basisschool Joannes XXIII

Neckardreef 115 3562 CM Utrecht

  • Ziet u de Romeinse XXIII?
  • In kleine groepjes aan de slag met de opdracht!
  • Vrijwilligers van een bedrijf samen aan de slag met de kinderen!
  • Zo willen de kinderen in de wijk leven en omgaan met elkaar!
  • Wat vertelt die beer toch allemaal?

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 maken de leerlingen de Doorstroomtoets van CITO. Tot voor kort heette deze toets de eindtoets. Deze Doorstroomtoets meet de prestaties van ieder kind in taal, rekenen en (begrijpend) lezen. De Doorstroomtoets bepaalt mede voor welke vorm van voortgezet onderwijs uw zoon/dochter het meest geschikt is. Ze moeten zich dan in februari/maart aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. 

De prestaties van alle leerlingen in groep 8 bij elkaar zeggen iets over de resultaten die onze school behaalt. Naast de individuele scores van de kinderen krijgen wij ook een schoolscores. We kunnen dan zien hoe onze school scoort ten opzichte van alle deelnemende scholen en ten opzichte van scholen die qua populatie met onze school overeen komen. Onze leerlingen scoren jaarlijks gewoon goed ten opzichte van het landelijk gemiddelde van de CITO Doorstroomtoets

De afgelopen jaren hebben wij goede resultaten laten zien op de toen nog genaamde CITO-eindtoets. De onderzoeksredactie van RTL Nieuws vergeleek de eindtoetsresultaten van Nederlandse basisscholen op een zo eerlijk mogelijke manier. Dat doen zij door rekening te houden met de samenstelling van een school. In 2019 haalde de school een CITO score van 539,2. Vergelijkbare scholen haalden 532,2. De hoge score die wij toen behaalden werd door RTL beoordeeld met een 8,3 !! Slechts één school in Utrecht behaalde toen een hoger cijfer! Wij eindigden toen dus op de tweede plaats!

Wij, en met ons de inspectie van het onderwijs, kijken naar het basis - en het streefniveau. Het basisniveau (ook wel 1F genoemd) is de basis die zo veel mogelijk leerlingen moeten beheersen. Het streefniveau (ook wel 1S of 2F genoemd) is voor leerlingen die meer aankunnen. In de balkjes ziet u of onze school boven de signaleringswaarde van de inspectieinspectie en of boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen scoort. De signaleringswaarde van de inspectie betekent dat die score minimaal gehaald moet worden door een school (de zwarte streep in de balkjes).

De inspectie beschouwt ons als een goede school en dat hebben wij in het schooljaar 2023-2024 wel bewezen. De inspectie wil dat 85% van alle kinderen op de Doorstroomtoets het basisniveau halen en 40% het streefniveau. Maar in het vorig schooljaar haalden 100% van de kinderen het basisniveau, 90 % haalden het streefniveau op het gebied van rekenen en begrijpend lezen en 75% van de kinderen haalden het streefniveau op het gebied van Taal!

Dat zegt wel iets over de kwaliteit bij ons op school!! 

Maar wij willen altijd beter! Wij willen dat onze kinderen de beste prestaties maken. Maar dat geldt ook voor de leerkrachten. Dat betekent dat wij ook dit schooljaar weer keihard ons best doen om wederom een goede score te halen!


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De school hanteert jaarlijks de CITO toetsen op het gebied van begrijpend lezen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde. Per groep hanteren wij eigen doelen die boven de doelen van de inspectie liggen.

Na iedere CITO toets worden de resultaten besproken met de groepsleerkrachten en gaan we na waar het goed gaat en waar nog verbetering nodig is. Vervolgens worden er vervolgafspraken gemaakt met kind, ouder en leerkracht en dit wordt verwerkt in een groepsplan.

Belangrijk om te vermelden is dat wij niet alleen kijken naar de CITO toetsresultaten, maar ook naar de resultaten van de toetsen die bij de methoden horen en natuurlijk de observaties van de leerkracht. Zo krijgen wij een goed beeld van de resultaten van de kinderen. De tussentoetsen worden ook besproken met het team, om zo samen te kijken naar wat goed gaat en waar misschien verbeteringen of een andere aanpak moet komen. Leren van en met elkaar. En we zijn samen verantwoordelijk voor de resultaten. De data wordt besproken in de leerteams.

Wij kijken met name naar het basis en het streefniveau. Het basisniveau (wordt ook wel 1F genoemd) is het niveau voor taal, lezen en rekenen dat het overgrote deel van de leerlingen aan het einde van de basisschool tenminste zouden moeten beheersen. Daarnaast heeft de overheid de ambitie dat een groot deel van de basisschoolleerlingen een hoger niveau haalt: het streefniveau. Voor taal is dat het 2F-niveau en voor rekenen is dat het 1S-niveau. Als school bepalen wij ook onze eigen ambities die boven de niveaus liggen die de inspectie hanteert. Wij leggen de lat hoog!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De afgelopen jaren heeft de Joannes XXIII hoge scores gehaald. I

In groep 7 krijgen dde kinderen een voorlopig advies. Dan kan er nog veel gebeuren, want de kinderen leren nog veel in groep 8. Hoe komt de school tot een voorlopig schooladvies? Tijdens het gesprek met de leerkracht, je kind en jullie als ouders wordt dan het zogenaamd voorlopige schooladvies gegeven. Niet alleen de leerresultaten op de toetsen zijn hierin belangrijk. Ook de werkhouding en motivatie van je kind worden meegenomen in het voorlopige schooladvies.

In groep 8 krijgen de kinderen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een kind zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. Wij baseren het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.

In februari komt dan de Doorstroomtoets. De Doorstroomtoets geldt voor alle leerlingen als tweede gegeven. Wanneer het resultaat op de doorstroomtoets hoger uitvalt dan verwacht, moet de basisschool het advies naar boven bijstellen. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.

Wij tekenen hierbij wel aan dat het beeld dat een Doortsroomtoets oplevert niet veel zegt over de schoolloopbaan van uw kind(eren) op het Voortgezet Onderwijs. Er zijn meer factoren die bepalen hoe uw kind zich binnen het Voortgezet Onderwijs ontwikkelt. Wij gaan uit van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ieder kind. Dit betekent dat we niet alleen kijken naar toets resultaten, maar ook naar andere zaken zoals zelfstandigheid, zelfwerkzaamheid, sociaal-emotionele ontwikkeling, creativiteit, doorzettingsvermogen, etc. Op basis van al deze gegevens komen wij tot een verantwoord schooladvies voor uw kind. Welk advies uw kind ook krijgt: Wij zijn trots op het behaalde resultaat!

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk om te weten of kinderen zich veilig voelen bij ons op school. Wij laten daarom jaarlijks de kinderen de sociale veiligheidsvragen invullen. Hierdoor krijgen wij een inzicht in hoe de kinderen de veiligheid op school ervaren. Met de (individuele) kinderen worden, waar nodig, de resultaten besproken en eventuele vervolgstappen gemaakt. Wij zijn van mening dat een kind zich in alle veiligheid moet kunnen ontwikkelen. Dan pas kan een kind goed presteren. De school heeft ook de beschikking over een pestprotocol en een veiligheidsbeleid en handelt indien nodig, conform dit protocol.

Daarnaast werken wij met Stoeltjesdans. Een aantal keren per jaar krijgen kinderen vragen over het omgaan met elkaar, de samenwerking met elkaar, etc. Hiermee brengen wij het sociaal klimaat in kaart. Op basis van de antwoorden van de kinderen ontvangt de leerkracht direct een overzichtelijk rapport met de testresultaten. Zo kan hij /zij eenvoudig en snel een nieuwe klasindeling maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • samenwerken
  • Samen leven

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt de opbrengsten aan het einde van de schoolperiode aan de hand van de scores op de Cito-Eindtoets van de laatste drie schooljaren. De opbrengsten op onze school zijn goed. De schoolscores lagen in 2017, 2018 en 2019 namelijk ver boven de ondergrens die de inspectie hanteert voor scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie. En toen kwam Corona en werd er niet meer gemeten. Pas vanaf 2022-2023 beoordeelde de inspectie weer de eindopbrengsten.

De inspectie heeft het vertrouwen dat de school goed onderwijs biedt aan alle kinderen. De Joannes XXIII heeft een basisarrangement.

Terug naar boven