering. Voor de vakken taal en rekenen gebruiken wij reguliere methodes.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

We werken in de groepen 1 en 2 op verschillende niveaus om zo elk kind het juiste onderwijsaanbod te geven. Belangrijk is om te kijken naar de onderwijs-, en ondersteuningsbehoeften van kinderen. 

Vanaf schooljaar 2020/2021 beschikken we over de nieuwste versie van Kleuterplein. Kleuterplein is een methode waarin alle domeinen van het kleuteronderwijs aangeboden wordt; van rekenen en lezen tot beeldende vorming en muziek. Kleuterplein werkt met doorgaande leerlijnen en duidelijke lesdoelen.

De leerlingen in de groepen 1 en 2 worden door de leerkrachten geobserveerd d.m.v. de methode “Kijk”. Deze methode volgt de leerling op het gebied van de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalvaardigheid, de motoriek, de cognitieve ontwikkeling en het speelwerkgedrag van de leerling. Door leerlingen op deze manier te volgen zijn leerkrachten in staat een goed beeld te vormen van de ontwikkeling van elke individuele leerling.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voltijds hoogbegaafde onderwijs- VHB  onderwijstijd leerjaar 3 t/m 8

  • Lezen:2 uur per leerjaar
  • Taal: 4,5 uur per leerjaar
  • Rekenen/wiskunde: 4 uur per leerjaar
  • International Primary Curriculum (IPC): 4 uur per leerjaar
  • Kunstzinnige vorming/muziek/drama: 1 uur per leerjaar
  • Bewegingsonderwijs: 1, 40 uur per leerjaar
  • Engelse taal: 30 min leerjaar 3-4; 1 uur leerjaar 5-8
  • Schrijven: 1 uur leerjaar 3-4; 30 min leerjaar 5-6; 20 min leerjaar 7-8
  • Social Emotionele ontwikkeling/kringactiviteit: 2 uur per leerjaar
  • Diverse projecten, o.a. Scratch/Python, filosofie, debatteren: 1 uur per leerjaar
  • Topo/verkeer/weektaak: 50 min leerjaar 3-6; 1 uur leerjaar 7-8
  • Voorlezen/educatieve filmpjes o.a. jeugdjournaal: 2,50 uur per leerjaar

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Spits kenmerkt zich als een hecht, betrokken en professioneel team waarbij veiligheid en vertrouwen in de leerling-leerkracht relatie de basis is van het onderwijs. De leerling staat centraal. We kijken daarbij naar de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van ieder kind en naar de mogelijkheden om binnen het onderwijs hier zo goed mogelijk aan te voldoen. De inhoud van de leerstof passen we zoveel mogelijk aan op het niveau van het kind. In de groepen werken we met drie verschillende instructieniveaus. Wij hechten veel waarde aan een efficiënte en goede samenwerking met ouders, externe specialisten en kernpartners, zodat we met elkaar de ontwikkeling van onze leerlingen optimaal kunnen volgen. 

Daarnaast zijn er op De Spits vijf groepen waarin voltijd onderwijs gegeven wordt aan hoogbegaafde basisschoolleerlingen in de groepen 3 t/m 8. Er wordt grotendeels groepsdoorbroken in niveaugroepen gewerkt.  De leerlingen krijgen de kernvakken compact aangeboden en hebben een curriculum op VHB-niveau (passend onderwijs). Met als voornaamste doel het ontwikkelen van executieve vaardigheden, leren leren en eigenaarschap. In de middag werken deze groepen projectmatig: waarbij samenwerken (binnen de groep en groepsoverstijgend), het toepassen van de basis (executieve) vaardigheden en het vormgeven van de eigen leercyclus centraal staan. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zijn een ambitieuze school waar onderwijs aan leerlingen continue wordt gemonitord en ontwikkeld. Dankzij de aanwezige IB en RT plus de aanvullende expertise zijn we in staat de nodige ondersteuning op maat te geven. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindplein

Op school hebben we een Kindplein waar logopedie en oefentherapie wordt aangeboden. Doordat dit in school is gehuisvest is er tijdswinst: kinderen zijn minder lang weg van school. En er vindt gemakkelijk uitwisseling plaats van deskundigheid met het team. Dit komt de behandeling van de kinderen ten goede.

Terug naar boven