Wat is de klachtenregeling?
Overal waar gewerkt wordt zijn wel eens misverstanden of worden fouten gemaakt. Deze zaken worden in eerste instantie met de leerkracht van uw kind en/of andere direct betrokkenen besproken. Elke leerkracht wil goed naar u en/of uw kind luisteren en zal u en/of uw kind serieus nemen en samen met u en/of uw kind naar de best mogelijke oplossing zoeken.
Mocht u het gevoel krijgen dat u niet serieus genomen wordt of dat er niet goed naar u geluisterd wordt, dan kunt u de zaak bespreken met de directie of de intern aangestelde contactpersoon. Deze laatste is door het bestuur van de school aangesteld om er zorg voor te dragen dat klachten van kinderen of ouders altijd serieus worden genomen en op een passende manier worden afgehandeld. De contactpersoon komt op voor het belang van de kinderen en de ouders en wijst u de weg.
De contactpersoon zal aan het begin van het schooljaar in iedere groep vertellen dat de kinderen bij haar terecht kunnen in geval van hieronder beschreven problemen. Elke ouder of elk kind kan een beroep op haar doen als er problemen zijn waar u of uw kind niet met iedereen of met de klassenleerkracht over durft of wil praten. Het gesprek wordt vertrouwelijk behandeld en er worden geen stappen gezet zonder uw toestemming of die van uw kind. Zeker wanneer het gaat om machtsmisbruik is het van belang met de contactpersoon hierover te praten. Wij spreken van machtsmisbruik wanneer het gaat over zaken als (seksuele) intimidatie, pesten, mishandeling, discriminatie, onheuse bejegening, fysiek geweld, inbreuk op de privacy, maar ook als het gaat om de didactische, pedagogische en/of organisatorische aanpak van uw kind in de groep waarin uw kind zit.
In het overleg met de contactpersoon wordt bekeken wat er moet worden gedaan of wie er moet worden ingeschakeld om tot de best mogelijke oplossing te komen. Als het nodig is wordt een klacht doorverwezen naar de externe vertrouwenspersoon en/of de onafhankelijke klachtencommissie van de besturenorganisatie LVGS.
Samengevat:
- Altijd eerst overleg met de leerkracht
- Overleg met de directie
- Overleg met de contactpersoon
- Inschakeling van de externe vertrouwenspersoon
- Indiening van de klacht bij de onafhankelijke klachtencommissie.
Ook is het mogelijk dat u of uw kind zich rechtstreeks wendt tot de externe vertrouwenspersoon. Met klachten over seksueel geweld of seksuele intimidatie kunt u ook direct contact opnemen met de vertrouwensinspecteur.
Ten slotte is het mogelijk dat u of uw kind rechtstreeks een klacht indient bij de onafhankelijke klachtencommissie. Dit moet altijd schriftelijk gebeuren. De externe vertrouwenspersoon kan u hier eventueel bij van dienst zijn.