De Kleine Vliegenier

C. van Maasdijkstraat 33 3555 VM Utrecht

Schoolfoto van De Kleine Vliegenier

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De leerkracht van groep 8 stelt aan het begin van het jaar een plan op in samenwerking met de leerkracht van groep 7, met als doel, zo gericht mogelijk passend aanbod te bieden aan elke leerling en aan de groep, zodat de leerlingen zich ook in dit schooljaar zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen. Het kan zijn dat de leerkracht expertise van anderen (intern of extern) benut om een gericht plan van aanpak op te stellen en uit te voeren. Daarnaast voert de leerkracht aan het begin van het schooljaar doelstellingen gesprekken met elke leerling. Deze gesprekken dragen bij aan een zo goed mogelijke ontwikkeling van de leerling. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerkrachten volgen nauwgezet de ontwikkeling van ieder kind. Vanaf eind groep 1 ontvangt uw kind tweemaal per jaar een rapport waarin de ontwikkelingen worden weergegeven. Daarnaast werken we met een leerlingvolgsysteem ParnasSys, waarin resultaten en ontwikkelingen worden geregistreerd.   In de onderbouw zijn woordenschatontwikkeling, technisch lezen en het ontwikkelen van sociale vaardigheden erg belangrijk. De kleuters worden gevolgd met het observatiesysteem KIJK. Daarnaast worden letterkennis, fonemische bewustzijn en rijmen getoetst.  In de midden- en bovenbouw nemen we toetsen af die bij de methoden horen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van toetsen van het Centraal instituut voor toetsontwikkeling (CITO) Leerling In Beeld (LIB), om vorderingen van de leerlingen te kunnen volgen.  In de groepen 3 t/m 8 nemen we de volgende CITO - LIB toetsen af:  

  • Begrijpend lezen E4 t/m E7, B8
  • Spelling M3 t/m E7, B8
  • Rekenen M3 t/m E7, B8
  • AVI M3 t/m AVI plus  
  • DMT M3 t/m E7, B8

De M toetsen worden eind januari afgenomen, de E toetsen worden in juni afgenomen. 

Op De Kleine Vliegenier wordt gewerkt volgens de aanpak van handelingsgericht werken. Tijdens studiedagen analyseert het team met elkaar de uitkomsten van verschillende toetsen en passen de leerkrachten zo nodig hun werkwijze aan. Er wordt niet enkel gekeken wordt naar een gemiddelde van de groep, maar dat ook kritisch gekeken wordt naar de groei van iedere leerling. En dat blijkt dat een hoog gemiddelde niet altijd betekent dat alle leerlingen voldoende gegroeid zijn. Het verhogen van de opbrengsten, één van de doelen van het team, is onder meer gelukt door:

  • Het samen werken aan onderwijsinhoudelijke doelen;
  • Het betrekken van een rekenexpert;
  • Het planmatig handelen, een goede analyse, werken met groepsplannen, deze evalueren en bijstellen;
  • Het aanpassen van rekentijd.

Tevens is er tijdens bijeenkomsten veel aandacht voor 'wat werkt.' Het team zal zich blijven richten op een goede analyse en daarbij de groei van iedere individuele leerlingen in meenemen. Samen met het team en IB'ers kan dan gekeken worden waar verbeteringen nodig zijn. Op die wijze worden schoolbreed afspraken gemaakt omtrent onderwijstijd, aanpak en aanbod. Het is belangrijk dat we de stijgende lijn in het verhogen van de opbrengsten vast blijven houden. Het team zal zich blijven richten op een goede analyse, zodat er samen met het team en ib-ers goed gekeken kan worden waar verbetering nodig is.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij de overgang van leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs volgen we de procedure Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs (POVO), zoals dit voor alle basisscholen in Utrecht verplicht is. In groep 7 geeft de leerkracht een voorlopig schooladvies. Dit advies is doorgesproken met de intern begeleider, betrokken leerkrachten en de directeur. Het advies komt tot stand door hierin mee te nemen: opbrengsten, werkhouding, taakgerichtheid en kindkenmerken, kortom de gehele ontwikkeling die een leerling doormaakt vanaf het moment dat de leerling De kleine Vliegenier bezoekt. Ouders van leerlingen van groep 8 ontvangen aan het begin van het schooljaar een informatiebrief, waarin informatie wordt gegeven over de POVO-procedure.  Alle leerlingen krijgen een VO-gids waarin de meeste scholen van regio Utrecht zich presenteren en informatie verstrekken. Leerlingen met een ondersteuningsbehoefte worden aangemeld bij het Loket Passend Onderwijs (LPO). Bij de leerlingen die aangemeld zijn bij het LPO wordt groepsgewijs een intelligentieonderzoek afgenomen. Daarna wordt er door het LPO een advies gegeven. In januari geeft de leerkracht van groep 8, na overleg met de IB-er, betrokken leerkrachten en de directeur, het voorlopige schooladvies. In de eerste twee weken van februari maakt de leerling de doorstroomtoets. Uiterlijk 24 maart 2024 volgt het definitieve advies. Tussen 25 maart en 31 maart worden alle leerlingen aangemeld op de middelbare school. Informatie over de actuele aanmeldingsprocedure is te vinden op www.naarhetvo.nl.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op basis van onze visie en kernwaarden zijn onze doelen voor sociale veiligheid: 

  • Alle leerlingen voelen zich in hun basisschoolperiode veilig en prettig en kunnen zich daardoor optimaal ontwikkelen. Leerlingen leren als individu, maar ook als groepslid hun verantwoordelijkheid te nemen t.a.v. het welbevinden van zichzelf en anderen.
  • De volwassenen zijn zich ervan bewust dat zij een belangrijke bijdrage leveren aan een veilig schoolklimaat, waarin naast leerlingen, ook ouders en leerkrachten zich veilig en welkom voelen op school. Ouders en leerkrachten realiseren dit door op een Vreedzame, dus respectvolle manier met elkaar om te gaan. 

Om de sociale veiligheid te bevorderen hebben we schoolregels opgesteld. Voor de hele school gelden vier schoolafspraken, die in grote lijnen de omgang met elkaar en de schoolomgeving een kader geven: 

Positieve omgang: We zijn aardig en respectvol tegen elkaar. We gaan met de ander om zoals je wilt dat de ander ook met jou omgaat. 

Veiligheid: We lopen en bewegen ons rustig door de school. 

Werkklimaat: We helpen elkaar als we zien dat hulp nodig is en als dat kan. 

Materialen: We zorgen er samen voor dat de materialen en school netjes en schoon zijn. 

De regels worden jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgesteld.   Aan het begin van ieder schooljaar stelt iedere groep groepsafspraken op, die passen binnen de schoolregels van het protocol Vreedzame school. Er worden afspraken met de leerlingen gemaakt over hoe er gereageerd kan worden als iemand de groepsafspraken en de schoolregels niet naleeft. De afspraken geven aan wat gewenst gedrag is. Deze afspraken staan in verbinding met de afspraken van de Vreedzame school en zijn in iedere groep zichtbaar. In de groepsafspraken wordt ook aangegeven dat het melden van pesten, ruzies en onopgeloste conflicten goed is. Regelmatig besteedt de leerkracht proactief aandacht aan de groepsafspraken en schoolregels, niet alleen als het slecht gaat.  

Wij zorgen ervoor dat iedereen op onze school deze visie, kernwaarden, doelen regels en afspraken kent door alle documenten te delen met het team, protocollen op de website te plaatsen en/of vermelding ervan in de schoolgids. De door het team opgestelde schoolklimaatovereenkomst (september 2019) hangt in de teamruimte en wordt met nieuwe medewerkers gedeeld. Verwachtingen omtrent gedrag en professioneel handelen zijn ook terug te vinden in het competentieboekje. De PCOU Willibrord heeft een gedragscode opgesteld waarin staat welk gedrag het bestuur van al zijn medewerkers verwacht.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • verbinding
  • ontwikkelingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Schooljaar 2022 – 2023 heeft de onderwijsinspectie een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd op De kleine Vliegenier. In een uitdagende context met veel wisselingen heeft de school in korte tijd veel stappen gezet die ertoe hebben geleid dat de onderwijskwaliteit op De kleine Vliegenier voldoende is. De school krijgt herstelopdrachten voor het voldoen aan de burgerschapsopdracht en voor het concreter en meer verantwoorden van de doelen en resultaten in de schoolgids. Het team is trots op het resultaat. Het gehele rapport is terug te zien op www.onderwijsinspectie.nl.

Terug naar boven