Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Bibliotheek op school We hebben een mooie bibliotheek op school die is ingericht in samenwerking met de bibliotheek Utrecht. Met de Bibliotheek op school zorgt Bibliotheek Utrecht voor een boekencollectie in de school. Daarnaast is een medewerker van de bibliotheek (lees-mediaconsulent) verbonden aan de school. Deze medeweker is wekelijks op school en ondersteunt de school bij leesbevordering. Twee keer per jaar nemen we vragenljisten af bij de leerlingen en leerkrachten om te monitoren hoe het met het lezen gesteld is (leesmonitor).
De boekencollectie is één van de belangrijke instrumenten voor leesbevordering op school.Met een actueel en aantrekkelijk aanbod van kinder- en jeugdboeken, young adult en non-fictie die aansluit bij de lessen, wordt lezen (nog) leuker. De Bibliotheek op school is een landelijk initiatief met een bewezen effectieve aanpak. Zie ook: https://www.bibliotheekutrecht.nl/educatie/bibliotheek-op-school.html
In de kleutergroepen (combi 1/2) wordt vanuit ontwikkelingsgericht onderwijs alle activiteiten georganiseerd rondom thema’s.
Tijdens het werken aan een thema kiezen de leerkrachten verschillende activiteiten die de diverse ontwikkelingsgebieden stimuleren. Daarbij letten we op de ontwikkeling van de auditieve waarneming, visuele waarneming, ruimtelijke oriëntatie, taal-denken, taal-communicatie, voorbereidend rekenen, fijne motoriek, grove motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling, creatieve ontwikkeling, spel- en werkhouding. In een uitdagende leeromgeving komen al deze facetten aan bod. In de kleuterbouw gaan we zoveel mogelijk uit van de belevingswereld van het kind. Centraal hierbij staat het thematisch werken en spelend en ontdekkend leren.
Door het schooljaar heen worden vaste thema’s gepland, die een waarborg zijn voor het aan bod laten komen van alle ontwikkelingsgebieden en bijbehorende leerlijn. Alle kleutergroepen werken aan hetzelfde thema. Het thema is altijd duidelijk zichtbaar in de groep. Er staat een thematafel, werkjes over het thema worden opgehangen en de (speel)hoeken worden ingericht naar het thema. Na een verkenning van het thema in de kring gaan de kinderen uiteen voor de verwerking in ”hoeken”. Alle aangeboden activiteiten worden vormgegeven binnen het thema, zodat de verbinding met het thema steeds weer terugkomt. Om de zelfstandigheid bij de kleuters te bevorderen, en bewust om te leren gaan met keuzemogelijkheden, maken we gebruik van het “kiesbord.”
Op het planbord geven de kinderen aan, welke activiteit zij kiezen tijdens de werkles. Dat kan zijn: de huishoek, de bouwhoek, het verfbord of met een van de materialen uit de kasten. Is een kind toe aan de volgende activiteit, dan verplaatst hij/zij het kaartje bij een andere activiteit waar nog plek vrij is. Doordat de kinderen zelfstandig werken kan de leerkracht met een klein groepje gericht werken aan bijvoorbeeld het oefenen van begrippen, tellen, rijmen, etc. Spelenderwijs wordt de woordenschat uitgebreid en ontwikkelen kinderen vaardigheden die de kinderen voorbereiden op het leren lezen, schrijven en rekenen in groep 3.
Naast het leren op eigen niveau, besteden we ook veel aandacht aan coöperatief leren, samen leren en samen spelen. Er zijn leerlijnen ontwikkeld waar we planmatig aan werken binnen de thema’s. Ook in de kleutergroepen wordt gewerkt met zogeheten ‘verlengde instructie.’ De kinderen die daaraan deelnemen zitten dan in de kleine kring of in een klein groepje waar bepaalde vaardigheden of begrippen spelenderwijs geoefend en aangeboden worden.
De kinderen die net op school komen in groep 1krijgen de gelegenheid om te wennen aan het naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewenning en regelmaat. Zich ontwikkelen en leren, gebeurt vooral in de verschillende spelactiviteiten.
In groep 2 wordt het spelend leren voortgezet. Daarnaast zullen de kinderen steeds vaker gerichte opdrachten krijgen. Hierdoor trainen we de werkhouding, de taakgerichtheid en de concentratie. De leerkracht heeft een sturende rol. De kinderen worden voorbereid op het leren lezen, rekenen en schrijven in groep 3. Een van de doelen is bijvoorbeeld dat een kind minimaal 15 letters (her)kent als hij/zij naar groep 3 gaat. We zullen in deze groep dan ook regelmatig letters aanbieden, aandacht besteden aan rijmen en klankherkenning.
We vinden het belangrijk dat een kind de kleuterperiode met een stevige basis afrondt. De ontwikkeling onder kleuters verloopt verschillend. Soms heeft een kind wat extra begeleiding nodig om de overgang naar groep 3 succesvol te laten verlopen. Andere kinderen kunnen al lezen voordat ze naar groep 3 gaan.
Daarnaast speelt de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind een belangrijke rol bij de overgang naar groep 3. In de voortgangsgesprekken met de leerkracht wordt samen met u besproken hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt.
Het onderwijs is op De Kleine Dichter flexibel ingericht. We delen de lesweek daarom niet zo in dat we per vakgebied exact aangeven hoeveel tijd er aan besteed wordt. Alle vakken die verplicht zijn vanuit de overheid worden aangeboden.
Hieronder beschrijven we kort welke vakken we geven en wat deze inhoudt:
Vreedzaam: We streven ernaar om de klas en de school tot een democratische sociale gemeenschap te maken, waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt aan de hand van de 6 doelen van Vreedzaam:
- We horen bij elkaar (over groepsvorming omgaan met elkaar)
- We lossen conflicten zelf op (leren omgaan met conflicten)
- We hebben oor voor elkaar (over communicatie)
- We hebben hart voor elkaar (over gevoelens)
- We dragen allemaal een steentje bij (verantwoordelijkheid)
- We zijn allemaal anders (over verschillen en overeenkomsten)
Lezen: Op school wordt er veel aandacht besteed aan lezen en leesmotivatie. Goed kunnen lezen vormt de basis voor het goed begrijpen van teksten. In groep 3 leren de leerlingen lezen aan de hand van lijn 3. In groep 4 is er nog veel aandacht voor de technische leesvaardigheden in combinatie met het begrijpend leren lezen. Verder werken we met nieuwsbegrip en rijke teksten waar we door middel van close reading de leesvaardigheden laten groeien. Alle leerlingen van 5-8 starten de dag met stil lezen in een boek naar keuze. We hebben in de school een mooie bibliotheek met actuele boeken waar leerlingen elke week terecht kunnen.
Rekenen: OBS De Kleine Dichter werkt met Wereld in Getallen, zowel digitaal als in schriften. In de methode zijn de drie basisniveaus verwerkt. Hiermee kunnen alle kinderen gericht en zelfstandig werken op hun eigen niveau. Na een aantal weken worden de leerlingen getoetst. Afhankelijk van de toets resultaten wordt herhaling- of uitbreidingsstof gegeven en wordt een nieuw groepsplan opgesteld voor het volgende blok. Voor de kinderen die het bovengemiddeld rekenniveau goed aankunnen, is er vanaf groep 4 een zogenaamde pluslijn beschikbaar, zodat ook voor deze leerlingen passend aanbod gegenereerd kan worden binnen het onderwijs. Naast wereld in getallen werken we met Rekensprint/Bareka om het automatiseren te verbeteren.
Wereldoriëntatie: Voor de wereld oriënterende vakken - geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek gebruiken we de methode Blink, en daarbij verschillende bronnen. We werken gericht aan het behalen van vooraf bepaalde kerndoelen. Topografie wordt ook door middel van Blink aangeboden. Wereldoriëntatie staat minimaal 2x per week op de agenda.
Mediawijsheid: Het is ons doel dat leerlingen ‘mediawijs’ van school gaan: in de groepen 6 t/m 8 wordt jaarlijks aandacht besteed aan ontwikkelingen op het gebied van moderne communicatie en eventuele risico’s. In eerste instantie doen zij dit onder begeleiding/toezicht van de leerkracht en een beperkte keuzemogelijkheid. Naarmate leerlingen meer ervaring opdoen met internet en computers krijgen zij meer vrijheid. Wij stellen afspraken op over toegang tot media en internet, en over het gebruik daarvan. Ook het omgaan met mobiele telefoons en de sociale netwerken worden besproken. Wij willen zoveel mogelijk voorkomen dat er ongewenste zaken gebeuren of dat leerlingen met ongewenste informatie of gebeurtenissen te maken krijgen. Door hier aandacht aan te besteden en kinderen zich in ieder geval bewust te laten worden van de impact van het gebruik van internet.
Engels: Vanaf groep 7 krijgen de kinderen Engels aan de hand van de methode Groove me. Groove me is een digibord lesmethode Engels voor het basisonderwijs waarbij muziek de basis is van alle lessen. De muziek die gebruikt wordt is ‘echte’ muziek: bekende popsongs en eigentijdse hits in hun oorspronkelijke uitvoering. In de lessen wordt het thema van het liedje gebruikt om leerlingen Engels te leren, daarbij komen alle vaardigheden aan bod. De lessen beperken zich niet tot alleen de woorden uit het liedje, maar worden uitgebreid met woorden passend bij het thema. Muziek helpt kinderen om Engels beter te onthouden. Tijdens het luisteren naar deze muziek, ontstaat er bij kinderen emotie. Wetenschappers hebben vastgesteld dat door deze emotie er een stof en werking in de hersenen ontstaat waardoor kinderen het geleerde makkelijker kunnen onthouden.
Kunstvakken: Beeldende vorming wordt aan alle groepen gegeven door de eigen leerkracht. Komend jaar krijgen de groepen 1-4 muziekles van een vakleerkracht. De groepen 5-8 krijgen drama van een vakleerkracht. Daarnaast houden we ieder jaar een kunstweek in een wisselend thema. Het afgelopen schooljaar stond in het teken van dans en komend jaar in het teken van theater.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.
De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
Op De Kleine Dichter bedienen wij zoveel mogelijk kinderen op hun eigen onderwijsbehoeften. Met ons schoolbeleid proberen wij ervoor te zorgen dat onze leerlingen een ononderbroken leerproces doormaken.
In de groepen 1/2 stellen we dat kinderen altijd overgaan, tenzij er opvallend grote belemmeringen zijn op sociaal emotioneel gebied of op het gebied van taal/spraak. Bij de overige groepen wordt doubleren, over het algemeen genomen, alleen overwogen op grond van sociaal emotionele redenen in combinatie met leerachterstanden. Doublures worden altijd tijdig besproken met ouders en vinden bij voorkeur in goed overleg plaats. Uiteindelijk ligt de beslissing echter bij de school.
Handelingsgerichte benadering
Wij werken vanuit de handelingsgerichte benadering. Hierbij staat de onderwijsbehoefte van de leerling centraal en wordt er doelgericht, systematisch en transparant gewerkt. Er wordt gekeken naar dit kind, uit dit gezin, in deze school, met deze leerkracht. Wij streven ernaar om de kinderen zoveel mogelijk binnen de groep te helpen. Wanneer een leerkracht een probleem signaleert, biedt hij/zij in eerste instantie zelf hulp door middel van verlengde instructie. In tweede instantie kan de leerkracht een leerling die in het bijzonder (blijft) opvallen, inbrengen in de groepsbespreking. Er wordt gezocht naar de onderwijsbehoefte van de leerling. Dit kan betekenen dat er aanpassingen nodig zijn in de klassenorganisatie of in het leerstofaanbod (bijvoorbeeld andere materialen).
Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. De school ontvangt van het samenwerkingsverband (SWV) een budget om zorg te dragen voor een sterke basis in de school die passend onderwijs mogelijk maakt. Als de hulp van de school niet tot de gewenste resultaten leidt, dan kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV Utrecht PO. Dit kan in sommige gevallen leiden tot de afgifte van een arrangement, dit is een budget waarmee extra ondersteuning geboden kan worden. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijv.in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Een aanvraag voor toelating wordt gedaan bij de Toelatingscommissie van het SWV Utrecht PO.
Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website https://www.swvutrechtpo.nl.
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.
Een medewerkers van het Buurtteam Dichterswijk Rivierenwijk is elke week een dagdeel aanwezig op school zodat u daar laagdrempelig een vraag kan stellen. Meer info over het Buurtteam:
https://www.buurtteamsutrecht.nl/buurtteam/dichterswijk-rivierenwijk/
Partnerschap met Auris Fortaal
We werken intensief samen met Auris Fortaal. Een aantal dove of slechthorende leerlingen van Auris Fortaal kan, wanneer ze beschikken over passende cognitieve capaciteiten, de overstap maken naar een reguliere basisschool. Zo hebben ze de mogelijkheid om taal te verwerven en samen met horende leerlingen te leren en werken. De Kleine Dichter voorziet hiermee in een stadsbrede behoefte om Passend Onderwijs te bieden aan kinderen met een hoorprobleem. Zo kunnen deze leerlingen in de eigen omgeving profiteren van regulier onderwijs. Door deze leerlingen bij elkaar op een school te plaatsen, en de inzet van deskundigen (bijvoorbeeld een tolk) in de klas, ontstaan voor ons team meer mogelijkheden tot het opdoen van kennis en expertise. Zo kunnen we deze leerlingen steeds beter ondersteunen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Het komende schooljaar 2024-2025 onderzoeken we met een school uit de buurt of we gezamenlijk een passend aanbod kunnen ontwikkelen voor die leerlingen die meer uitdaging nodig hebben dan we in de eigen klas kunnen bieden.
Per augustus 2007 zijn scholen wettelijk verplicht om voor- en naschoolse opvang voor kinderen te laten organiseren. De Utrechtse schoolbesturen streven er daarbij naar, om samen te werken op wijkniveau met instellingen voor kinderopvang, welzijn, kunst en cultuur en sport. We hebben geen VVE groep of Kinderdagverblijf in ons gebouw maar wel naschoolse opvang.
De Kleine Dichter heeft met Kind&co ludens (https://kindencoludens.nl/nl) afspraken gemaakt over de naschoolse opvang van kinderen op De Kleine Dichter.
Uiteraard staan we ook open voor samenwerking met de overige kinderopvangaanbieders in de wijk. Het blijft aan u als ouder, om de juiste plek voor uw kind te kiezen en hierover informatie in te winnen.
Er is een zeer beperkte vraag naar voorschoolse opvang en daarom bieden wij dit niet aan.