Om goed te kunnen leren is een veilig klimaat essentieel. Alleen dan kunnen leerlingen tot volledige ontwikkeling komen. De leerkracht vindt het belangrijk, dat leerlingen zich op sociaal-emotioneel gebied goed kunnen ontwikkelen. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de school een fijne (werk)plek is, waar iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. Een goede sfeer is de basis voor een leef- en werkgemeenschap waar men respect en aandacht heeft voor elkaar.
De lesmethodiek van Vreedzaam sluit hier naadloos op aan en is meer dan louter een serie lessen. De kerngedachte is om leerlingen meer verantwoordelijk te maken voor eigen gedrag en op een goede manier met conflicten om te leren gaan. Door middel van een lessenserie voor alle groepen en jaarlijkse nascholingsmomenten voor de leerkrachten, leert iedereen op school beter met conflicten om te gaan. Alle lessen, ook in de onderbouw, bestaan uit de volgende opbouw: we beginnen de les met een binnenkomer (een korte, speelse activiteit), vervolgens wordt de agenda besproken, zijn er activiteiten in een thema (bijv. gevoelens) en is er een evaluatie waarin teruggekomen wordt op de doelen van de les. De les wordt afgesloten met een afsluiter, opnieuw een korte, speelse activiteit.
In groep 6 krijgen de leerlingen de kans om mee te doen aan de mediatietraining (8-10 leerlingen per jaar). Tijdens deze training leren ze om te bemiddelen in een conflict. Ze leren zonder oordeel te luisteren naar beide partijen, het probleem samen te vatten en samen een oplossing te bedenken, waar iedereen zich in kan vinden. Elke pauze zijn er twee leerlingen uit groep 7 en 8 mediator. Zij zijn te herkennen aan hun gele pet en zij helpen kinderen bij het oplossen van hun conflicten. De mediatoren worden begeleid en aangestuurd door onze gedragsspecialisten Laura van Hamersveld en Eline de Soeten.
We streven ernaar om de klas en de school tot een democratische gemeenschap te maken, waarin iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt aan de hand van de 6 doelen van Vreedzaam:
1. We horen bij elkaar (over groepsvorming omgaan met elkaar)
2. We lossen conflicten zelf op (leren omgaan met conflicten)
3. We hebben oor voor elkaar (over communicatie)
4. We hebben hart voor elkaar (over gevoelens)
5. We dragen allemaal een steentje bij (verantwoordelijkheid)
6. We zijn allemaal anders (over verschillen en overeenkomsten)
Directie, team, ouders en leerlingen dragen ten aanzien van het bovenstaande een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Respect, verantwoordelijkheid en samenwerken zijn hierbij belangrijke sleutelwoorden.
In iedere groep wordt aan het begin van het schooljaar het Vreedzame School Protocol gemaakt. Dit protocol wordt ondertekend door alle kinderen en de leerkracht. Het mag duidelijk zijn dat bij ons op school iedere vorm van geweld niet wordt getolereerd. Dit geldt voor alle partijen: kinderen, leerkrachten én ouders.
Als er toch gepest wordt en/of er een onveilig sfeer is in de groep, staat in ons omgangsprotocol beschreven welke stappen we nemen om weer tot een veilig klimaat te komen voor alle leerlingen.