Openbare Montessorischool Oog in Al

Victor Hugoplantsoen 34 3533 CJ Utrecht

  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool Oog in Al
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool Oog in Al
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool Oog in Al
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool Oog in Al
  • Schoolfoto van Openbare Montessorischool Oog in Al

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school werken we dagelijks om de referentieniveaus voor taal en rekenen te behalen die van onze school verwacht mogen worden. We willen voldoen aan de kerndoelen en de wettelijke eisen, zoals beschreven in artikel 9 van de Wet op het primair onderwijs.

De afgelopen jaren hebben de leerresultaten op onze school wat onder druk gestaan. In het schooljaar 2021-2022 hebben we een gemiddelde schoolscore behaald van 63,4%. Dat is boven de signaleringsgrens van 58,6% die de inspectie op basis van populatie aan onze school heeft toegekend. In het huidige schooljaar 2022-2023 hebben we een gemiddelde schoolscore behaald van 82,6%. We zien een duidelijk stijgende lijn van 2018-2019, 2021-2022 naar 2022-2023

Voor Lezen, Taalverzorging en Rekenen behalen we het fundamentele niveau 1F voor al onze leerlingen en hebben boven het landelijke gemiddelde gescoord in 2022-2023:

  • Lezen: 100%
  • Taalverzorging: 100%
  • Rekenen: 96%

De resultaten op 2F/1S niveau waren in 2022-2023:

  • Lezen: 89%
  • Taalverzorging: 71%
  • Rekenen: 57%

Ook deze resultaten zitten boven het landelijke gemiddelde.

Schoolambitie

Op basis van ons driejarig gemiddelde hebben we streefpercentages voor de niveaus 2F (lezen en taalverzorging) en 1S (rekenen) opgesteld. Onze schoolambitie 2F/1S niveau is voor schooljaar 2023-2024:

  • Lezen: 90%
  • Taalverzorging: 75%
  • Rekenen: 60%

En voor schooljaar 2024-2025:

  • Lezen: 92%
  • Taalverzorging: 80%
  • Rekenen: 65%

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen in de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Van de toetsresultaten maken de intern begeleiders een trendanalyse om de kwaliteit van ons onderwijs goed te volgen.

Alle resultaten en de ontwikkeling van ieder kind wordt bewaard in een persoonlijk dossier in Parnassys. Daarnaast verwerken wij de gegevens in een groepsoverzicht. Het groepsoverzicht is een dynamisch document en heeft een grote meerwaarde in het dagelijks werken met de kinderen. Dit groepsoverzicht is door ons zelf ontworpen, we verbeteren het steeds met onze nieuwe inzichten. Alle gegevens van het kind staan overzichtelijk bij elkaar. Dit document vormt tevens de basis voor de overdracht naar de volgende groep/leerkracht(en).

Wij doen ons uiterste best om kinderen te stimuleren. We willen graag een school zijn waar kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving. Ons doel is hierbij dat iedere leerling een goede aansluiting vindt bij het voor hem of haar passend voortgezet onderwijs. De resultaten van de eindtoets van onze school liggen nu boven het landelijk gemiddelde. Naast de cognitieve kant van de ontwikkeling is ook de sociaal-emotionele, de motorische en de creatieve ontwikkeling van het kind even belangrijk.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat de IEP toets.

Vanuit de school geven wij een schooladvies, gebaseerd op de ontwikkeling en de resultaten van het kind over de afgelopen 8 jaar. De uitslag van de IEP toets leggen wij als onafhankelijke toets naast ons eigen advies. Het schooladvies kan nooit lager worden, het schooladvies kan wel naar boven worden bijgesteld op grond van de resultaten van de IEP eindtoets. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken vanuit de pedagogische visie van Maria Montessori en de Vreedzame School en willen onze kinderen opvoeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de gemeenschap. Daartoe beschouwen we de klas en de school als oefenplaats. Kinderen leren dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die de klas en school vormt en leren daar een bijdrage aan te leveren. Ze leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken.

Uitgangspunten die hierbij centraal staan:

  • het constructief oplossen van conflicten met behulp van mediatie
  • het creëren van een positieve sociale en morele norm
  • het bevorderen van sociale verbondenheid en gemeenschapszin

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Warmte en veiligheid
  • Samen leren leven
  • Vrijheid in gebondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft de Inspectie van het Onderwijs onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs uitgevoerd op onze school. Het overkoepelende oordeel van de inspectie is voldoende, mét ons mooie Montessoriconcept als brede basis voor ons handelen.

Terug naar boven