Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bibliotheek op school
Lezen en met name plezier in lezen is enorm belangrijk. Daar besteden wij als school heel veel aandacht aan. De school beschikt over een prachtige bibliotheek met wel 1000 nieuwe boeken! Om kinderen goed voor te bereiden op de informatiemaatschappij zetten we ons op de Joannes XXIII structureel in op leesbevordering. Hiermee worden leesmotivatie, leesplezier en leesgedrag van de leerlingen gestimuleerd en daardoor wordt een stevige basis gelegd voor goede technische leesvaardigheid en begrijpend lezen. Daarbij zijn we ook bezig met Samen Lezen.
Samen lezen is een effectieve methode om leesvaardigheden te ontwikkelen en te verbeteren. Door het hardop lezen van teksten, kunnen kinderen beter begrijpen wat ze lezen en hun leesvaardigheden verbeteren.
Door samen te lezen leren kinderen nieuwe woorden en zinnen, wat hen helpt hun taalvaardigheid te ontwikkelen.
Samen lezen bevordert de sociale vaardigheden van kinderen, zoals samenwerking en empathie. Kinderen leren ook hoe ze vragen kunnen stellen over wat ze lezen en hoe ze kunnen overleggen om een beter begrip te krijgen van de tekst.
Samen lezen vergroot het leesplezier, waardoor kinderen meer gemotiveerd raken om te lezen. Ook thuis is Samen lezen belangrijk! Dit kan bijdragen aan een goede ouder-kind relatie en de ontwikkeling van het kind.
Bewegingsonderwijs (gym)
Op onze school geeft de vakleerkracht bewegingsonderwijs twee keer per week gymles aan de kinderen van de groepen 3 t/m 8, uitgezonderd groep 4. Deze groep krijgt één keer per week zwemles.
Muziek
Muziek wordt gegeven door vakdocenten van het de stichting MuziekRoute. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 krijgen van deze docenten zangles, uitgezonderd groep 5. De kinderen van deze groep makjen in het schooljaar kennis met meerdere instrumenten: viool, trompet, gitaar of slaginstrumenten. De kinderen kijken uit naar deze lessen! Het is fantastisch om te zien en te horen hoe de kinderen met veel concentratie spelen!
De Wow!-Academie:
“Als je kinderen woorden leert, leer je ze niet altijd kennis, maar als je ze kennis leert, leren ze altijd woorden.” - Catherine Snow
Wilt u dat uw kind goed voorbereid en met veel kennis naar het voortgezet onderwijs gaat? Laat hem of haar dan meedoen aan de lessen van de WOW!-Academie! Dit is voor de kinderen van de groepen 5 t/m 8! De WOW!-lessen bieden veel kennis over de wereld aan. In het onderwijs heet dat ‘Wereldoriëntatie’. Hiermee vergroten kinderen meteen hun woordenschat. Kennis van de wereld en woordenschat zijn belangrijke vaardigheden voor begrijpend lezen en luisteren. Deze vaardigheden heb je nodig om goed mee te kunnen komen op school en in je werk. Ook is er aandacht voor leesmotivatie. Een kind dat graag leest, leert vanzelf veel over de wereld en vergroot meteen ook zijn woordenschat. Daarnaast krijg je kennis van de wereld door er met anderen over te praten. Het actief gebruiken van taal leidt ook weer tot een betere taalontwikkeling van de kinderen. Met de WOW!-lessen legt het kind dus een stevige basis voor het voortgezet onderwijs. De lessen worden in blokken gegeven en iedere blok heeft een thema.
Elk thema omvat zes bijeenkomsten van 2,5 uur verdeeld over de volgende programma-activiteiten:
- Een excursie of activiteit in de buurt;
- Een informatieve tekst over het thema;
- Een video/film;
- Een interview met (gast)spreker;
- Een schrijfles;
- Een mondelinge presentatie.
De verbindingsgroep (de groep lieveheersbeestjes)
Soms zijn kinderen die naar de kleuterklassen gaan, nog steeds peuters. Waar peuters heel sterk zijn in het non-verbaal uiten van gevoelens, kunnen kleuters woorden toevoegen aan die gevoelens. Waar een peuter de hele wereld betrekt bij het uiten van zijn gevoelens, kan een kleuter zichzelf geruststellen en troosten. Ze zijn zelfs in staat om in bepaalde situaties gevoelsuitingen te verbergen. Er valt beter te praten met een eigenwijze kleuter dan met een eigenwijze peuter. Maar naast dat een kleuter steeds beter verstaanbaar wordt, zijn ook de argumenten van de kleuter steeds sterker.
Als een kind wel al de leeftijd heeft bereikt van 4 jaar om naar de kleuterklas te gaan, maar zich nog gedraagt als een peuter, is het beter om dit kind tijdelijk op te vangen in een groep, waarbij hij/zij nog wat langer een peuter kan zijn. En zo'n groep noemen wij de verbindingsgroep. Op het moment dat hij/zij gedragingen vertoont die meer passen bij een kleuter, stroomt het kind door naar de kleutergroepen. Dat kan al na een aantal maanden.
In de kleuterbouw wordt veel aandacht besteed aan (mondelinge) taal, voorbereidende rekenactiviteiten, woordenschat en creativiteit. We werken hard aan de voorwaarden voor het kunnen doorstromen naar groep 3. De kleuters gaan bij ons op dezelfde tijden naar school als de oudere kinderen, behalve de groep lieveheersbeestjes. Zij zijn op de vrijdagmiddag vrij.
Bovenstaande tijdsindeling is een indicatie. In de wet staat alleen welke vakken op de basisschool aan bod moeten komen. Hoe leraren het aanbod verdelen over de schoolperiode en hoeveel tijd er per week aan een vak wordt besteed, is volledig aan de school. Wij hebben enkele groepen, dus een groep 3, een groep 4, etc. Alleen bij de kleuters zitten de jongste kleuters samen met de oudste kleuters in een groep. Daar hebben wij bewust voor gekozen, omdat de oudste kleuters de jongste kinderen kunnen helpen. En de jongste kinderen zien wat de oudste kinderen al kennen en kunnen en worden zo uitgedaagd om dat ook te willen weten en doen.
Bij ons op school staat de verwerving van kennis voorop. Hoe meer kinderen weten, hoe meer ze kunnen leren. Wij besteden aan alle drie belangrijke domeinen veel aandacht: de persoonsvorming, het leren omgaan met elkaar (wereldburgerschap) en de leerstof. Wij willen dat kinderen veel leren op alle drie de gebieden. Veel tijd wordt ingeruimd voor de vakken taal, lezen en rekenen. Maar daarnaast besteden we natuurlijk ook tijd aan de creatieve ontwikkeling en bewegingsonderwijs.
Op de maandag en de dinsdag krijgen kinderen van de groepen 5 t/m 8 extra naschoolse lessen op onze eigen veelgeprezen Wow!- Academie. Wow betekent Weten Over de Wereld! Op maandag krijgen de kinderen van de groepen 5 en 6 van 14.30-17.00 uur extra les over de Wereld en op de dinsdag van 14.30-17.00 uur zijn de kinderen van de groepen 7 en 8 aan de beurt.
“Als je kinderen woorden leert, leer je ze niet altijd kennis, maar als je ze kennis leert, leren ze altijd woorden.” - Catherine Snow
We gaan niet uit van ‘omgaan met verschillen’, maar van ‘uitgaan van verschillen’. Dat betekent dat we niet pas in actie komen, als een kind buiten de boot dreigt te vallen, maar dat we signalen al vroeg oppakken en ons aanbod laten aansluiten op wat uw kind nodig heeft.
De ambitie ligt hoog: we willen niet uw kind passend maken voor de school, maar de school zo passend mogelijk maken voor uw kind. Dat vraagt van onze professionals dat ze het onderwijs zo veel mogelijk afstemmen op wat kinderen nodig hebben. Wij denken daarbij dat juist de ‘gewone’ basisschool in de eigen buurt dé plek is voor de kinderen. Hier kunnen zij zich met elkaar in hun eigen sociale omgeving ontwikkelen. Het is gewoon een prima leerplek voor een respectvolle samenleving.
Dit is de reden waarom wij zo veel mogelijk leerlingen in het basisonderwijs de juiste ondersteuning willen bieden, ook de leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, passend binnen de mogelijkheden van onze school. Het volledige schoolondersteuningsprofiel ligt ter inzage in de school.
Dit onderwijsaanbod is bij ons geïntegreerd aanwezig op school:
Aanbod dyslexie
Aanbod spraak/taal
Op niveau werken
Preventieve signalering van leer-, opgroei-, opvoedproblemen
Logopedie
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op afroep en waar noodzakelijk is het mogelijk om een kindercoach in te zetten voor kinderen die daar veel baat bij hebben.
Daarnaast willen wij dat de leerkrachten zich blijven bekwamen om de kinderen met extra ondersteuningsbehoeften nog meer te kunnen helpen. Ook dit is een punt dat in de leerteams kan worden besproken.
Het peutercentrum: een slimme start voor jonge kinderen! Een goede start op de basisschool is van groot belang. In de eerste jaren van hun leven maken kinderen een snelle ontwikkeling door waarin ze van alles leren. Kinderen van 2 1/2 tot 4 jaar leren op het peutercentrum spelenderwijs en worden zo goed voorbereid op de basisschool.
Daarnaast hebben wij, zoals al eerder beschreven, de verbindingsgroep opgezet, voor kleuters die nog even iets langer peuter mogen zijn.