Utrechtse Schoolvereniging

Frans Halsstraat 22 A 3583 BP Utrecht

Schoolfoto van Utrechtse Schoolvereniging

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Uit de bestuursvisitatie van inspectie in januari en februari 2022 komt het volgende naar voren:

We beoordelen de kwaliteit van de besturing, kwaliteitszorg en ambitie van de Utrechtse Schoolvereniging (USV) als Voldoende. Het bestuur waarborgt met zijn (be)sturing de onderwijskwaliteit op de school en er is sprake van deugdelijk financieel beheer. In de gesprekken met verschillende geledingen komt een consistent beeld naar voren over de ambities en de werkwijze van USV. Ouders vervullen met grote betrokkenheid en op een sterke manier hun rol in bestuur, intern toezicht en medezeggenschap. Zij zijn goed op de hoogte van wat speelt in en rond de vereniging. Kenmerkend voor de organisatie zijn de korte lijnen en het constructieve overleg. De vereniging beschikt over voldoende middelen om haar ambities te realiseren en zet deze doelmatig in.
”De eindopbrengsten van basisschool Utrechtse Schoolvereniging zijn goed. Deze resultaten van de eindtoetsen liggen namelijk in de afgelopen drie jaren boven de ondergrens die de inspectie hanteert en zijn daarmee hoger dan op scholen met een vergelijkbare populatie.' 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Reguliere toetsen 
De ontwikkeling van kinderen wordt beoordeeld aan de hand van observaties en het dagelijks werk dat de kinderen maken. Daarnaast maken de teamleden gebruik van de methodegebonden toetsen. Regelmatig wordt per vak een toets gemaakt om te zien of de leerling de behandelde stof beheerst. Verder maakt de school gebruik van de AVI- leestoetsen van Cito en van de 'Leerling In Beeld (LIB)' toetsen van CITO. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen, om zo een objectieve liniaal langs ons onderwijs te kunnen leggen. Hiermee wordt halverwege groep 3 mee gestart. De leerlingen van groep 1 en groep 2 worden gevolgd via de "Leerlijnen van ParnasSys'. 

Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing en afsluiting. De resultaten worden ingevoerd in het CITO LOVS. De CITO toetsen worden afgenomen volgens de toetskalender, de CITO-voorschriften en aangevulde schoolafspraken. Meer informatie over de toetsen van CITO leest u op www.cito.nl/onderwijs (‘primair en speciaal onderwijs’).  

Naast de CITO toetsen gebruiken wij, om het totale kind goed te kunnen volgen de observatie-instrumenten 'Leerlijnen van ParnasSys' voor groep 1 en 2 en het observatie systeem van LIB. Ook maken wij veelvuldig gebruik van informatie van ouders en externe onderzoekers. Wij vinden het zeer belangrijk dat het totale kind goed gevolgd en begeleid wordt. Hierbij gaan wij uit van de driehoek: kind-ouders-school.

De tussenopbrengsten van LIB (januari-juni) worden geëvalueerd. De opbrengsten van individuele leerlingen en van de groep worden door de intern begeleider op een rij gezet.  De opbrengsten worden door de groepsleerkracht(en) en intern begeleider besproken binnen de groepsbesprekingen. Binnen het MT overleg en de brede vergadering komen de resultaten van de groep, per vak aan de orde. Ten slotte worden de groepsresultaten door de directeur met het bestuur besproken. Tijdens deze besprekingen worden wij geleid door de USV norm (niveau I) en de referentieniveaus. We streven er naar dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden op alle gebieden die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Uit deze besprekingen kunnen nieuwe acties volgen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We willen ervoor zorgen, dat onze leerlingen soepel instromen in het voortgezet onderwijs dat bij ze past. Wij hechten daarom veel waarde aan geregeld contact met de scholen waaraan we leerlingen leveren en volgen de informatie in 'Vensters' bij doorstroming. Zo hebben we zicht op waar onze leerlingen de drie jaren na groep 8 terecht komen. Om te komen tot een juiste plaatsing in het VO hanteren wij de POVO adviesprocedure. Hierbij zijn de leerkrachten van groep 7, 8 de interne begeleidster en de directie betrokken.  In deze adviesprocedure is ook de procedure die we volgen bij heroverwegingen opgenomen. In het kader van gelijke kansen, adviseren we in beginsel kansrijk. 

Meer informatie kunt u vinden op de website in het schoolplan van de USV  bij de downloads.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen in deze dynamische en snel veranderende maatschappij kennis hebben en vaardig zijn in omgaan met zichzelf, de ander en de wereld. Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale- en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. We doen dit omdat we onze leerlingen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Het gaat er hierbij om effectief te kunnen leren, werken en leven met mensen van verschillende sociale en culturele achtergronden. Om goed te kunnen samenleven is het van belang om kennis te hebben van verschillende sociale en culturele opvattingen en daar rekening mee te houden in het handelen. Hiervoor is het belangrijk om goed te kunnen communiceren en reflecteren op eigen handelen.

We streven ernaar om de 21e-eeuwse vaardigheden binnen alle vakken aan de orde te laten komen, zie slo.nl/21e-eeuwse vaardigheden. In dit kader valt te denken aan sociale vaardigheden, samenwerken, communiceren en zelfregulering.

Daarnaast komen maatschappelijk relevante thema's stelselmatig terug, zoals gelijkwaardigheid, minderheden in onze samenleving, discriminatie ('zwarte piet'), democratie etc. Vanwege de homogene populatie van onze school is het voor onze leerlingen belangrijk om hier expliciet aandacht aan te besteden. We laten dit aan de orde komen rondom bepaalde tijden van het jaar of bij de thema's van wereldoriëntatie.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Gelijkwaardigheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De onderwijsinspectie heeft in het kader van het vierjaarlijks bezoek op 6 juni 2017 de Utrechtse Schoolvereniging een bezoek gebracht. De USV heeft de waardering: 'goed' gekregen. Tijdens de bestuursvisitatie van oktober 2020 werd dit opnieuw bevestigd.

Tijdens dit onderzoek heeft de inspectie de kwaliteit van het onderwijs op drie terreinen specifiek onderzocht: de kwaliteitszorg, de resultaten en de ontwikkeling én de zorg en begeleiding van leerlingen. Voor het schoolbezoek heeft de inspectie schooldocumenten bestudeerd zoals de schoolgids, het schoolplan 2015-2019 en het zorgplan. Daarnaast heeft de inspecteur klassenbezoeken afgelegd en gesproken met de directie, de interne begeleider en bestuursleden.

Hieronder worden enkele belangrijke bevindingen weergeven:

  • De eindopbrengsten, dat wil zeggen de resultaten aan het eind van groep 8, zijn goed.
  • De resultaten van de leerlingen tijdens de schoolperiode liggen op het niveau dat van de leerlingenpopulatie verwacht mag worden. Hierbij heeft de inspectie gekeken naar technisch lezen, rekenen en begrijpend lezen.
  • De school evalueert systematisch de leeropbrengsten en werkt planmatig aan verbetering van de onderwijskwaliteit op specifieke onderdelen.
  • Het planmatig uitvoeren van de leerlingzorg heeft een goede kwaliteit.
  • De school hanteert een systeem waarmee leerlingen die extra steun nodig hebben tijdig gesignaleerd worden. Het gaat hierbij om leerlingen met een ontwikkelingsachterstand, leerlingen die een geringe leerwinst behalen als ook om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong.

Daarnaast zijn er ook aandachtpunten voor aanscherping, en kwaliteitsverbetering genoemd.

Terug naar boven