OBS Het Zand

Pauwoogvlinder 18 3544 DB Utrecht

Schoolfoto van OBS Het Zand

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds het schooljaar 2014-2015 mogen basisscholen zelf kiezen welke eindtoets PO zij willen afnemen. Deze toetsen moeten door het ministerie van Onderwijs en de Onderwijsinspectie worden goedgekeurd. Wij hebben sinds het schooljaar 2015-2016 gekozen voor de IEP-eindtoets van Bureau ICE. Wij hebben hier in samenspraak met de MR voor gekozen.  Een van de redenen is dat deze toets goed aansluit bij de belevingswereld van de kinderen en overzichtelijk is. Hieronder staat een link naar de website van de toetsontwikkelaar.

http://www.toets.nl/basisonderwijs/voor-ouders

Afgelopen schooljaar 22-23 hebben wij als school goed gescoord met de IEP-eindtoets namelijk 81,2. Het landelijk gemiddelde is 79,2.

De resultaten zijn opgesplitst in de resultaten van Obs Het Zand waarbij de leerlingen vanaf groep 1 t/m groep 8 onderwijs bij ons gevold hebben. De junioren van Academie 10 stromen in vanaf groep 7 en dit geeft een ander beeld. We vinden dat u op deze manier de resultaten kunt lezen. Resultaten zeggen niet altijd iets over de capaciteiten van een kind, zeker bij Academie 10, omdat de leerlingen daar pas vanaf 10 jaar instromen en vanuit verschillende scholen instromen. Ook zeggen de resultaten niet direct iets over de kwaliteit van onderwijs.  

Obs Het Zand: 81,2

Junioren Academie 10: 76,9

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (Parnassys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Tussentijdse resultaten

Om een goed beeld te krijgen van de tussentijdse resultaten op de verschillende vakgebieden, zoals taal, rekenen/wiskunde en lezen, worden in alle leerjaren genormeerde methodeonafhankelijke toetsen (van het Leerling in Beeld volgsysteem primair onderwijs) afgenomen. We gebruiken deze gegevens om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Hieronder staat een overzicht van de resultaten van een deel van deze toetsen. Het zijn de volgende toetsen die informatie geven op belangrijke momenten in de schoolloopbaan van de leerlingen:

  • in de groepen drie en vier dienen de leerlingen op een zodanig niveau technisch te leren lezen dat zij met succes kunnen meedoen aan alle andere onderdelen van het onderwijs;
  • in groep 4 staan de basisvaardigheden in het rekenonderwijs centraal;
  • in groep 6 wordt de overstap gemaakt naar complexere, wiskundige vraagstukken;
  • verder moet in groep 6 het niveau van begrijpend lezen voldoende hoog zijn met het oog dat de leerlingen steeds meer zelfstandig opdrachten moeten doen.

Het dagelijkse werk van de leerlingen wordt op diverse manieren gevolgd. Zo werken we met Snappet, een digitale omgeving waarin leerlingen rekenen en taalopdrachten maken. De leerling hebben op deze manier zelf goed zicht op hun eigen ontwikkeling ten aanzien van de doelen en de leerkracht krijgt middels het dashboard een goed overzicht waar de leerling staat in zijn ontwikkeling. We gebruiken daarnaast observaties, methodegebonden toetsen en toetsen uit het leerlingvolgsysteem. In onderstaand schema geven we aan welke (toets)gegevens we gebruiken om zicht te hebben op de ontwikkeling van onze leerlingen.

Vanaf groep 3 kunt u gegevens van de toetsen inzien in het ouderportaal van Parnassys. Daarnaast krijgen de leerlingen tweemaal per jaar een rapport.  

Toetsoverzicht:

Nederlandse taal

·         Leerling in Beeld SPELLING (gr 3-8)

·         Leerling in Beeld BEGRIJPEND LEZEN (gr 5-8)

·         Leerling in Beeld DMT (gr 4-8)

·         Leerling in Beeld AVI (gr 3-8)

·         Kleuter in Beeld (gr 1-2)

·         Werkstukken, (boek) presentaties, spreekbeurten

·         Methodegebonden Toetsen (groep 3-8)

·         Leerling in Beeld Rekenen en Wiskunde (groep 3-8)

Engelse taal

·         Methodegebonden toetsen (groep 7-8)

Thematisch werken

·         Presentaties, werkstukken (groep 4-8)

Motorische screening (groep 1-8)  

Schoolbespreking

Tweemaal per jaar (maart, juni) reflecteren leerkrachten en intern begeleider (IB) op de tussenresultaten van de leerlingen om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak beredeneerd te bepalen. Dit wordt vastgelegd in Leeruniek. De manier waarop de interne ondersteuningsstructuur is vormgegeven en functioneert is vastgelegd in het zorgplan.      

Tussenopbrengsten

We streven als school ernaar om voor alle vakken de opbrengsten tussen de 2.2 en 4.2 niveauwaarden op uit te komen. Het landelijk gemiddelde is tussen de 2.0 en 4.0. Wij nemen de middenmoot als vertrekpunt.

Elk jaar maken we een trendanalyse naar aanleiding van de opbrengsten van de midden-toetsen die in dat schooljaar zijn afgenomen. Uit de opbrengsten van dit jaar is te zien dat de school haar ambities op leestechniek heeft behaald. Echter, wanneer we naar de ontwikkeling op leerling niveau kijken, zien we grotere verschillen. Het beeld in school is dat alle resultaten op voldoende tot goed niveau liggen. De borging van het huidige onderwijs maakt dat we een vrij stabiel beeld hebben en we grip hebben op welke interventies in principe goed zullen werken. Naast de duidelijke zorgstructuur en de consequente wijze van lesgeven waarbij gebruikt gemaakt wordt van het directe instructiemodel hebben wij toch goed kunnen aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de kinderen. Dit schooljaar hebben wij ingezet op begrijpend lezen en woordenschat onderwijs.

Er worden structureel klassenbezoeken met nabespreking ingepland door de opleider in schoo, de IB-ers, de specialisten en directie. Dit doen wij om de kwaliteit van het onderwijs en lesgeven vast te houden. In de bovenbouw zijn wij bezig om meer aan te sluiten bij het uitstroomniveau van de leerlingen op het gebied van rekenen en begrijpend lezen. Hiermee willen wij een start maken en ons onderwijsaanbod zo organiseren waarbij we werken vanuit doelen. Hierdoor willen we de leerlingen meer betrekken bij hun onderwijs en eigenaarschap vergroten. Als school nemen we de middenmoot als vertrekpunt. 

Gegevens kwaliteitsvragenlijsten   

Sociaal emotionele ontwikkeling leerlingen

Obs Het Zand monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We maakten afgelopen jaar gebruik van LIB! voor het observeren van het welbevinden, de betrokkenheid en de sociale vaardigheden van leerlingen van groep 3-8 en Kijk voor de leerlingen in groep 1-2. Uit de Zien afname van dit schooljaar zowel in november (22) als in maart (23) komen de volgende aspecten in alle groep gemiddeld als goed naar voren: Pestbeleving (91%), pestgedrag (96%), veiligheidsbeleving (88%) en relatie met andere kinderen (88%). (100% is de totaalwaarde, indien het 100% is, heeft geen enkel kind aangegeven ergens moeite/zorgen over te hebben)

We zien hier dat de inzet van De Vreedzame School zijn invloed heeft. Ook de start van de Rots & Water lessen tijdens bewegingsonderwijs heeft hier invloed.  

Het welbevinden (70%- 95%) en de betrokkenheid (75- 92%) schommelt per klas. De autonomie (61%-85%) laat in veel groepen een onvoldoende score zien. We is hier een groei te zien ter vergelijking met de score van vorig jaar. We hebben hier dit schooljaar dan ook actief aan gewerkt. Het eerste thema van dit schooljaar (via Stichting LeerKRACHT) was Rust, sfeer en (sociale) veiligheid en het tweede thema waar intensief aan is gewerkt was Eigenaarschap. De autonomie beleving blijft natuurlijk opvallend laag. Over de Zien opbrengsten heeft de gedragsspecialist gesprekken gevoerd met leerkrachten om samen te bespreken wat er nodig is voor de groep en eventueel individuele kinderen. Daarnaast zijn er door de groepsleerkrachten kindgesprekken gevoerd, met waar nodig vervolgacties.  

Komend schooljaar nemen wij ook weer de Sociale vragenlijsten van Leerling In Beeld af en via Vensters.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. 

Op onze school worden de adviezen voor het niveau van het voortgezet onderwijs dat past bij een leerling nauwkeurig vastgesteld. Dit gebeurt door de adviescommissie. Deze bestaat onder andere uit de interne begeleiding en de leerkrachten van groep 7 en 8. In groep 7 vindt er een voorlopig advies plaats. In groep 8 worden de definitieve adviezen gegeven. Wij kijken daarbij naar de resultaten uit het Leerlingvolgsysteem, de werkhouding, methodetoetsen, huiswerkattitude en eventuele andere dingen die mee kunnen spelen. Aan de hand van deze gegevens geven wij in februari de kinderen een schooladvies. Dit schooladvies is bindend voor middelbare scholen. De eindtoets van groep 8 vindt pas in april plaats. Aan de hand van deze toets kunnen wij het advies alsnog naar boven toe bijstellen.

Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

De uitstroom naar het voortgezet onderwijs

De eindopbrengsten van ons onderwijs zijn sinds schooljaar 2015-2016 goed. Het aantal HAVO en VWO schooladviezen schommelt tussen de 45% en 56%. We zien daarmee dat ongeveer de helft van onze leerlingen naar het VMBO uitstroomt.  Met deze gegevens lopen wij gelijk met het landelijk gemiddelde.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Pedagogisch klimaat en veiligheid 

Een veilige omgeving met een ontspannen en open sfeer is volgens ons een voorwaarde om goed te kunnen leren en werken. Wij vinden een warm en positief klimaat met duidelijke structuren belangrijk. In dit klimaat hebben we oog voor elkaars talenten en individuele verschillen. Dit zie je als volgt terug in onze school:  

- Er is ruimte voor kinderen om samen te werken en eigen keuzes te maken. 

- Er is een sfeer waarin het benoemen van positief gedrag en het uiten van waardering naar elkaar vanzelfsprekend is. 

- Er is een regelmatige en goede afstemming tussen thuis en school, waarbij wij de school als eerstverantwoordelijke voor het onderwijs zien. 

- Er is oor voor elkaar  


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vreedzaam
  • Samen
  • Eigenaarschap

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven