Wat is de klachtenregeling?
Het is de bedoeling dat klachten over de gang van zaken in de school tussen leerlingen, ouders, personeel, schoolleiding en alle overige bij de school betrokken personen in eerste instantie onderling op schoolniveau worden opgelost. Het meest voor de hand liggend is dat de klager zich rechtstreeks richt tot degene tegen wie zijn klacht is gericht, dan wel tot diens leidinggevende, dan wel rechtstreeks tot de directeur. Ook is het mogelijk om eerst de contactpersoon van de school te benaderen. Als deze mogelijkheden niet toereikend zijn, doordat afhandeling van de klacht niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden of door de aard van de klacht, dan kan men een beroep doen op de klachtenregeling.
De regeling biedt mogelijkheden voor het indienen van een klacht bij de directeur, het bestuur of rechtstreeks bij de landelijke klachtencommissie. Bovendien kent de Stichting PCOU externe vertrouwenspersonen (hun contactgegevens zijn bekend bij de contactpersonen op schoolniveau).
De contactpersoon op schoolniveau
De school heeft een of meer contactpersonen voor de klachtenregeling. De contactpersoon heeft tot taak:
- Eerste aanspreekpunt te zijn bij klachten
- De eerste opvang te verzorgen als een klacht wordt ingediend
- Naar eigen inzicht eenvoudige klachten af te handelen
- De klager in het geval van een zware, gevoelige of complexe klacht door te verwijzen en te informeren over de mogelijkheden die de klachtenregeling biedt, zoals het in contact komen met de externe vertrouwenspersonen die door het bestuur zijn aangesteld
- Indien noodzakelijk te verwijzen naar gespecialiseerde instanties.
De klachtenregeling is te vinden op de website van Stichting PCOU: www.pcou.nl De contactpersonen van de school zijn: Laura Kessel en John Siebers. PCOU is aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie voor het Christelijk Onderwijs:
Postbus 82324 2508 EH Den Haag Tel: (070) 386 16 97