Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal onderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Zoals hierboven beschreven staat, zijn de onderwijstijden voor de eerste twee leerjaren ook gekoppeld aan het landelijke doelgroepen model. Ze zijn terug te vinden op www.rafaelschool.nl
De onderwijstijden op Rafael zijn gekoppeld aan het ontwikkelingsperspectief van het landelijke doelgroepen model. In het landelijke doelgroepen model wordt gesproken van verschillende uitstroombestemmingen. Op basis van deze uitstroombestemmingen zijn verschillende onderwijstijden gemaakt. Deze zijn terug te vinden op www.rafaelschool.nl.
Rafael biedt onderwijs op maat waarbij onvoorwaardelijke acceptatie, veiligheid, vertrouwen en respect de kernwoorden zijn. Onze missie: Groeien in bescherming!
Wij bieden onderwijs aan leerlingen met een (licht) verstandelijke beperking. Naast deze verstandelijke beperking kunnen kinderen een stoornis in het autistisch spectrum hebben of andere stoornissen of syndromen als bijvoorbeeld het Down syndroom, epilepsie, ADHD, een hechtingsstoornis, MCDD, ODD of andere internaliserend of externaliserende gedragsproblemen.
- Het onderwijs wordt in kleine stapjes, zeer gestructureerd aangeboden.
- Dagelijks wordt de koppeling gemaakt tussen het aanbod en de toepasbaarheid in het dagelijks leven.
- De sterkte kanten van de leerling worden ingezet om een volgende stap te maken in de ontwikkeling.
- Daarbij zijn er specialisten binnen de school die met leerlingen werken en de groepsleiding begeleiden in hun dagelijkse werk met de leerling. Waaronder:
- Orthopedagoog of psycholoog
- Autisme specialist
- Spelbegeleider
- Logopedist
- Kinderfysio
- Intern begeleider
- Vakdocenten
- Ondersteunde communicatie specialist
- PBS specialistToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze hoofdambities van het schoolplan:
- Het pedagogisch handelen is een belangrijke voorwaarde voor leerlingen om te komen tot hun optimale ontwikkeling. De leerlingen van Rafael zitten allen in een andere ontwikkelingsfase van de emotionele ontwikkeling. Dit vraagt dat het pedagogische handelen van het team voorwaardelijk om tot leren te komen. Met PBS (Positieve Behavior Support) en de handelingsadviezen van de ontwikkelingstheorie van Došen komt Rafael de leerlingen tegemoet in hun behoeftes.
- Handelingsgericht werken vormt de basis voor het vorm geven van het onderwijs. Vanuit deze methodiek onderzoekt, analyseert en evalueert het team van Rafael de onderwijs en ondersteuningsbehoeftes van de leerlingen.
- Het didactisch handelen op Rafael is afgestemd op de behoefte van de doelgroep. Waar iedere leerling baat heeft bij directe instructie, activerende werkvormen en duidelijke communicatie, is dit voor de leerlingen van Rafael essentieel. De didactiek van Rafael kenmerkt zich door drie interventies:
a. Het ADI (activerende directie instructie) model: iedere les is opgebouwd volgens het ADI model. Waardoor de leerlingen de structuur herkennen en de les voorspelbaar wordt.
b. Spelend en Bewegend Leren (SBL): Met deze werkvormen kan het balans tussen in- en ontspanning in een les op een natuurlijke wijze plaatsvinden. Daarnaast laten leerlingen meer betrokkenheid zien en werken ze, naast het cognitieve leerdoel, ook aan leerdoelen rondom zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Al met al vergoot SBL het leerrendement van de leerlingen aanzienlijk.
c. Ondersteunde communicatie: Door de ontwikkelingsachterstand verloopt communicatie bij de leerlingen moeizamer. Door te werken vanuit ondersteunde communicatie wordt o.a. de betrokkenheid van de leerling vergroot. \- De zelfredzaamheid van leerlingen vergroten; een belangrijke doelstelling is de leerling helpen naar zijn plek in de maatschappij. Ons onderwijs richt zich op mondigheid en zelfredzaamheid. De leerling wordt geholpen eigen handelingsconcepten te ontwikkelen om daarmee de afhankelijkheid van de directe (leef)omgeving te minimaliseren.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.