Anti-pestbeleid
Preventief
Wij werken met het programma De Vreedzame School en dat vormt voor ons het uitgangspunt voor het beleid omtrent sociale veiligheid op onze school. Als anti-pestprogramma gebruiken we de Oplossingsgerichte Pestaanpak van De Vreedzame School. Deze is gebaseerd op de no-blame aanpak.
De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het helpt onze school een gemeenschap te vormen waarin leerlingen medeverantwoordelijk zijn voor elkaar, hun omgeving, voor de schoolgemeenschap en de maatschappij. Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan sociaal- emotioneel leren en burgerschapscompetenties zodat leerlingen zich leren verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap.
Pesten en plagen
We maken een onderscheid tussen pesten en plagen. Bij plagen is het negatieve gedrag niet structureel tegen dezelfde leerling gericht en is er geen sprake van machtsongelijkheid. Bij plagen draait het ook veel meer om het elkaar aan het lachen maken dan om een negatieve intentie en buitensluiten. Wij leren de kinderen ook dat er een verschil is tussen pesten en een conflict. Een conflict is een verschil van mening of een belang. Een conflict kan ontaarden in een ruzie als er sprake is van fysiek en/of verbaal geweld. Wij spreken van pesten als er sprake is van:
* Een negatieve intentie, bedoeld om een andere leerling leed te berokkenen
* Herhaaldelijke en langdurige blootstelling aan negatief gedrag/agressie van één of meer leerlingen
* Verschil in macht tussen pester en gepeste
Wij zijn een school waarin we verbinding en zorg voor elkaar heel belangrijk vinden. Op deze manier kunnen we in veel gevallen ongewenst gedrag zoals pesten voorkomen. Als er toch wordt gepest dan grijpen we direct in.
Als er gepest wordt
Wij zetten op school hoog in op preventie, maar pesten kan altijd voorkomen. Als er sprake is van een pestincident is het allereerst belangrijk om te controleren of er aan de preventieve kant wel voldoende wordt gedaan en of het programma De Vreedzame School nog wel goed wordt uitgevoerd. In sommige gevallen is er echter meer nodig en hanteren wij de oplossingsgerichte pestaanpak (OPA) die hoort bij het programma van de Vreedzame School. In deze aanpak wordt in principe niemand van pestgedrag beschuldigd, maar wordt de nadruk gelegd op de positieve acties die de leerlingen gaan bedenken om het pesten te stoppen en een veilige en prettige sfeer te creëren voor alle leerlingen. Mocht het pesten langer aanhouden is er sprake van een gesprek waarin de pester geconfronteerd wordt met zijn/haar gedrag en wat dat doet met de gepeste en zijn/haar gezin.
Veiligheidsbeleid
Op onze school proberen wij een zo veilig mogelijke omgeving voor onze leerlingen en ons personeel te creëren. Dit betreft zowel de fysieke als de sociale veiligheid. In ons schoolveiligheidsplan hebben we beschreven wat we op dit punt aan preventie doen, wat we doen om de veiligheid te monitoren en hoe we ermee omgaan als er onveilige situaties ontstaan. Het schoolveiligheidsplan ligt op school ter inzage. Jaarlijks onderzoeken wij de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. Wij nemen daartoe een veiligheidsvragenlijst van Beekveld en Terpstra af bij de leerlingen uit de groepen 5-8. Op basis van een analyse van de resultaten gaan we na of er maatregelen ter verbetering van de veiligheidsbeleving van leerlingen nodig zijn. We geven de resultaten van de veiligheidsmeting jaarlijks door aan de onderwijsinspectie.
Risico-inventarisatie
Ook maken wij periodiek een risico-inventarisatie, waarin alle risico’s onderkend worden. Als dat nodig is maken we op basis van deze risico-inventarisatie een plan van aanpak om knelpunten te verhelpen. Wij hebben afspraken gemaakt om bij calamiteiten snel adequate hulp te kunnen bieden. Deze afspraken betreffen o.a.:
- Het ontruimingsplan
- Opleiding bedrijfshulpverleners
- Aanschaf van voldoende middelen (o.a. EHBO- en brandblusmiddelen)
- De jaarlijkse ontruimingsoefening
Onze bedrijfshulpverleners zijn: Annelies Cabra, Eline Klaassen en Hans Kivits. Zij worden jaarlijks getraind en dragen zorg voor:
- Preventieve maatregelen/controles
- Alarmeren en evacueren van personen uit de school
- Het bestrijden van een beginnende brand
- Het behandelen van eerste hulp bij ongevallen
Als u er met school niet uitkomt
Wij doen er als school alles aan om voor uw kind en u een veilige en fijne omgeving te verzorgen. Helaas kan het zo zijn dat we toch tegenover elkaar komen te staan. In dat geval is het voor u prettig te weten dat u terecht kunt voor hulp bij andere instanties. Vaak betekent dit dat u een klacht hebt. Zie hiervoor ook de informatie over de klachtenprocedure onder het hoofdstuk Ouderbetrokkenheid.
Allereerst kunt u contact leggen met het bestuurskantoor, het SPO Utrecht: 030-2652640. U kunt vragen naar Ellen Groten.
Mocht u hier niet voldoende gehoor vinden dan zijn er landelijke organen en is er een onafhankelijke vertrouwenspersoon. Hieronder vindt u de gegevens:
Vertrouwenspersoon SPO Utrecht
Anky Theelen - [email protected] (06-43498918)
Inspectie van het onderwijs
Klachtmeldingen over seksuele intimidatie, seksueel misbruik, ernstig psychisch of fysiek geweld: meldpunt vertrouwensinspecteurs 0900 – 111 3 111 (lokaal tarief).
Landelijke Klachtencommissie Onderwijs
Postadres: Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
Telefoon: 030 - 280 95 90
Fax: 030 – 280 9591
Email: [email protected]
Bezoekadres: Gebouw "Woudstede" Zwarte Woud 2 3524 SJ Utrecht