Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We kiezen op de Beiaard bewust voor heterogene kleutergroepen. Het belangrijkste argument hiervoor is het feit dat de oudere kleuters een voorbeeld zijn voor de jongere kinderen. Deze laatste kunnen zich ook optrekken aan de oudere kinderen. Er wordt samen op speelse wijze geleerd. Vanaf groep 3 kiezen we voor homogene groepen. In de tweede helft van groep 2 werken we met klassenverkleining. Alle groep 2 kinderen uit de drie kleutergroepen gaan een dagdeel per week met een leerkracht aan de slag als extra voorbereiding op groep 3. zowel cognitief als sociaal.
Wij willen dat ieder kind gezien wordt, ook op het cognitieve vlak. Dit houdt in dat er ook op dit terrein zoveel mogelijk gedifferentieerd moet worden. Deze differentiatie betreft de kinderen die moeite hebben met bepaalde leerstof, maar ook de kinderen waarvoor de leerstof die de methode aanbiedt niet genoeg uitdaging biedt. Dit alles is het beste haalbaar in homogene groepen. We werken o.a. met een (gedifferentieerde) weektaak, de dagtaak, de + taken, het compacten bij rekenen en verlengde instructie.
Samenwerken is een zeer belangrijk gegeven in onze school. Samenwerken en samenspelen. En niet alleen met de kinderen uit de eigen groep, maar ook met oudere en/of jongere kinderen.
De kinderen leren . . .
- zich te richten op anderen en die duidelijk te maken wat zij willen.
- hulp te vragen en te geven.
- om te gaan met anderen dan alleen vriendjes of vriendinnetjes.
- respect voor elkaar te hebben.
Bovenstaande zijn richttijden.
Op het gebied van remedial teaching, (hoog)begaafdheid, dyslexie, rekenen, ad(h)d en faalangst is er zorgdeskundigheid in school aanwezig. Alle specifieke zorg die we zelf niet in huis hebben betrekken via de CED-groep,het samenwerkingsverband, de buurtteams en andere externe partijen.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school heeft de afgelopen jaren vanuit de NPO gelden gewerkt aan een divers en gedifferentieerder aanbod voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Vanuit de visie dat ieder kind leert. Twee leerkrachten uit het team zijn vanuit hun expertise 1 dag per week ambulant in te zetten. Zij ondersteunen leerkrachten, ontwikkelen visie, inhoud en materialen, verhogen de kennis binnen het team en begeleiden leerlingen.
Geen toelichting nodig