SO Fier

Winklerlaan 79 3571 KL Utrecht

  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Schoolregels

Overal waar mensen met elkaar omgaan, gelden bepaalde regels en afspraken. Ook op school. Wij willen dat onze school een rustige, verzorgde plek is waar iedereen zich veilig kan voelen. Om dit te bereiken is het nodig dat er regels zijn die bij iedereen bekend zijn. De regels vormen de grondwet van de school. In de groep stelt de leerkracht, in nauw overleg met de leerlingen, de afspraken vast die voortkomen uit deze regels. Op SO Fier hanteren we de volgende regels:

  • Je houdt rekening met elkaar
  • Je helpt elkaar
  • Je luistert naar elkaar
  • Je leert met elkaar
  • Je gaat voorzichtig om met materiaal en omgeving

Elke maand staat één van deze regels centraal in alle klassen en worden er afspraken gemaakt op welke manier deze regel voor kinderen belangrijk is.

Groene stoelen

Vaak gaat het goed in de klas, maar soms is er iets extra’s nodig voor een leerling om zich aan de afspraken te houden. Voor zulke momenten hebben we binnen de hele school afspraken gemaakt. In alle klassen wordt gewerkt met groene stoelen. Deze groene stoelen worden ingezet om leerlingen bij onrustig of ongewenst gedrag de kans te geven weer te herstellen. Kinderen kunnen zelf kiezen om even tot rust te komen op een groene stoel, en soms geeft de leerkracht de aanwijzing aan een leerling om de groene stoel te gebruiken om tot rust te komen. We geven kinderen zo de kans om op tijd het gedrag bij te sturen. De leerling kan na herstel zo snel mogelijk weer mee doen. De afspraken rondom de groene stoelen zijn bij alle kinderen bekend en zorgen voor voorspelbaarheid, eenduidigheid en regelmaat voor zowel de leerlingen als de medewerkers. Er zijn vier stappen in het groene stoelenplan om tot rust te komen en zo weer mee te kunnen doen in de klas:

  1. de groene stoel in de klas
  2. de groene stoel op de gang
  3. de groene stoel in een andere klas
  4. de achtervang

Afhankelijk van het gedrag van een leerling bepaalt de leerkracht welke stappen doorlopen kunnen worden.  Bij elke stap is de vraag; is dit voldoende om weer in te kunnen voegen in de les? Wanneer het antwoord ja is, kan het kind terug naar zijn eigen plaats.

Omgaan met conflicten

Ons handelen is erop gericht om ruzie te voorkomen. Conflicten zijn niet te voorkomen, ze komen voort uit tegengestelde belangen. Conflicten zijn geen probleem op het moment dat ze op een goede manier worden opgelost, waardoor ruzie wordt voorkomen. Dit gebeurt doorgaans in de klas. Door er samen over te praten, leren de leerlingen van en met elkaar. In onze school zijn kleine ruimtes beschikbaar waar leerlingen even alleen kunnen werken of tot rust kunnen komen.

Omgaan met agressie op school

Soms wordt het gedrag van een leerling onveilig voor de groep (of voor de leerling zelf) en is het nodig om de leerling uit de klas te verwijderen en onder toezicht van de schoolleiding of een andere medewerker te stellen. We hebben binnen het team van SO Fier afspraken over hoe we in zulke gevallen handelen, en oefenen hier regelmatig mee. Het kan in uitzonderlijke gevallen voorkomen dat een medewerker van school een kind moest vastpakken. Dit gebeurt uitsluitend wanneer de veiligheid van het kind zelf of anderen in het geding komt. Wanneer een leerling onder toezicht is gesteld van een andere medewerker dan de leerkracht, zal er altijd met de leerkracht besproken worden wat er nodig is om weer in te kunnen voegen in het ritme van de groep en zal er met de leerling gewerkt worden aan het herstellen van dat wat er mis is gegaan.  

Schorsing en verwijdering

Schorsing en verwijdering van een leerling zijn zware maatregelen. Zij worden alleen toegepast bij uitzonderlijk probleemgedrag. In de beoordeling of een schorsing noodzakelijk is, is de veiligheid voor de leerling zelf, voor de medeleerlingen en de medewerkers een belangrijk aspect. Bij ernstige fysieke en/of verbale agressie van een leerling, wordt contact opgenomen met de ouders. Alle schorsingen worden gemeld bij het bestuur. Als overgegaan wordt tot schorsing van een leerling voor een periode vanaf 2 dagen wordt dit ook gemeld bij de onderwijsinspectie. Verwijdering wordt alleen in het uiterste geval toegepast. Hierbij is sprake van een (herhaalde) ernstige schending van de veiligheid van personeel en leerlingen in de school, en als de leerling al meerdere keren geschorst is.

Volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling en leren-leren

De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd d.m.v. de leerlijnen in ons doelenboek. De uitkomst hiervan wordt door de leerkrachten gebruikt als input om tot een keuze voor een nieuw doel in het OPP en het groepsplan Sociaal emotioneel te komen. 

Digikeuzebord

Voor alle leerlingen binnen de kleutergroep wordt de ontwikkeling gevolgd a.d.h.v. het leerlingvolgsysteem binnen het digikeuzebord. Deze gegevens worden het hele jaar door ingevuld binnen het online programma van het digikeuzebord. De ontwikkelingen hiervan worden besproken met ouders aan de hand van de ontwikkelingslijnen. De leerdoelen voor de leerlingen worden op basis van de lijnen gekozen.

Doelenboek

Door middel van ons doelenboek maken we duidelijk aan welke inhoudelijke doelen kinderen werken. Hierin zijn alle doelen terug te vinden voor de vakken technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling, op alle verschillende niveaus. Ook staan in dit doelenboek alle doelen die te maken hebben met 'leren leren' en sociaal emotionele ontwikkeling. Deze doelen komen voort uit de landelijk vastgestelde kerndoelen voor het onderwijs (SLO) en hebben we verrijkt met veelgebruikte volginstrumenten uit de school zoals KIJK en ZIEN! In de SLO-kerndoelen staat wat een leerling aan het eind van de basisschool moet kennen en kunnen. Een kerndoel is een heel groot doel en daarom zijn de kerndoelen opgedeeld in kleinere doelen, zodat een kind stap voor stap op weg gaat om de kerndoelen te bereiken. In het doelenboek hebben we de doelen vertaald naar begrijpelijk Nederlands, zodat zowel voor ons eigen handelen als voor ouders en leerlingen goed duidelijk is aan welke doelen we werken. In het OPP en in het groepsplan staat precies beschreven op welk niveau een kind per vakgebied aan het werk is. Ook staat daarin onze verwachting over de uitstroombestemming van het kind beschreven. De bijbehorende inhoud van de doelen is terug te vinden in het doelenboek.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige leeromgeving
  • Behoefte leerling centraal
  • Zelfreflectie

De oud-leerlingen in het voortgezet onderwijs

Toelichting van de school

Schoolnormen didactische ontwikkeling per vak

SO Fier heeft als doel dat al onze leerlingen op het voor heb hoogst haalbare niveau uit te laten stromen. We plannen ons onderwijsaanbod tot en met groep 8 op basis van IQ, leervorderingen, taakgerichtheid, zelfstandigheid, intensiteit van de gedragsvragen en opname van instructie.  We hebben onze schoolnorm gebaseerd op de door ons voorlopig schooladvies eind groep 7. Deze vergelijken we met het advies voortkomend uit de Route 8 eindtoets. We streven ernaar dat minimaal 80% van onze schoolverlaters, groep 8, een advies krijgt op hun Route 8 eindtoets dat overeenkomt met het voorlopig schooladvies eind groep 7.  Dit schooljaar heeft 74% van onze schoolverlaters het niveau zoals gesteld eind groep 7 behaald. In de 26% leerlingen die niet op het advies van eind groep 7 heeft gescoord zitten leerlingen die onder dan wel boven hun voorlopig schooladvies hebben gescoord.  


Schoolnormen 'sociaal emotionele ontwikkeling' en 'leren-leren'

Sociaal emotionele ontwikkeling

Norm                                               (resultaten)_____________________________

Één doel behaald                               80% (juni ‘20: 73%, juni ‘21: 77%, juni ’22: 79%, juni ’23: 84%)

Beide doelen behaald                         60% (juni ‘20: 38%, juni ‘21: 46%, juni ‘22: 47%, juni ’23: 48%)

De schoolnorm is afgelopen schooljaar behaald voor één doel (84%). Het behalen van de norm voor beide doelen is niet gelukt. Wel is er groei zichtbaar. We hebben gekeken naar de betekenis van deze cijfers en hieraan acties verbonden. De analyse en conclusies staan hieronder beknopt beschreven.

Dit is het zesde schooljaar dat er op SO Fier gewerkt wordt met doelen vanuit het doelenboek.Het streven is dat er doelen worden gekozen die aansluiten bij de ontwikkeling- en uitstroombestemming van leerlingen. Er is een duidelijke groei zichtbaar in het kiezen van passende doelen bij de uitstroombestemming voor de leerlingen van 61% naar 71%. 17% van de doelen is daarboven gekozen (voorheen 24%) en 12% ligt daaronder (voorheen 23%).

Leren leren

Norm                                              (resultaten)______________________________

Één doel behaald                              80% (juni ‘20: 81%, juni ‘21: 82%, juni ‘22 85%, juni ’23: 84%)

Beide doelen behaald                        60% (juni ‘20: 43%, juni ‘21: 53%, juni ‘22 48%, juni ’23: 43%)

Als gekeken wordt naar bovenstaande cijfers is zichtbaar dat we onze schoolnorm van 80% dit schooljaar hebben behaald. 84% van onze leerlingen heeft minimaal één doel behaald. 43% van onze leerlingen heeft beide doelen van Leren Leren behaald. De schoolnorm van 60% is ook dit jaar niet behaald. Ook deze doelen sluiten beter aan bij de uitstroombestemmingen van de leerlingen.

De gekozen doelen sluiten dit schooljaar beter aan bij de ontwikkeling en uitstroombestemming van de leerlingen. 73% van de doelen zijn passend gekozen bij de uitstroombestemming van de leerlingen (t.o.v. 50% voorheen), 15% ligt daaronder (voorheen 24%) en 12% van de doelen erboven (26% voorheen).

Conclusie doelen sociaal emotionele ontwikkeling en leren leren.

De leerlingen hebben een groei doorgemaakt op het gebied van 'de sociaal emotionele ontwikkeling' en 'leren leren'. Veel leerlingen behalen minimaal één van de gestelde doelen en daarmee wordt die schoolnorm op beide gebieden behaald. De schoolnorm voor het behalen van twee doelen is op dit moment nog niet behaald. De schoolnorm is 60% maar deze wordt niet behaald. Er is zichtbaar dat er meer doelen gekozen worden die aansluiten bij de ontwikkeling en uitstroombestemming van de leerling. Dit kan verklaard worden doordat er meer sturing is geweest door de gedragswetenschappers vanuit de CvB en doordat de werkgroep ‘gedrag’ intensiever is betrokken bij het vaststellen van de doelen en de betekenis hiervan op schoolniveau.

Uitstroom naar het vervolgonderwijs

De meeste leerlingen stromen uit naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs (VSO). Een directe stap naar het regulier voortgezet onderwijs komt zelden voor. Voor een klein gedeelte van de leerlingen geldt dat zij een overstap kunnen maken naar het regulier voortgezet onderwijs of een reguliere praktijkschool. De reguliere school overweegt per leerling of betrokkenheid vanuit het OPDC nodig is voor plaatsing. Wanneer we kijken naar de oud-leerlingen van onze school die nu in leerjaar 3 van het v(s)o zitten zit 81% nog op hetzelfde niveau, is 6% opgestroomd en 13% van de leerlingen afgestroomd.

Waar zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet (speciaal) onderwijs?

Leerlingen in het speciaal onderwijs stromen meestal door naar het voortgezet speciaal onderwijs. Daar kunnen ze blijven tot en met het schooljaar waarin ze 20 jaar worden. Wanneer een leerling in het speciaal onderwijs 12 jaar wordt, maken de school en de ouders samen die afweging. De vraag is dan of de leerling inderdaad doorstroomt naar het voortgezet speciaal onderwijs of naar een gewone middelbare school. Soms zijn leerlingen na het speciaal onderwijs niet meer te vinden in het bekostigde onderwijs in Nederland. Bijvoorbeeld omdat ze zijn verhuisd naar het buitenland, les krijgen op een particuliere school of geen onderwijs meer volgen. Deze leerlingen vallen in de categorie 'overig'.
In het derde jaar
Weergave Plaats in het voortgezet onderwijs in het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven