De Kleine Vliegenier

C. van Maasdijkstraat 33 3555 VM Utrecht

Schoolfoto van De Kleine Vliegenier

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Kleine Vliegenier bestaat uit enthousiaste leerkrachten, die graag samenwerken om alle kinderen zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. Enkele leerkrachten hebben een extra opleiding gevolgd, waardoor er meerdere specialismen in school zijn. Naast een rekencoördinator en een taalspecialist kent de school onder andere een meer- en hoogbegaafdheidsspecialist, een gedragsspecialist en cultuurcoördinatoren. Leerkrachten benutten graag elkaars talent!

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Zodra een leerkracht zich ziek heeft gemeld of verlof bekend is worden de volgende stappen gezet:

  1. School zorgt voor een invaller. De Kleine Vliegenier is aangesloten bij Ippon personeelsdiensten. Wanneer geen invaller beschikbaar is, wordt Talentiko ingeschakeld. Er wordt dan gekeken of er een creatieve invaldocent beschikbaar is;
  2. Indien geen invaller beschikbaar is worden ouders hierover geïnformeerd. Kinderen blijven dan thuis. Als het verzuim pas op de dag zelf bekend is, dan gaan de kinderen met hun ouders naar huis. Kinderen mogen niet alleen naar huis. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In de tabel staat weergegeven hoeveel lestijd er besteed wordt in de verschillende groepen aan de verschillende vakgebieden. Dit is slechts een indicatie. Zo kan een sterke rekengroep, bijvoorbeeld een zwakke spellinggroep zijn, waardoor er voor die specifieke groep meer tijd voor spelling ingeroosterd wordt en minder voor rekenen. Vanuit analyses van de toetsen maken wij dus keuzes in benodigde lestijd per vakgebied per groep.

De kleine Vliegenier biedt in de klas leerstof aan op drie niveaus: basisniveau, verdiepingsniveau en intensiefniveau. Leerlingen die de leerstof snel opnemen, worden extra uitgedaagd. Leerlingen die moeite hebben met de stof krijgen in de klas extra begeleiding.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Kleine Vliegenier is een christelijke basisschool, in de wijk Zuilen te Utrecht. De school kent op dit moment 14 groepen en telt op 1 februari 2023 295 leerlingen. Onze school wordt bezocht door een zeer diverse populatie, leerlingen met een verschillende sociale en culturele achtergrond. Daar zijn we trots op.

De Kleine Vliegenier biedt een sterke basis: goed onderwijs met aandacht voor alle niveaus. We gaan bij ons leerstofaanbod en instructie uit van drie groepen:

  • Basisinstructiegroep: Deze leerlingen volgen de methode en doen mee aan de instructie. De doelen en aanpak gelden voor het overgrote deel van de groep. De kinderen vragen om ontwikkelend onderwijs.
  • Verlengde instructie groep: Deze leerlingen volgen de methode en doen mee aan de instructie. Zij hebben daarnaast (verlengde) instructie nodig om de doelen te behalen. Dit wordt vaak gevolgd door begeleide inoefening. De instructie (veelal aan de instructietafel) wordt op een andere wijze aangeboden waarin zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de onderwijsbehoeften van de kinderen van de groep. De kinderen vragen om sturend onderwijs.
  • Verkorte instructie: Deze leerlingen hebben weinig instructie nodig en hebben minder behoefte aan herhalings-en oefenstof. De aangeboden lesstof wordt ingedikt tot de essentie (compacten). Door deze aanpassing komt er meer ruimte vrij om aanvullend verrijkingsmateriaal aan te bieden.

Soms is de verlengde instructie ontoereikend om de doelen te behalen. De leerling blijft achter in ontwikkeling of de achterstand wordt groter. De leerling zal dan de einddoelen van één of meerdere vakgebieden niet halen en waarschijnlijk uitstromen naar het VMBO met leerwegondersteuning (de basisberoepsgerichte leerweg of de kaderberoepsgerichte leerweg) of het praktijkonderwijs. Deze leerlingen volgen een eigen leerlijn. Dit noemen wij een ontwikkelingsperspectief (OPP). Een OPP wordt altijd afgestemd met ouders/verzorgers, leerling, leerkracht, intern begeleider en eventueel externe betrokkenen. Met elkaar wordt gekeken wat de onderwijs ondersteuningsbehoeften zijn zodat tot een goed onderwijsaanbod gekomen kan worden. Betrokkenen zijn samen verantwoordelijk om de vastgestelde doelen te realiseren. Naast de didactische eigen leerlijn of leerroute kan het ook voorkomen dat een leerling op vakoverstijgende domeinen extra steun nodig heeft. Bijvoorbeeld op het gebied van taakgerichtheid en een actieve werkhouding, zelfredzaamheid of op sociaal emotioneel welbevinden. Ook hiervoor kan besloten worden een OPP op te stellen. Zo wordt inzichtelijk wat de stimulerende en belemmerende factoren van een leerling zijn, waar de ondersteuningsbehoeften liggen en op welke wijze en door wie hieraan gewerkt wordt met welk resultaat.

Wanneer De Kleine Vliegenier niet kan voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van de leerling, wordt gekeken naar een andere, passende onderwijsplek: het speciaal (basis)onderwijs. Een consulent passend onderwijs van het samenwerkingsverband is altijd betrokken. Zij helpt en begeleidt de school, de leerling en ouders in het vinden en overstappen van en naar een nieuwe school.

Een uitgebreide weergave van faciliteiten en samenwerkingspartners is in het schoolondersteuningsplan beschreven.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het planmatig handelen en werken volgens de PDCA cyclus blijft  belangrijk. Het team zal in samenwerking met ib-ers plannen van aanpak opstellen om alle leerlingen, op hun eigen niveau, zich zo goed mogelijk te laten ontwikkelen. De inzet van de LeerKRACHT methodiek is hierin helpend, omdat binnen deze methodiek heel gericht aan onderwijsinhoudelijke doelen gewerkt wordt. Mede door gebruik te maken van elkaars kwaliteiten, willen wij doorlopend bouwen aan een professionele cultuur waarin leren van en met elkaar centraal staat. Dat geldt niet alleen voor onze leerlingen, maar ook voor onszelf! Het team heeft als ambitie om de LeerKRACHT methodiek te borgen, na een implementatieperiode van twee jaar. Dit draagt bij aan het onderwijs voor alle leerlingen!


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Leerlingen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelschool of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. De doelstelling van het VVE-beleid is om de ontwikkeling van leerlingen zodanig te stimuleren dat hun kansen op een goede schoolloopbaan en maatschappelijke carrière worden vergroot. In ons schoolgebouw is speelschool de Mini Vliegeniers gevestigd, voor leerlingen vanaf 2 jaar. De peuterspeelschool is onderdeel van BLOS. De leerlingen van de peuterspeelschool moeten altijd via de gemeente aangemeld worden voor een basisschool, ook wanneer u wilt dat uw kindje naar De Kleine Vliegenier gaat. 

Terug naar boven