Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Maaspleinschool heeft een team van 15 medewerkers. De grafieken op deze pagina laten ook het personeelsbestand van OBS De Cirkel zien, omdat wij aan elkaar gekoppeld zijn. Dat geeft een vertekend beeld, dus hieronder een verdere toelichting.
We hebben een mooi gebalanceerd team met:
- Een mix van leerkrachten met meer of minder ervaring (60-40%)
- Een mix van mannen en vrouwen (50-50%)
- Een mix van leerkrachten en ondersteuners (60-40%)
- Personeel met verschillende expertises.
Vakleerkrachten
Verder hebben we een vakleerkracht
- gym
- muziek
- techniek met eigen techniek- en crea-atelier
Vrijwilligers
Ook werken we nauw samen met een team van vrijwilligers. Kees (voormalig rechter) organiseert in groep 7-8 een boeken- en debatclub en Pieter (biologisch tuinman) heeft op vrijdagochtend een tuinclub met ouders en kinderen op het plein. Marie-Anne (voormalig logopediste) en Lia (bedrijfsleven) werken in de onder- en middenbouw met kinderen aan taalontwikkeling. Ook zij vormen een verrijking voor het aanbod aan kinderen.
Specialisten
We hebben in school een intern begeleider, een gedragsspecialist, onderwijskundige, rekenspecialist, leesspecialist, schoolopleider en twee leerkrachten met master educational needs.
Stagiaires en startende leerkrachten
Beginnende leerkrachten en leerkrachten in opleiding krijgen op de Maaspleinschool een kans om ervaring op te doen. Wij hebben op school een geschoolde schoolopleider die de stagiaires, de beginnende leerkrachten en de praktijkopleiders begeleidt. Ook kunnen meer ervaren leerkrachten begeleid worden bij hun persoonlijke ontwikkeling in school. De schoolopleider is tevens mede-verantwoordelijk voor het borgen van de doorgaande lijn in de kwaliteit van het geboden onderwijs.
Professionalisering team
Er is continu aandacht voor het geven van goed onderwijs en teamontwikkeling. Het schoolteam werkt elke woensdagmiddag gezamenlijk aan onderwijsontwikkeling.
Studiedagen en persoonlijke ontwikkeling
Elke maandag na een vakantie is een studiedag waarop leerkrachten de periode tot de volgende vakantie voorbereiden.
Teamoverleg
We vergaderen niet in school. Wel komen we elke woensdag samen om ons onderwijs gezamenlijk voor te bereiden of ons samen te professionaliseren.
In de kleutergroep staat spel rondom het schoolthema centraal. Er zijn op gezette tijden kringen passend bij vakgebieden als taal en rekenen. Daarnaast werken kinderen door middel van een kiesbord aan ontwikkelactiviteiten waar taal, rekenen en motorische vaardigheden onder andere onder vallen. Denk hierbij aan leerspellen, bouwen in de bouwhoek, spelen in de huishoek, letters en cijfers leren op de iPad en schrijfdans.
De kleuters gaan elke dag twee keer per dag bewegen. Dit is minimaal één keer buiten en vaak ook in de speelzaal. Een keer per week krijgen ook zij les van een vakleerkracht gym. Daarnaast krijgen zij dansles.
We vinden het voor alle leerlingen belangrijk dat ze goed onderlegd zijn in de basisvakken, zoals taal, rekenen en kennis van de wereld. Daaraan besteden we dus voldoende tijd om goede resultaten te behalen.
Maar je ontwikkelen is meer dan alleen 'leren weten'. Daarom gaan we langer dan gemiddeld naar school en besteden we daarnaast veel aandacht aan 'leren doen' en 'leren samenleven'.
Schoolondersteuningsprofiel
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.
Het volgen van de ontwikkeling van kinderen in de school
Onze ambitie is dat ieder kind op zijn of haar niveau een optimale groei doormaakt. Hiertoe kijken leerkrachten dagelijks naar de (onderwijs)behoeften en resultaten van onze leerlingen en sluiten daar zo goed mogelijk bij aan. Leerkrachten observeren en begeleiden en leggen halfjaarlijks voortgang vast in het leerlingdossier. Het leerlingdossier is voor ouders op afspraak in te zien. Daarnaast hebben alle leerkrachten elk kwartaal overleg met de intern begeleider. Indien de leerkracht, groep of een leerling dat vraagt gebeurt dat vaker. In dat overleg staat centraal of we voldoende tegemoet komen aan de noden van onze leerlingen. Daarbij hebben we hoge verwachtingen van onze kinderen én leerkrachten en is samenwerking tussen ouders en school van essentieel belang. Twee keer per jaar ontvangen ouders vanaf groep 2 een rapport voor hun kind en vier keer per jaar vinden er gesprekken plaats tussen leerkrachten en ouders. We werken als school samen met de schoolarts, Tand-Wiel tandartsen, het buurtteam en jeugdzorg. Ook heeft de school een vertrouwenspersoon, waar kinderen, ouders en leerkrachten terecht kunnen.
Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.
Ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften
De ondersteuning binnen onze school
Voor leerlingen op onze school met extra onderwijs- en ondersteuningsbehoeften kijken wij steeds per individuele leerling wat er nodig is en of wij dat (nog) kunnen bieden. Hierbij werken wij samen met externe partners zoals het Samenwerkingsverband Utrecht PO, het Buurtteam, de Taalschool en Auris (spraak-taalspecialisten). Wij kunnen bij deze ketenpartners samen met ouders extra ondersteuning aanvragen als dat nodig is en als onze aanvraag aan bepaalde voorwaarden voldoet. Als een kind wordt aangemeld bij onze school wordt altijd onderzocht wat zijn/haar extra onderwijs- en/of ondersteuningsbehoeften zijn voordat het kind ingeschreven wordt. Bij leerlingen met extra onderwijsbehoeften vindt warme overdracht plaats met de voorschoolse voorziening of de vorige school. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte van een kind, wordt samen met ouders, bestuur en samenwerkingsverband gezocht naar een andere oplossing.
Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die school en ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan de school het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen. Een buurtteammedewerker is 1x per 2 weken aanwezig op school.
Samenwerkingsverband Utrecht PO
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning. Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website http://www.swvutrechtpo.nl.
Medisch handelen
Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt altijd na overleg met ouders. Wanneer het toedienen van medicijnen nodig is, zal dat ook in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen. Ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.
Instanties
Samenwerkingsverband Utrecht PO
www.swvutrechtpo.nl
Churchilllaan 11, 3527 GV Utrecht
030 303 6420 - info@swvutrecht.nl
Leerplicht gemeente Utrecht
www.utrecht.nl/zorg-en-onderwijs/onderwijs/leerplicht
030-2862660 - leerplicht@utrecht.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Gezien de resultaten van de school en het succes in de basisvakken, zal de komende jaren de aandacht zich meer verschuiven naar de minder meetbare vakken.
Volgend schooljaar zet het team zich in om leren inzichtelijk te maken voor leerlingen en leerlingen daarmee meer eigenaar te maken van hun leerproces.
Het thematisch en onderzoekend leren wordt verder uitgewerkt en er is een vakleerkracht techniek aangesteld.
Verder willen we het kleuteronderwijs naar een hoger niveau tillen door ons te specialiseren in spelend leren en thematiseren.
We vinden het belangrijk dat alle kinderen met voldoende Nederlandse taalvaardigheid kunnen starten op de basisschool. Daarom werken we nauw samen met Peutercentrum De Blokkendoos. Zij bieden in onze school voorschoolse educatie en leren kinderen uit de wijk al de benodigde taal om te kunnen starten op onze school.