Basisschool De Wissel

Oortlaan 1 3572 ZM Utrecht

  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel
  • Schoolfoto van Basisschool De Wissel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Natuurlijk staat De Wissel voor kwaliteit! De onderwijsresultaten zijn dan ook op niveau. De Wissel heeft de visie dat de leerlingenpopulatie en het opleidingsniveau het mogelijk moeten maken om tenminste een gemiddelde van 537 te kunnen scoren op de eindtoets cito.

Het is ook de visie van de school dat lagere eindopbrengsten acceptabel zijn, als het niveau van de groep lager ligt. Ieder kind mag excellent zijn op zijn eigen niveau! Zowel op leren als op sociale vaardigheden mag een kind zichzelf zijn.

Naast de eindopbrengsten evalueert de school twee keer per jaar de opbrengsten van de cito toetsen. Hiermee houdt de school in de gaten of de individuele resultaten van de kinderen voldoen aan de te verwachten leerontwikkeling. Zo wordt het onderwijs voortdurend aangepast aan wat nodig is.

Voor De Wissel is een kind meer dan een cito resultaat. De school wil er graag aan bijdragen dat de kinderen wereldburgers worden en spant zich in om de kinderen hierin te scholen, te leren omgaan met zichzelf en de ander, vaardig te zijn in rekenen en taal, kunnen omgaan met moderne communicatiemiddelen en in de ontspannenheid van het geloof in de samenleving kunnen staan.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het inspectierapport (2012) worden de aspecten leerstofaanbod, onderwijstijd, schoolklimaat, didactisch handelen, de begeleiding en de kwaliteitszorg als voldoende gekwalificeerd. De inspectie heeft op basis van de resultaten 2010 en 2011 bepaald dat de eindresultaten verbeterd moeten worden. In 2012 en 2013 zijn de resultaten op het te verwachten niveau. Ook de tussenresultaten van de diverse groepen zijn op niveau. De inspectie verwijst in het rapport naar een Plan van Aanpak ter verbetering van de schoolresultaten. Dit Plan van Aanpak is in 2012 afgerond en vanaf het schooljaar 2012/2013 zijn de resultaten zodanig verbeterd dat de school kan investeren in de reguliere (landelijke) onderwijsontwikkeling.

De Wissel heeft 'hart voor het kind' en is er trots op dat er vanuit de christelijke identiteit kwalitatief goed onderwijs geboden kan worden.

Terug naar boven