Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Een dag op Agora Hub030 is anders dan op andere scholen. Wij werken niet met een methode voor elk vak afzonderlijk. De bron van al het leren is de nieuwsgierigheid van het kind. Toelichting over een dag op Hub030 is hier te lezen. Per onderdeel wordt het doel en een inhoudelijke onderbouwing gegeven. Op deze manier ontstaat er inzicht in wat de kinderen doen op Hub030 en hoe ze daarin begeleid worden door de coaches.
Ontmoeting
Het doel van de ontmoeting is het tot leven laten komen van het Agora onderwijs.
We leiden de leerlingen op voor de wereld van morgen. De ontmoeting is gericht op efficacy building: het gebruiken van geleerde competenties en toepassen van kennis op uiteenlopende situaties (Kirschner 2017). Zo krijgen de leerlingen in de ontmoeting het gevoel echt iets te hebben geleerd en dit daar te mogen presenteren, verkopen of showen. Daarnaast halen we in de ontmoeting de bewoners van Utrecht naar binnen en kunnen kinderen zich daarmee verbinden en zich hiertoe te verhouden. Ook hier is de theorie van Ryan &Deci belangrijk: competentie (je voelt dat je iets bereikt hebt), verbondenheid (met de wereld om je heen) en autonomie (het is jouw challenge en jij mag kiezen hoe je je verhoudt tot de wereld). We creëren ruimte op de Agora (markt) voor verkopen & showen. Kinderen laten zien wat ze ontwikkeld hebben bij hun challenge. Kinderen kunnen hier samenwerken met coaches, bewoners, ondernemers en overheden. Vanuit deze ontmoetingen ontstaan steeds weer bijzondere momenten van leren, inspireren, ontdekken en grenzen verleggen. Kinderen kunnen ook kiezen voor een rustige start op hun eigen hub.
Dagstart
Het doel van de dagstart is het belang leren van rituelen en het met elkaar in gesprek gaan.
Bij de dagstart zit elke leerling in zijn eigen veilige huiskamer en wordt iedereen gezien en warm onthaalt. Korte instructie over executieve vaardigheid of actueel thema gericht op burgerschap. Hierna is er aandacht voor de 'agenda van de dag'. Iedereen wordt 'aangezet' en is er aandacht voor het plannen en intenties uitzetten van de dag. Op een procesmatige manier, begeleid door de coach weet iedere leerling wat zijn/ haar eigen programma is, heeft een tijdsplanning, weet welke verantwoordelijkheid/ verwachtingen/ bedoelingen van jezelf en waar de focus ligt. Een kind kan dan zelfsturend zijn/ leren worden en een coach begeleid dit proces. De wij staat centraal, hoe kunnen we elkaar versterken.
Inspiratiesessie
Op Agora willen we maximaal inzetten op nieuwsgierigheid. Dit is het vertrekpunt van ons onderwijs. Op Agora krijg je energie en ervaring hoe fantastisch het is om de wereld en zijn bewoners te ontdekken en beleven. In inspiratiesessies creëren we de ruimte om de wereld en zijn bewoners te ontmoeten. Dit kan een kookles van Ron Blauw zijn, samen naar een hondenuitlaatcentrum gaan, zaaien in de moestuin, een ouder die een expert is in marketing en ons meeneemt. We prikkelen verwondering en verlangens creëren staan centraal. We werken hier samen met Utrecht (en de rest van Nederland) en zijn bewoners, ondernemers en overheden. Vanuit het aangewakkerde verlangen ontwerpen we challenges.
Challenge
Binnen Agora Hub030 is de leerinhoud altijd betekenisvol en wordt er gewerkt vanuit motivatie en een eigen gekozen challenge. Daardoor is er samenhang; betekenisvol vertrekpunt- leerinhoud- einddoel. Op Hub030 vul je met je challenge, jouw eigen gereedschapskist. Je behaalt je diploma op niveau(s). Met een maatwerk diploma heb je het gereedschap om aan een ongekende toekomst te kunnen bouwen. Op Agora werken leerlingen met challenges "leer- en onderzoeksvragen", deze kunnen ontstaan vanuit inspiratiesessies, intrinsieke motivatie, verwondering vanuit het kind (bv ook bij een gesprek tijdens de dagstart). Deze challenges zijn vakoverstijgend en volgens eigen planning en eigen niveau. Deze challenges worden door de leerlingen via de insteek van de 5 werelden en de gereedschappen van TULE SLO en hun referentiekaders benaderd. De coach en leerling zorgen samen voor een brede insteek en stellen doelen bij de challenge. Bij elke challenge wordt er gemonitord; welke doelen, vaardigheden, skills, strategieën, opbrengsten er behaald zijn.
Gereedschap slijpen
Gereedschap slijpen heeft als doel basiskennis te vergaren die je nodig hebt om tot nieuwe challenges te komen en basisvaardigheden te ontwikkelen (rekenen, spelling, taal-grammatica). Kerndoelen worden verweven in challenges. Elk kind heeft een eigen doelenset. Deze doelen zijn zichtbaar in ons volgsysteem. Kinderen leren in expertlessen 'bronnen tot zich nemen' en 'bronnen produceren door het schrijven van teksten'. In gereedschap slijpen leren de kinderen de basisregels van lezen, taal, schrijven en rekenen en automatiseren ze deze kennis.
Expertles
De expertles dient ter ondersteuning van het zelfregulerend leren en de ontwikkeling van de cognitieve bouwstenen. Ook heeft het als doel de intrinsieke motivatie te verhogen door het aanhalen van de relatie en het gezamenlijk verhogen van de competentie van de leerlingen. De expertles wordt passend gemaakt voor de fase van ontwikkeling van neuropsychologische functies van de leerling.
Pauze- lunch
- Dialoog en socialiseren
- Luisteren naar een verhaal
De pauze-lunch is gericht op socialisatie en subjectificatie naar de theorie van Biesta (2015). De leerlingen leren zich aanpassen, waar ze zelf staan en verantwoordelijkheid te nemen voor hun standpunten en handelingen.
Buiten spelen
- Ontspanning zoeken
- Fantasie stimuleren
- Positieve groepsdynamiek creëren
Buiten spelen is gericht op socialisatie en subjectificatie naar de theorie van Biesta (2015). De leerlingen leren zich aanpassen, waar ze zelf staan en verantwoordelijkheid te nemen voor hun standpunten en handelingen.
Stiltetijd
In onze samenleving gaat alles snel en zijn er veel prikkels. We nemen bewust de ruimte voor beschouwing, reflectie en overpeinzing en trekken ons dan even terug uit het actieve, stiltetijd/ tussenruimte. In deze tussenruimte kunnen we verwerken. We hebben de pedagogische opdracht om onszelf en de wereld lief te hebben (amor mundi). Dat is ook een reden om kinderen niet direct ‘los te laten’ in die wereld en hem te veranderen, zonder dat ze weten hoe die wereld eigenlijk in elkaar zit. In de tussenruimte, stiltetijd, geven we onze leerlingen de taak om te beschouwen, overpeinzen en voor reflectie; denktijd. Zodat ze klaar zijn voor de opgave waar ze als volwassenen voor komen te staan: ‘het vernieuwen van de gemeenschappelijke wereld’.Sociocratische kring
Vrijheid kan niet zonder verantwoordelijkheid. In deze kring bespreken van het welzijn van ieder in de community, wat er in de weg staat en welke mogelijkheden er liggen. Een plek voor samenspel vanuit eigen kracht. Een plaats waar we verantwoordelijkheid nemen op weg naar mooiere wereld: duurzaam, sociaal en democratisch. Leerlingen en medewerkers nemen gelijkwaardig deel in de kring. Het is de plek waar je positief invloed kan uitoefenen. Zo leer je dat je zelf veranderingen kunt bewerkstelligen, als je je er voor inzet. Deze kring heeft een vaste structuur. Zo is er de veiligheid en kun je je eigen kracht inzetten en die van een ander zien om samen volwassen aan de wereld te kunnen bouwen.Sporten
- Bewegen
- Motorische ontwikkeling
- Samen leren spelen
- Groepsbinding
Sporten is naast de fysiek-motorische ontwikkeling gericht op socialisatie en subjectificatie naar de theorie van Biesta (2015). De leerlingen leren zich aanpassen, waar ze zelf staan en verantwoordelijkheid te nemen voor hun standpunten en handelingen.
Dagafsluiting
Elke dag streven we ernaar om kinderen met een glimlach binnen te laten komen en met een glimlach te laten vertrekken. In de dagafsluiting reflecteren we op de dag. We vieren in dit moment wat gelukt is en bespreken wat er nog nodig is om deze dag met een glimlach te kunnen beeindigen. We nemen een vlucht naar de volgende dag; zodat je er klaar voor bent om die goed te kunnen starten.
In heterogene groepen volgen alle leerlingen een curriculum dat afgestemd is op hun eigen mogelijkheden. Leerlingen leren van en met elkaar doordat ze samenleven en samenwerken binnen onze leer & ontwikkelgemeenschap. Ons inclusief onderwijs gaat in ieder geval uit van een cultuur van gelijke kansen en van het idee dat alle mensen, met al hun verschillende capaciteiten leren samenwerken en oefenen aan een vreedzame, democratische, welvarende samenleving. “Iedereen is gelijkwaardig” & “Ongelijke behandeling voor gelijke kansen”
Hub030 creëert met haar Agoriaanse onderwijs een omgeving van verbondenheid en talloze mogelijkheden waar de leerlingen hun eigen persoonlijke leerroute kunnen bepalen. In dit ontwikkelproces worden de leerlingen altijd ondersteund door hun persoonlijke coach. Zo krijgen leerlingen de veiligheid en de uitdaging die ze nodig hebben, wat leren een feest maakt.
Interdisciplinaire teams in een lerende community
Ons team van coaches zijn ontwerpers en onderzoekers van onze leeromgeving. We kunnen onze organisatie alleen ontwikkelen als we onszelf ontwikkelen. De sterke lerende organisatie die wij streven te zijn, is in staat om zich in hoog tempo nieuwe kennis, inzichten en bekwaamheden eigen te maken ten dienste van de ontwikkeling van kinderen.
Kernteam
We starten met een klein kernteam. We streven ernaar het team te laten bestaan uit;
- coaches (leerkrachten en pedagogen),
- een zorgaanspreekpunt (ib-er uit de KSU)
- idealiter een ondersteuner.
Het kernteam wordt verrijkt en verbreed door de inzet van experts en ondersteuners in de flexibele schil. Flexibele schil van ondersteuners en experts. Zorg en ondersteuning organiseren we zoveel mogelijk in het kernteam en in de flexibele schil. Waarbij deze interproffesioneel samenwerken en waar sprake is van boundry crossing. Daarbij valt te denken aan een gedragsdeskundige en een dyslexie-expert, doventolk. Binnen de community van meedenkers Agora hebben we bovendien interne opleiders en coaches ten behoeve van het leren van de professionals en ondersteunen van de onderwijsbehoeftes van leerlingen. Daarbij valt te denken aan een expert op didactisch gebied die het kernteam ondersteunt.
Ouders als gelijkwaardige partners
Driehoeksgesprekken, kind, school, ouders (wijk) Op Agora worden ouders gezien als expert als het aankomt op de ontwikkeling van hun eigen kind. Ouders kennen namelijk de ontwikkeling van hun kind als geen ander en weet wat hen motiveert en stimuleert. Samen zoeken naar nieuwe inzichten die bijdragen aan goed onderwijs en aan de ontplooiing van onze leerlingen.
- Wij zijn gelijkwaardig
- Wij zijn samen verantwoordelijk
- Wij voelen ons verantwoordelijk voor elkaar
Beloftes, een stevige basis op Hub030
- Wij voeren helder beleid op het gebied van ondersteuning
- Wij realiseren een veilig pedagogisch klimaat
- Wij werken ontwikkelings- en handelingsgericht
- Wij monitoren de ontwikkeling van kinderen continue en laten ons hierbij ondersteunen door onze kennis op het gebied van referentieniveaus, de ontwikkelingspsychologie en executieve functies.
Een preventieve aanpak in de groep
- Wij stemmen het aanbod en de omgeving af op de ontwikkeling van de kinderen
- Wij werken constructief samen met ouders en kinderen, ouders zijn onze educatief partners Lichte ondersteuning in de groep
Lichte ondersteuning in de groep
- Wij signaleren vroegtijdig extra behoeften op het gebied van ontwikkeling, opvoeding en opgroeien, wij spelen op behoeftes in.
- Wij beschikken over de kennis en vaardigheden voor lichte interventies
Extra ondersteuning
Wij werken samen met kernpartners vanuit eigen verantwoordelijkheid en vanuit de visie en de bedoeling van Agora onderwijs. Voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften, onderwijsaanbod en ontwikkelingsgerichte aanpakt maken wij gebruik van de expertise van ons samenwerkingsverband SWV Utrecht en andere externe partners. Uitgebreide informatie is te lezen in ons SOP (School Ondersteunings Profiel).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze flexibele schil van zorgprofessionals zit verbonden aan het regionaal zorgnetwerk van Utrecht en wordt vanuit de KSU georganiseerd. Om deze zorgprofessionals op maat in te kopen ontstaat er financiële ruimte om pedagogisch medewerkers aan te nemen. Zij ondersteunen de leerlingen die extra aandacht nodig hebben wat ook de coach ontlast en het onderwijs inclusief maakt. Het zorgt in de hub ook voor speling om een leerling even apart te nemen voor een reflectiegesprek of te differentiëren.
Agora Hub030 is een inclusieve gemeenschap.
Alle kinderen ongeacht hun achtergrond kunnen op Agora Hub030 terecht. We sluiten niemand uit en staan geen ontkoppeling toe. In heterogene groepen volgen alle leerlingen een curriculum dat afgestemd is op hun eigen mogelijkheden. Leerlingen leren van en met elkaar doordat ze samenleven en samenwerken binnen onze leer & ontwikkelgemeenschap. Ons inclusief onderwijs gaat in ieder geval uit van een cultuur van gelijke kansen en van het idee dat alle mensen, met al hun verschillende capaciteiten leren samenwerken en oefenen aan een vreedzame, democratische, welvarende samenleving.
“Iedereen is gelijkwaardig” & “Ongelijke behandeling voor gelijke kansen”
Maatwerkdiploma, voor unieke diverse mensen.
Op Agora Hub030 haal je jouw diploma door een gepersonaliseerde route (maatwerk). Dit doen we door jou te zien in wie je bent, vanuit jouw talent, je verlangens. Wij sluiten bij jou aan en prikkelen en helpen je bij jouw ontwikkeling. Met een maatwerkdiploma heb je het gereedschap om aan een ongekende toekomst te kunnen bouwen en een leven lang te kunnen leren. Diversiteit en inclusief onderwijs zoeken we op en streven we na.
Maatwerk (leerroute per kind) bepaald door:
- Behoeften
- Motivatie
- Niveau
- Tempo
- Patronen Kaders Realisatie zorgstructuur
We nemen drempels weg. Elke leerling kan zich optimaal:
- Cognitief ontwikkelen
- Praktisch ontwikkelen
- Sociaal ontwikkelen
- Fysiek ontwikkelen
We leiden op voor het leven waarin unieke diverse mensen, burgers, professional gelukkig en gezond kunnen leven. We denken altijd vanuit en met het kind.
Kindcentrum-ontwikkeling 0-12 jaar
Per 2025 openen we ons nieuwe gebouw, een centrum dat open is van 7.00-19.00. Eén pedagogisch onderwijskundige leiding voor de totale geïntegreerde basisvoorziening van 0 tot 12 jaar is wezenlijk. Binnen dit team is teamleren belangrijk onderdeel. Verschillende coaches vormen samen een team. Agora Hub030 maakt gebruikt van ‘korte dagen’ en ‘lange dagen’. Wij zien daarin geen onderscheid tussen school en BSO, maar werken met een doorgaande lijn. Zo kunnen wij een ongelijk onderwijsaanbod genereren, die we voor iedereen toegankelijk laten zijn. Alle deelscholen en fases hebben een eigen team dat interdisciplinair is samengesteld. Teams bestaan uit leerkrachten, pedagogen, soms vakdocenten en idealiter een jeugdhulpwerker. De speel- leeromgeving wordt verrijkt en verbreed door de inzet van experts en ondersteuners. Binnen een werkgroep ontwikkelen we dit concept en manier van organiseren. Doelen van deze ontwikkeling zijn: schaduwonderwijs terugdringen, kansengelijkheid bevorderen, thuiszitters terugdringen.