OBS Maaspleinschool

Maasplein 1 3522 BV Utrecht

  • Schoolfoto van OBS Maaspleinschool
  • Schoolfoto van OBS Maaspleinschool
  • Schoolfoto van OBS Maaspleinschool
  • Schoolfoto van OBS Maaspleinschool
  • Schoolfoto van OBS Maaspleinschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We volgen de resultaten van leerlingen jaarlijks om daarin een mogelijke lijn te ontdekken. We doen dat om alert te blijven; sterke punten willen we vasthouden en minder sterke punten verbeteren.

Resultaten 2022-2023

Gemiddelde groepsscore: 82

Landelijk gemiddelde: 79,5

We scoren boven het landelijk gemiddelde, wat zeer ruim boven het gecorrigeerd gemiddelde is naar onze schoolweging. Daar zijn we natuurlijk trots op en laat zien dat er in de school goed onderwijs wordt gegeven. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling landelijk genormeerde toetsen. Dit zijn de Cito-toetsen. We gebruiken de gegevens uit deze toetsen om het vervolgaanbod en de vervolgaanpak te bepalen op kind-, groeps- en schoolniveau. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.

Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Tussentijdse resultaten

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys).De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling de landelijk genormeerde toetsen van CITO Leerling in Beeld. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

Gegevens kwaliteitsvragenlijsten

Jaarlijks nemen we de kwaliteitsvragenlijst van Vensters af. De resultaten vind je in Scholen op de Kaart. 

Eindtoets

Hieronder ziet u een overzicht van de resultaten op de eindtoets van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).   

2023-2024 IEP-eindtoets

81,3 (landelijk gemiddelde: 78,0)

Onze eindtoetsresultaten zijn in lijn met het landelijk gemiddelde en zowel voor niveau 1F (niveau basisgeletterdheid) en niveau 2F (uitstroomniveau TL/HAVO/VWO) hoger dan de norm voor onze school. Daar zijn wij trots op en werken we hard aan, bijvoorbeeld door het hanteren van hoge schooleigen normen, het analyseren van onze tussenresultaten, het professionaliseren van voldoende personeel.

Schooladviezen

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte doorstroomtoets. Op onze school is dat de IEP. Basis voor het advies zijn de resultaten die de leerling behaalde vanaf groep 6 en overleg tussen de directeur, intern begeleider en de leerkrachten van groep 5-6 en 7-8. De doorstroomtoets bevestigt meestal de bevindingen van de school. In het uitzonderlijke geval dat de doorstroomtoets een hoger uitstroomniveau adviseert wordt er een overleg gepland tussen ouders, leerling, leerkracht en intern begeleider. Het advies kan worden bijgesteld. Het advies wordt nooit naar beneden bijgesteld. Meer informatie vindt u op de website http://www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.   

De uitstroom naar het voortgezet onderwijs

In 2022-2023 stroomde 53,3% van de leerlingen uit naar het VWO, 20% naar HAVO, 13,3% naar TL en 13,3% naar KADER.

Sociale ontwikkeling

Visie op sociale opbrengsten

Onze school sluit aan bij de behoeftes van een uiteenlopend publiek. Onze school herbergt zowel kinderen die Nederlands als tweede taal leren, als kinderen die Nederlands als moedertaal spreken. Daarnaast waarborgt de school dat we aandacht hebben voor een breed scala aan culturen en tegelijkertijd eenduidige normen en waarden uitdragen. Dit doen we middels Vreedzame School. De school heeft extra aandacht voor cultuureducatie, taal- en talentontwikkeling.

Werkwijze t.a.v. sociale opbrengsten

De school biedt kinderen in groep 1-2 vroegschoolse educatie. Leerlingen die daar nood aan hebben krijgen extra taalaanbod van een VVE-geschoolde ondersteuner. Na schooltijd biedt de school een programma voor talentontwikkeling. Voor een klein bedrag kunnen kinderen deelnemen aan uiteenlopende workshops. Ook in de klas wordt een breed scala aan cultuuruitstappen gewaarborgd. 

Registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen

Middels ouderparticipatie en -bevragingen wordt in kaart gebracht wat het rendement is van bovenstaande activiteiten. Daarnaast wordt in de kleuterschool CITO Taal afgenomen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviezen

Wij zijn trots op de resultaten die wij behalen. 

De overgang naar het voortgezet onderwijs

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Aan het begin van het schooljaar worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Alle kinderen in groep 8 maken een verplichte eindtoets. Op onze school is dat de IEP eindtoets. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

Na groep 8 gaan de kinderen naar het voortgezet onderwijs. Wij gebruiken de resultaten van de eindtoets voornamelijk voor interne kwaliteitscontrole en als toets voor het gegeven schooladvies aan de leerlingen. De resultaten van de landelijk genormeerde toetsen geven informatie over de individuele leerlingen, maar ook de mogelijkheid om de resultaten van de school te vergelijken met het landelijk gemiddelde.

Als het gaat over de resultaten van een school, wordt vaak alleen aan de toetsresultaten gedacht. Echter, leren is meer dan alleen meetbare gegevens. Wij hechten veel waarde aan de manier waarop kinderen samenwerken, taakgericht zijn, zelfsturend vermogen hebben, onderzoekend kunnen werken, creatief zijn enzovoort. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We leiden kinderen op tot zelfstandig denkende en functionerende burgers in onze open en democratische samenleving.

De basisschool is één van de plekken waar kinderen kunnen oefenen om een goed en actief democratisch burger te zijn. Wij vinden het een belangrijke opdracht als school om kinderen hierin kennis en vaardigheden bij te brengen. Als kinderen hierin zich goed ontwikkelen dragen we bij aan het creëren van een verdraagzame maatschappij waarin verschillen er mogen zijn en we goed met en naast elkaar kunnen leven.

Een van de pijlers van onze schoolvisie is dan ook 'leren samenleven'. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Initiatiefrijk
  • Zorgzaam
  • Betrokken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 werd ons bestuur, SPO Utrecht, bezocht door de onderwijsinspectie. Hierbij werd van de stichting een flink aantal scholen bezocht om een goed beeld van het onderwijs te krijgen. Onze school werd gedurende dit bestuursonderzoek niet bezocht. De onderwijsinspectie is positief over de kwaliteit van SPO Utrecht en ook over de kwaliteit van de SPO-scholen. Het rapport van het onderzoek leest u op de site van de inspectie.  Meer informatie over het bestuursonderzoek vindt u op de site van SPO Utrecht: www.spoutrecht.nl

Terug naar boven