Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Schakel werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem. We zoeken bij alle leerlingen naar onderwijs op maat. Dat wil zeggen dat iedere leerling voor alle vakken aanbod op een passend niveau krijgt aangeboden.
Daarnaast wordt er een verdeling gemaakt in zogeheten 'bouwen'. De Schakel kent een onderbouw (groep 1/2), de middenbouw (groep 3,4 en 5) en de bovenbouw (de groepen 6,7 en 8).
De Schakel kent de volgende overlegstructuur:
* de teamvergadering: het hele team heeft maandelijks een overleg over informatie uit andere overlegvormen en lopende zaken
* de 8 bouwvergadering: alle leerkrachten uit dezelfde bouw overleggen maandelijks over specifieke bouwaangelegenheden; er zijn drie bouwen: onderbouw (groepen 1 en 2), middenbouw (3-5) en bovenbouw (6-8)
* het kaderoverleg: de directeur, de IB’ers en de bouwcoördinatoren overleggen maandelijks over de lopende zaken in de school
* de Medezeggenschapsraad (MR) en de Ouderraad hebben 6 tot 8 keer per jaar een overleg, waarvan er één gezamenlijk is
Wij zijn sterk in het begeleiden van kinderen met een taalachterstand. Er is een goede samenwerking met de logopediste op school, met het Aanmeldpunt cluster 2 en met de ambulante begeleiders vanuit Auris.
Wij zijn sterk in het begeleiden van kinderen met specifieke leer- en gedragsvragen. Er is een gedragsspecialist op school aanwezig (IB bovenbouw). Daarnaast is er altijd de mogelijkheid om vanuit het Samenwerkingsverband advies en ondersteuning aan te vragen op het gebied van leer- en gedragsvragen. Tenslotte hebben we een intensieve samenwerking met Zien in de Klas (intelligentieonderzoek, dyslexieonderzoek en adviezen) en Sprekendlogopedie.nl (dyslexieonderzoek en behandeling).
Het is de ambitie van de komende jaren om het team meer te scholen op het gebied van meer- en hoogbegaafdenonderwijs. Er worden twee leerkrachten opgeleid tot specialist. Het is onze ambitie om het sociaal-emotioneel leren te borgen.