Prinses Margrietschool

Prinses Margrietstraat 20 3554 GE Utrecht

  • Schoolfoto van Prinses Margrietschool
  • Schoolfoto van Prinses Margrietschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten Route 8 Eindtoets 2022/2023

U heeft ongetwijfeld gehoord over de referentieniveaus van taalverzorging, lezen en rekenen. Deze term wordt de laatste jaren steeds meer gebruikt in het basisonderwijs. Zo ook bij ons op school.

Referentieniveaus spelen een belangrijke rol in het bepalen op welk niveau wij als school werken. Het streven van onze school is dat alle leerlingen die uitstromen in groep 8 minimaal referentieniveau 1F hebben behaald. Het referentieniveau 1F weerspiegeld een goede basiskennis bij leerlingen, waardoor zij een mooie aansluiting hebben in het voortgezet onderwijs. Bij de Route 8 uitslag wordt ook gekeken naar de referentieniveaus op landelijk niveau (het gemiddelde van alle basisscholen in Nederland). Wij worden daar als school mee vergeleken. Dit jaar laten wij als school ook weer zien dat het ons lukt leerlingen te laten uitstromen met het 1F referentieniveau. Wij scoren hierbij met rekenen op het landelijk gemiddelde. Met taalverzorging en lezen net iets onder het landelijk gemiddelde. Voor alle gebieden scoren wij boven de signaleringswaarde.

Daarnaast heb je ook nog het 2F referentieniveau, ook wel het streefniveau genoemd. Dit is het niveau dat leerlingen moeten behalen wanneer zij een goede basis willen hebben voor het HAVO en VWO niveau. Twee van de pijlers van onze school zijn het taal- en rekenonderwijs. Op het gebied van lezen hebben we een groei doorgemaakt ten opzichte van vorig jaar. Hier zijn wij trots op! Rekenen en taalverzorging vergt onze aandacht. Ook hier geldt dat we boven de signaleringswaarde hebben gescoord.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen wordt de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 7 en 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

Eind groep 6 krijgen de kinderen een 'Kijkadvies', eind groep 7 krijgen ze een 'Voorlopig advies' en in groep 8 krijgen ze het 'Definitieve advies'. Het schooladvies is gebaseerd op:

  • Houding in de groep: gedrag, leren, interesse, motivatie
  • Persoonlijkheid van het kind
  • Omgaan met huiswerk en plannen
  • Methodetoetsen en Niet methodetoetsen

Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat Route 8.

De uitstroom is divers: afgelopen schooljaar zijn kinderen naar basis tot en met het VWO gegaan.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We willen kinderen laten voelen dat we zien hoe ze zich inzetten en hoe ze hun best doen. Als kinderen iets goed doen, dan horen ze dat van ons. Daarom laten we ook steeds aan kinderen horen wat we van ze verwachten. Dat is namelijk nodig om het ook goed te kunnen doen. Wij zijn voorspelbaar naar kinderen toe. Onze kinderen willen graag weten waar ze aan toe zijn. Als er onbekende situaties zijn leggen we daarom goed uit wat de bedoeling is en geven we kinderen ook het vertrouwen dat ze met nieuwe situaties om kunnen gaan. Wij hebben vertrouwen in kinderen en dat laten we ze merken door hen de ruimte te geven om zelf verantwoordelijk te zijn. Wij maken kinderen belangrijk binnen onze school.

Wij willen dat alle leerlingen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen in en om de school. Dat betekent voor ons dat we bewust investeren in een goede relatie en afstemming met de ouders. Daarnaast zijn de pedagogische vaardigheden van de leerkracht erg belangrijk. Wij trainen onszelf op het sturen van goed gedrag en een fijn klimaat in alle groepen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Relatie
  • Gezien en gehoord worden
  • Veilige school voor iedereen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2013 heeft de inspectie de school voor het laatst bezocht en daarna niet meer. Vorig jaar hebben we een bezoek gehad in het kader van een algemeen rapport over de staat van het onderwijs. Hierin ontvingen we het mooie compliment dat het leerklimaat in alle groepen enorm positief was en dat de inspectie lessen met les heeft gezien. 

Terug naar boven