Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij gebruiken de IEP toetsen om voortgang van leerlingen twee keer per jaar te meten. Deze worden zorgvuldig geanalyseerd door de groepsleerkracht in samenwerking met onze intern begeleider. Op basis van deze analyse passen wij zo nodig het onderwijs aan zodat het aansluit bij de leerbehoefte van de leerling of de groep.
Bovendien kijken we voor elk onderwerp dat we aanbieden of leerlingen dit aan het einde van het blok de stof beheersen. Dit doen we vaak met methodetoetsen, dat zijn de toetsen die horen bij de lesmethode die we gebruiken.
De afgelopen jaren hebben we steeds mooie schooladviezen kunnen geven, altijd passend bij de leerling en met ook oog voor kansengelijkheid. Met realistisch optimisme, en dan blijkt toch soms dat onze leerlingen nog hoger doorstromen.
Goed om te weten is dat wij een kleine school zijn met ook kleine groepen 8. Het advies van een enkele leerling is staat dus voor een flink percentage. Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld 12 leerlingen in groep 8. Het advies van een enkele leerling is dan 7,5%.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In 2021 heeft de onderwijsinspectie onze school met het hoogst haalbare "voldoende" beoordeeld. Sindsdien bewaken we zelf de kwaliteit van ons onderwijs. In november 2023 is er daarom een "audit" gehouden waarbij wederom het oordeel was dat de kwaliteit op onze school voldoende is. Daar zijn wij trots op. Ook omdat we toen veel leerkrachten hadden die pas net op onze school werkten. Ook gaf deze audit aan dat er veel kwaliteit is in de school. Bijvoorbeeld als het gaat om hoe af is gesproken rekenonderwijs te geven, hoe we coöperatief leren doen maar ook vanwege onze hoge opbrengsten.