Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De inzet van de school
Er wordt veel samengewerkt binnen het team van Obs Het Zand en de goede samenwerking straalt uit naar de sfeer van de school. We zetten samen een school neer waar goed onderwijs wordt gegeven. Daarvoor is het noodzakelijk dat wij van elkaars kwaliteiten gebruik maken en van elkaar leren. Samenwerking vindt ook plaats binnen de klassen. Bij een aantal klassen is er sprake van duopartners. De twee leerkrachten die voor de klas staan overleggen over de aanpak van het onderwijs en de ontwikkeling van de kinderen. Zij bundelen hun kennis en ervaringen.
De acht leerjaren zijn onderverdeeld in 2 bouwen:
- groep 1, 2, 3 en 4
- groep 5, 6, 7 en 8
Binnen de bouwen wordt ook overlegd over hoe we het onderwijs geven en organiseren, over kinderen en over te organiseren activiteiten. Op deze manier gebruiken leerkrachten kennis van collega’s. Tenslotte zijn er collega's met speciale taken buiten de klas, zoals de leerkrachten die extra ondersteuning geven aan leerlingen. Deze hebben regelmatig overleg met de leerkrachten van de kinderen waarmee ze werken, zodat het onderwijs op elkaar afgestemd kan worden.
Zes jaar geleden zijn NUOVO en SPO een samenwerking gestart onder de naam Route 10-14. Deze samenwerking is tussen de scholen Obs Het Zand (SPO) en Academie TIEN (NUOVO). In het Nederlandse onderwijssysteem moeten leerlingen al heel jong kiezen wat ze gaan doen na de basisschool. Bij Academie TIEN: Route 10-14 wordt de keuze voor een definitief VO-advies uitgesteld. Hierdoor hebben leerlingen in de leeftijd van 10-14 jaar de tijd om zich te ontwikkelingen en te ontdekken wat bij hen past. Met persoonlijke leerroutes, coaching en begeleiding door leerkrachten van het basis-én voortgezet onderwijs worden leerlingen uitgedaagd zelf keuzes te maken. Na hun periode bij Academie TIEN Route 10-14 kunnen leerlingendoorstromen naar Academie TIEN of een andere middelbare school.
Het onderwijs aan de leerlingen van de 10-14 groep vindt plaats bij Academie TIEN binnen de juniorafdeling. Binnen het gebouw zijn er speciale vaste lokalen voor deze leerlingen, waar zij onder ?begeleiding van de groepsleerkracht hun onderwijs volgen. Naast de reguliere vakken zoals taal, ?rekenen en sociale vaardigheden krijgen de leerlingen de kans om ook al vakken te volgen die ?normaal gesproken op het voortgezet onderwijs pas beschikbaar zijn. Vakdocenten werken samen ?met de groepsleerkracht om onderwijs aan te bieden in vakken zoals filosofie, mens & maatschappij, ?natuur & techniek en kunst & cultuur. Momenteel worden er plannen gemaakt om deze samenwerking te intensiveren. Vanuit Obs Het Zand is de directeur, Joyce Brand, bij dit initiatief betrokken. U kunt haar benaderen wanneer u vragen heeft over dit initiatief.
Personeel schooljaar 2023-2024
Groep 1/2A Michelle Weerdenburg en Karen van der Lugt
Groep 1/2B Cora Brinksma en Arthur de Grsaf
Groep 1/2C Jeroen van Wegen en Karen van der Lugt
Groep 1/2D Tessa de Boer en Claudia Boom
Groep 3 Ilse Kamminga en Jannemarij van Glerum
Groep 4 Gideon Haak
Groep 5 Soumaya Ben Haddou en Marit Pfeiffer
Groep 6 Maartje Hodes
Groep 7A Bart Truijen
Groep 7B Liza van der Tol en Nicole Backx
Groep 8 Chaima el Amry en Claudia Boom
------------------------------------------------------
Directeur: Joyce Brand
Intern begeleiders: Annelies van Campen en Erwin de Grijs
Specialist Gedrag: Erwin de Grijs
Specialist Taal: nog niet bekend
Specialist Rekenen: Soumaya Ben Haddou
Specialist Cultuur: nog niet bekend
Schoolopleiders: Nicole Backx en Ilse Kamminga
Vakleerkracht gym: Erwin de Grijs
Onderwijs secretaresse: Regina de Boer
Conciërge: JB van den Berg
Schoolcoach Stichting Leerkracht: Karen van der Lugt en Bart Truijen
Scholing van het team
Om continu goed onderwijs te blijven geven, volgen we als team en als individueel personeelslid nascholingen. In het kader van kwaliteit volgen we als team en individueel personeelslid nascholing. Bij het vaststellen van nascholingsbeleid wordt de lange termijn ontwikkeling van de school als uitgangspunt genomen. We willen elke dag een beetje beter worden. Leren van en met elkaar staat hierbij centraal. Hierbij werken wij volgens de methodiek van Stichting LeerKRACHT.
Thematisch werken
Onze school hanteert een thematische werkwijze. In de groepen 1-2 wordt alle leerstof thematisch aangeboden en staat ontwikkeling in het spel centraal. In de groepen 3 tot en met 8 worden de wereldoriëntatie vakken in samenhang met cultuur en expressie thematisch aangeboden. Daarnaast is er in de groep 3 tijdens het thematische werken ook ruimte voor de ontwikkeling in het spel zodat er een soepele overgang is van groep 2 naar 3. Vanaf groep 4 staat het onderzoekend leren centraal in het thematisch werken.
Bewegingsonderwijs
De groepen 1 en 2 krijgen bewegingsonderwijs van hun eigen groepsleerkracht in het speellokaal. Op Obs Het Zand wordt in groep 3-8 twee maal per week 45 minuten bewegingsonderwijs gegeven. Deze lessen worden verzorgd door de vakdocent bewegingsonderwijs.
In groep 1-2 wordt er vanuit thema’s gewerkt.
Het uitgangspunt van ons onderwijs is het werken vanuit spel.
Taalontwikkeling: spel met spelbegeleiding en de Klankkast.
Woordenschatontwikkeling: methode ‘Met woorden in de weer’ en LOGO 3000
Rekenen in groep 1 en 2 gebeurt vanuit ontwikkelingsgerichte benadering.
Expressie wordt tijdens de werklessen ingezet.
Er wordt ook Engels aangeboden.
Het streven is om groep 1-2 vier keer per week te laten gymmen. Tevens krijgen de leerlingen een screening voor Motorisch Remedial teaching.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website.
Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school.
De zorg voor de leerlingen op onze school is in handen van het hele team van leerkrachten. De intern begeleider (IB'er) heeft daarin een coördinerende rol. De ontwikkeling van de kinderen wordt vanaf het moment dat ze op school zijn nauwkeurig gevolgd. Alle relevante gegevens als toets- en testresultaten en observatiegegevens worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem. Het verzamelen van gegevens vindt plaats op vaste tijdstippen, aan de hand van een toetskalender. De verzamelde gegevens over de vorderingen en ontwikkelingen van de kinderen wordt besproken met de IB'er. Hieruit voortvloeiend kunnen afspraken gemaakt worden over extra hulp die een leerling geboden wordt. In samenspraak met de IB'er maakt een leerkracht afspraken over de extra hulp die een leerling ontvangt. De afspraken worden ook met ouders besproken. De extra hulp wordt zoveel mogelijk door de leerkracht in de eigen groep gegeven. Afhankelijk van de aard van het probleem ontvangt de leerkracht hierbij hulp van de IB'er.
Ouder- en kindgesprekken
Leerkrachten plannen tijdens schooltijd met hun leerlingen kindgesprekken in. Daarnaast zijn er 2 geplande en 2 facultatieve gesprekken waarop de leerkracht een gesprek met de ouders heeft. Aan het begin van het schooljaar staat het afstemmingsgesprek gepland. Leerkrachten en ouders bespreken samen wat de onderwijsbehoefte van het kind zijn. Ouders vertellen wat in hun ogen belangrijk is voor hun kind. De leerkrachten informeren ouders bij dit gesprek over de ontwikkeling van hun kind en welke extra zorg er wordt geboden indien hier sprake van is. Vanaf groep 4 vinden wij het prettig het gesprek om ouder(s)/verzorger(s) en kind samen te spreken. Uiteraard zijn er meer contactmomenten mogelijk. Dit kan zijn omdat jullie de leerkracht graag willen spreken, maar dit kan ook op initiatief van de leerkracht geïnitieerd worden. Indien er een afspraak gemaakt moet worden met de leerkrachten, dan vragen wij jullie voor of na schooltijd te doen.
Leerlingvolgsysteem
Op Obs Het Zand worden de kinderen systematisch gevolgd middels diverse toetsen en het leerlingvolgsysteem. De school werkt met het ParnasSys leerlingvolgsysteem. In dit systeem worden zowel de toets vorderingen van de kinderen, de observatiegegevens als de logboekregistraties bijgehouden. Als ouder heeft uw inzage in de gegevens via de Ouderportaal van ParnasSys. Voor de leerlingen van groep 1 en 2 wordt een Kleuter in Beeld rapportage gedeeld met ouders. De leerlingen van groep 3 tot en met 8 krijgen tweemaal per jaar een rapport.
De ondersteuning binnen onze school
Wij werken op onze school handelingsgericht. Dit betekent dat ouders en kinderen worden betrokken bij bepaalde onderwijsbehoeften. We hanteren de volgende procedure indien een kind een specifieke onderwijsbehoefte heeft qua leren en gedrag, fysiek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Hierin werken we samen met SWV Utrecht PO, het Buurtteam en JGZ.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Het kan voorkomen dat een kind meer dan gemiddelde zorg nodig heeft. Dit kan zijn op grond van leerstofverwerking, maar ook op grond van sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze zorg geschiedt altijd na overleg met de ouders. Zowel de school als de ouders kunnen het initiatief nemen tot overleg. Wanneer extra zorg nodig is, wordt deze zoveel mogelijk door de leerkrachten binnen de klas geboden. Dit kan in de vorm van individuele instructie en herhaling of door het aanbieden van extra leerstof. De leerkrachten kunnen daarbij ondersteund worden door de interne begeleider, CED-groep of ‘Zien in de klas,’ het Samenwerkingsverband (SWV), het speciaal onderwijs of anderszins. Na overleg met de ouders en het kind worden afspraken gemaakt over extra werk op school en/of thuis. Sommige leerlingen zijn aangewezen op extra individuele aandacht en hulp die buiten de klas gegeven moet worden. Hiervoor zijn beperkte mogelijkheden aanwezig binnen de school in de vorm van ‘Remedial Teaching’. Eén of enkele malen per week krijgt de leerling dan extra hulp, individueel of in een klein groepje. Wanneer uw kind hiervoor in aanmerking lijkt te komen, wordt u hier als ouder over geïnformeerd en wordt een gezamenlijk plan opgesteld.
Basisondersteuning op Obs Het Zand
In het kader van Passend Onderwijs, dient iedere school in staat te zijn om te voldoen aan de Utrechtse Standaard voor basisondersteuning. Obs Het Zand heeft voor de basisondersteuning een School Ondersteunings Profiel (SOP) opgesteld. In dit document is een uitgebreide beschrijving van de totstandkoming van de zorg voor onze leerlingen beschreven en geeft de school aan over welke mogelijkheden wij beschikken om een leerling zo goed mogelijk te begeleiden in zijn of haar ontwikkeling. Dit profiel is tot stand gekomen in samenwerking met het team en de MR van de school en is ter inzage voor u beschikbaar bij de directie. In deze schoolgids vindt u een samenvatting van de SOP. Het gehele document is terug te vinden op Schoolvensters.nl.
De basisondersteuning omvat vier aspecten:
Basiskwaliteit (dit gaat over de onderwijskwaliteit zoals die gemeten wordt door het toezichtkader van de inspectie van onderwijs).
Planmatig werken (de manier waarop wij o.a. nagaan welke onderwijsbehoeften de leerlingen hebben en daarop een passend onderwijsaanbod organiseren en evalueren).
Preventieve en lichte curatieve interventies (zoals het aanbod voor kinderen met dyslexie, of een aanpak ter voorkoming van gedragsproblemen).
Onderwijsondersteuningstructuur (onder andere de manier waarop wij de ondersteuning hebben georganiseerd en met andere organisaties en specialisten samenwerken).
De basisondersteuning (sterke basis)
Binnen het SWV zijn door de besturen afspraken gemaakt over de basisondersteuning. Dit is vastgelegd in de Utrechtse Standaard. Deze standaard bestaat uit een aantal referenties. Op deze wijze bepaalt het bestuur aan welk niveau van ondersteuning elke school binnen het SWV moet voldoen. Onderdeel van de Utrechtse Standaard is het handelingsgericht werken (HGW). Iedere basisschool in Utrecht werkt volgens de zeven uitgangspunten van HGW, zo ook onze school.
Extra ondersteuning (steun waar nodig)
Wanneer een school alles heeft gedaan binnen de afgesproken Utrechtse Standaard, maar nog steeds handelingsverlegenheid ervaart, kan zij voor extra ondersteuning terecht bij het SWV. Met behulp van een onderwijsondersteuning arrangement wordt de school in staat gesteld om extra ondersteuning aan te trekken (in geld of in expertise) om een goed antwoord te kunnen geven op een ondersteuningsvraag van een kind. De ondersteuning is altijd tijdelijk van aard en bedoeld voor de individuele leerling.
Samenvatting SOP
De leerlingpopulatie op onze school is divers. In 2022-2023 had 38% van de leerlingen een niet-westerse migratie achtergrond. Dit is hoger dan het landelijke gemiddelde maar vormt wel een afspiegeling van de buurt Het Zand Oost (in 2022: 23,9%). Op onze school kwam in het jaar 2022-2023 kwam 34% van onze leerlingen uit een gezin met relatief laag inkomen (Bron: https://allecijfers.nl/buurt/het-zand-west-utrecht). Dat is ongeveer gelijk aan het landelijk gemiddelde. Daarmee biedt onze school een leeromgeving waar veel verschillende culturen samenkomen. Zo leren kinderen met hart voor elkaar omgaan met verschillen in de maatschappij.
Volgens de nieuwe CBS berekening heeft onze school een schoolweging van 28,5. Deze schoolweging is gebaseerd op meerdere indicatoren: het opleidingsniveau van de ouders, het gemiddelde opleidingsniveau van de moeders, het land van herkomst van de ouders, de verblijfsduur in Nederland van de moeder en eventuele schuldsanering van het gezin. Gezien de demografische ontwikkelingen in de wijk en te verwachten (zij)instroom en uitstroom is het te verwachten dat de schoolweging in de komende jaren gelijk blijft (toelichting nieuwe gewichtenregeling: https://www.poraad.nl/nieuws-en-achtergronden/het-nieuwe-onderwijsachterstandenbeleid-een-reconstructie).
Gegeven de bovenstaande situatie hebben we op Obs Het Zand extra aandacht voor taalonderwijs en sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkrachten in de onderbouw hebben ervaring met NT2 onderwijs, door middel van teamteaching wordt deze ervaring ingezet. Daarnaast worden de leerkrachten ondersteund door een onderwijsassistent.
In de onder, midden -en bovenbouw worden de groepen en leerkrachten ondersteund door een leerkrachtondersteuner
De sociaal-emotionele ontwikkeling geven we vorm met de methode ‘Vreedzame School’. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. De Vreedzame School is in Leidsche Rijn doorgetrokken naar de wijk: De Vreedzame Wijk. Met deze verbreding wordt een samenhangende pedagogische aanpak ingevoerd in alle organisaties die in de wijk met kinderen in de basisschoolleeftijd werken.
Naast De Vreedzame School werken wij met De Vreedzame Kriebels. Op deze manier wordt structureel en effectief seksuele vorming aangeboden.
Daarnaast hebben we een gedragsspecialist die leerkrachten en de intern begeleider ondersteunt bij vragen met betrekking tot gedrag.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl.
Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht
030 303 6420 (info)
info@swvutrecht.nl
Rol van de schoolarts (GGD)
Het is belangrijk dat alle kinderen gezond opgroeien. In de gemeente Utrecht worden schoolgaande kinderen in hun groei en ontwikkeling gevolgd door schoolartsen, schoolverpleegkundigen en logopedisten. Dit gaat op de volgende manier: De kinderen van groep 2 krijgen van de schoolarts een preventief gezondheidsonderzoek (PGO). Het gaat daarbij om de groei van het kind (lengte, gewicht) en het gehoor- en gezichtsvermogen. Daarnaast heeft de schoolarts een gesprekje met u en uw kind over hoe het gaat op school en thuis. Dit onderzoek vindt plaats in het wijkgebouw van de Jeugdgezondheidszorg. U kunt ook zelf een afspraak maken met de Jeugdgezondheidsdienst. Bijvoorbeeld als er opvoedingsproblemen zijn, of als uw kind last heeft van bedplassen, pesten, eetproblemen en dergelijke
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen. Soms hebben ouders/verzorgers of leerkrachten vragen rond de opvoeding waar zij geen antwoord op vinden. Bijvoorbeeld rondom pesten, agressiviteit, mishandeling, schoolverzuim of lichamelijke problemen. Aan onze school zijn twee medewerkers van het buurtteam verbonden: Reinier van Henten en Nathalie van Dijk. Zowel ouders/verzorgers als kinderen kunnen een gesprek met hen aanvragen. Ook kunnen op verzoek van school contact leggen met kinderen en/of ouders/verzorgers.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode. Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra, medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren.
Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan.
Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen.
Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op dit moment werken wij leerkrachten en met ondersteuners. We zetten vooral extra in op extra ondersteuning op het gebied van taal. Kleuters krijgen extra taal -en woordenschatlessen. Dit wordt spelend lerend aangeboden.
In de midden -en bovenbouw wordt er ook ingezet op extra woordenschat lessen. Tevens is er extra ondersteuning voor begrijpend lezen.
Obs Het Zand is gevestigd in het gebouw van Brede school Het Zand. In dit gebouw zitten onder andere kinderopvang, welzijns- en cultuurorganisaties waar de school mee samenwerkt. Daarnaast zijn er in de directe omgeving van de school diverse kinderopvangorganisaties aanwezig.