Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op OBS Oog in Al zijn de volgende functies aanwezig:
Directie
De directeur werkt 4 dagen per week en is integraal verantwoordelijk voor de school.
Onderwijzend personeel
Groepsleerkracht
Voor alle 12 groepen is er 5 dagen per week een leerkracht.
Gymdocent
Daarnaast is er 3 dagen per week een gymdocent, die 3 gymlessen per week verzorgd voor alle kinderen van groep 3 t/m 8.
Schoolopleider
Er zijn twee schoolopleiders die startende collega’s (tot 3 jaar na hun aanstelling) en studenten te begeleiden.
Leren Leren klas
Voor de (hoog)begaafde leerlingen uit de midden- en bovenbouw draaien onze specialisten hoogbegaafdheid een dagdeel per week een Leren Leren klas, waarin de kinderen met elkaar aan specifieke opdrachten en ontwikkeling werken. Hierbij komen verschillende uitdagingen aan bod, die nu eens niet een beroep doen op cognitie, maar bijv. op doorzettingsvermogen, verantwoordelijkheid en het samenzijn met gelijkgestemden.
Bouwcoördinator
Iedere bouw heeft een eigen bouwcoördinator. De drie bouwcoördinatoren vormen met de intern begeleider en de directeur het managementteam van de school.
Onderwijs ondersteunend personeel
IB
Er is voor 3 dagen per week een intern begeleider aanwezig. Zij coördineert de leerlingenzorg, begeleidt leerkrachten in de groepen bij hun ondersteuning aan de leerlingen en bewaakt het onderwijskundig beleid.
Administratief medewerkster
De school heeft een administratief medewerkster voor 2,5 dagen per week. Zij verzorgt zowel de financiële-, als de leerling- en de personeelsadministratie.
Conciërge
De school heeft 5 dagen per week een conciërge ter ondersteuning van de teamleden en directie.
Studenten
Begeleiding en inzet van stagiaires van hogescholen
In onze school begeleiden we regelmatig stagiaires van de PABO/ALPO van de HU Pabo. Studenten werken altijd onder eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.
In onze onderbouw wordt thematisch gewerkt. Een thema, zoals "Kriebelbeestjes" of "Herfst", duurt ongeveer 6 tot 8 weken en staat iedere dag centraal in alle activiteiten die plaatsvinden in de groep. Zo staat in iedere onderbouwgroep een thematische aandachtstafel, met daarop boekjes, spelletjes, materialen en spulletjes die bekeken, besnuffeld en bevoeld kunnen worden en die vooral uitnodigen tot spel en ontwikkeling. Dat doen de kleuters binnen, maar ook buiten op ons plein of de daktuin.
Ook hier een praktisch voorbeeld van een werkperiode in de onderbouw.
Tijdens werktijd gaan de kinderen aan het werk met de Montessorimaterialen, 'bij' materialen of ze doen een creatief werkje. Kinderen kiezen een werkje uit één van de kasten dat in hun directe lijn van ontwikkeling ligt en de leerkracht helpt zo nodig met kiezen. Hiervoor gebruiken we de logboekjes, waarin de leerkracht aankruist wat gedaan is en wat de daarop volgende stap kan zijn.
In deze tijd maakt de leerkracht verschillende rondes volgens een vaste volgorde, zodat ze voor de kinderen voorspelbaar is. In haar rondes gaat de leerkracht ook naar het binnenplein, om kinderen te observeren en mee te spelen. De leerkracht maakt aantekeningen, die later opgenomen worden in het kindvolgsysteem. Tijdens werktijd geeft de leerkracht lesjes aan één kind of een groepje kinderen.
Op onze school werken we met een curriculum dekkend aanbod. Naast meerdere groepsinstructies per week, willen we zoveel mogelijk maatwerk bieden. Daarvoor biedt onze Montessori werkwijze ruimte; kinderen kunnen hun onderwijstijd zoveel mogelijk op een voor hen effectieve manier invullen. Wij werken dan ook vooral (les)doelgericht, met het oog op kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Kinderen besteden dus niet allemaal evenveel tijd aan de diverse vakken.
Een praktisch voorbeeld van hoe we de dag in de midden- of bovenbouw starten.
De leerkracht heeft het werk van de dag daarvoor bekeken en aantekeningen gemaakt in de lesjeslijst. Een nieuwe dag start met een korte eerste ronde. Dit is een ronde waarin de kinderen zelf aan de slag gaan met het bekijken van de dagplanning, het starten en verbeteren van werk. Tijdens deze ronde gaat de leerkracht met de lesjeslijst bij de kinderen na wat er nog niet voldoende gemaakt is, geeft de leerkracht feedback op het werk en eventuele sturing. Daarna volgt een groepsinstructie, bijv. voor spelling of rekenen. Dit wordt gevolgd door een lange lesjesronde en een observatiemoment, waarin aandacht is voor bijv. de executieve functies.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving.
Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt. Een samenvatting van het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Scholen hebben de verantwoordelijkheid om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek te bieden. Het gaat daarbij om leerlingen die worden aangemeld en leerlingen die al op school zitten. In de eerste plaats zoekt de school in overleg met de ouders naar passend onderwijs op onze school. Indien dit niet lukt of niet voldoende is, kan ondersteuning worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Vaak blijkt dat dat voldoende is om de onderwijsbehoefte te steunen. In sommige gevallen blijkt ook het samenwerkingsverband onvoldoende hulp te kunnen bieden. Dan is vaak een oplossing om een passende plek buiten onze school te vinden, in het regulier onderwijs of in het speciaal (basis)onderwijs.
De ondersteuning op onze school
We zien Montessorischool Oog in Al als een gemeenschap waarin we het belangrijk vinden dat alle kinderen zich in de eerste plaats veilig en prettig voelen. Wanneer een kind zich gezien en gewaardeerd voelt, is het in staat om zich te ontplooien. Vanuit deze basis kunnen we succesvol zijn in het realiseren van kwalitatief goed onderwijs aan alle leerlingen.
In onze visie past een voortdurende samenwerking tussen leerkracht, leerling, ouders en begeleiders. Daarom worden de ouders en de leerlingen zelf betrokken in het benoemen van de onderwijsbehoeften. Wat heeft dit kind, met deze ouders, in deze klas met deze leerkracht nodig?
Wanneer de begeleiding op onze school onvoldoende toereikend is, wordt de stap gemaakt naar begeleiding door het samenwerkingsverband of een externe zorgaanbieder. Het betreft het ondersteunen van de groepsleerkracht en intern begeleider bij het zoeken naar afstemming van de onderwijsleersituatie op de instructie- en/of ondersteuningsbehoeften van de leerling.
Alle begeleiding van leerlingen vindt plaats in de reguliere groepen. Dit betreft de begeleiding van leerlingen die moeite hebben met de leerstof als ook de begeleiding van leerlingen die de stof makkelijker aankunnen. Voor leerlingen die meer- en hoogbegaafdheid zijn, werken we met een apart verrijkingstraject in de klas.
Leren Leren klas
Eén dagdeel per week wordt er aan meer- en hoogbegaafde leerlingen de gelegenheid geboden om samen te komen in een aparte instructiegroep, de Leren Leren klas. Onder begeleiding van een gespecialiseerde leerkracht kunnen deze kinderen zich verder ontwikkelen en werken aan hun eigen (leer)doelen. De rest van de week werken deze kinderen aan hun werk in hun eigen groepen.
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning.
Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl:
Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht
T: 030-3036420
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.
Voor Montessorischool Oog in Al is Natasja Kusters de buurtteammedewerker. Zij is op dinsdagen van 9.00 uur tot 11.00 uur op school. Telefonisch is zij bereikbaar via 06-29793827.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode
Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Medisch handelen
Het kan voorkomen dat uw kind extra, medische zorg nodig heeft. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren.
Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan.
Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De kern van passend onderwijs is het uitgaan van de ondersteuningsbehoeften of onderwijsbehoeften van leerlingen. Sinds de Wet Passend Onderwijs op 1 augustus 2014 is ingegaan, hebben scholen een zorgplicht. Dat betekent dat scholen verantwoordelijk zijn om elk kind een goede onderwijsplek te bieden. Op de eigen school, eventueel met extra ondersteuning in de klas, op een andere reguliere school in de regio of in het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Om aan alle kinderen daadwerkelijk een goede onderwijsplek te kunnen bieden, vormen reguliere en speciale scholen samen regionale samenwerkingsverbanden. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over de ondersteuning aan leerlingen en de bekostiging daarvan. Daarbij zijn afspraken gemaakt over de basisondersteuning die elke school in de regio biedt.
Kinderen met een speciale hulpvraag
Het kan gebeuren dat de ondersteuning die wij de leerling kunnen bieden, ontoereikend is. In dat geval hebben we de mogelijkheid gebruik te maken van aanvullende middelen die het samenwerkingsverband beschikbaar stelt. Dat noemen we ‘arrangeren’. De inzet van deze ondersteuning is erop gericht de leerling met specifieke onderwijsbehoeften in een zo vroeg mogelijk stadium hulp te geven in het reguliere basisonderwijs.
In ons schoolgebouw is peuteropvang Dreumes Dribbel gevestigd. Peuteropvang Dreumes Dribbel is een fijne speelplek voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar oud. Het is een leuke, uitdagende plek met deskundige leiding. De peuters leren samen spelen, samen met andere kinderen liedjes zingen, spelletjes doen, knutselen, verhalen vertellen en naar elkaar luisteren. Dreumes Dribbel is onderdeel van Spelenderwijs Utrecht. Meer info: www.samenkinderopvang.nl/peuteropvang-dreumes-dribbel
's Middags na schooltijd en in de schoolvakanties is onze aula de basisplek voor BSO dat aangeboden wordt door kinderopvangorganisatie Fantaziehuis. Kinderen hebben de keuze uit een breed scala van activiteiten. Van heerlijk buiten spelen tot smakelijk koken, van wegzakken op de bank met een avontuurlijk boek tot het bedenken van je eigen theatervoorstelling. De pedagogisch medewerkers sluiten aan bij de belevingswereld van de kinderen. Meer info: www.fantaziehuis.nl/locatie/fantaziehuis-victor-hugo
Goed om te weten, Dreumes Dribbel en Fantaziehuis zijn zelfstandige organisaties en zijn onze partners, maar geen onderdeel van onze school. Naast kinderopvangorganisatie Fantaziehuis onderhouden wij goede contacten met de andere BSO's in de wijk: