SO Fier

Winklerlaan 79 3571 KL Utrecht

  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier
  • Schoolfoto van SO Fier

Het team

Toelichting van de school

Naast de vakleerkrachten handvaardigheid en bewegingsonderwijs is er ook een vakleerkracht koken bij ons werkzaam. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging

Op het moment dat er een collega ziek is of verlof heeft, doen we ons uiterste best om vervanging te regelen. In dit type onderwijs is dat niet zo eenvoudig. Als we geen vervanger kunnen vinden, gaan we over tot het verdelen van de groep over de andere groepen. Als het door omstandigheden niet mogelijk is de groep te verdelen, is lesuitval onvermijdelijk, hoe naar we dit ook vinden. We stellen ouders altijd op de hoogte van lesuitval en natuurlijk proberen we onverwachte vrije dagen zoveel mogelijk te voorkomen.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directie

De directie van SO Fier wordt gevormd door Inge Olivier, directeur, en Inge Kluitman, adjunct-directeur. Voor vragen kunt u bij de directie terecht. Wenst u een langer gesprek, dan is het verstandig daarvoor een afspraak te maken.

Groepsleerkrachten

Het werk in de groepen wordt door de groepsleerkrachten verricht. Zij dragen de eerste verantwoordelijkheid voor hun groep en daarmee tevens voor het onderwijs aan uw kind. Als er bij u vragen of wensen zijn, kunt u die met hen bespreken. Ook hier is het raadzaam om, bij een uitvoerig gesprek, eerst een afspraak te maken.

Intern begeleiders

De intern begeleider (IB) heeft als taak om leerkrachten te ondersteunen in het bieden van goed onderwijs. Zo kijken zij mee wat ieder kind nodig heeft om tot goed leren te komen en volgen zij de ontwikkelingen op leergebied. Mocht u met hen in contact willen komen, kunt u dit via de leerkracht regelen. De intern begeleiders op SO Fier zijn Sonja Dijkstra (OZA-kleutergroep, SO kleutergroep en de groepen 7 en 8) en Hester Vonk (groep 3 t/m 6-7).  

Gedragswetenschappers

De gedragswetenschapper (GW) heeft als taak om leerkrachten te ondersteunen in het sociaal-emotionele stuk van het onderwijs. Zij kijken wat kinderen op dit gebied nodig hebben en volgen de ontwikkeling op dit gebied. De gedragswetenschappers op SO Fier zijn Marije Gelevert (groep 5-6, 6a, 6-7, 7a en 7b), Marijn Knibbeler (groep 1-2, 3, 4-5 en 5) en Nelissa Jonkman-Memelink (OZA kleutergroep, groepen 8). 

Schoolopleiders

De schoolopleiders begeleiden nieuwe leerkrachten, stagiaires en coachen leerkrachten met een (begeleidings)vraag. Ontwikkeling en opleiding staan centraal. De schoolopleiders op SO Fier zijn Nancy Zijdenbos en Jorien van Veenendaal.

Administratief medewerker

Onze administratief medewerker beantwoordt de telefoon, houdt zich bezig met de leerlingenadministratie, personeelsadminstratie en de financiële administratie van de school. Onze administratief medewerker is Christa van Lunteren.

Conciërge

De conciërge zorgt onder andere voor het onderhoud van de school, al het groen eromheen en ondersteunt de leerkracht bij onder andere het klaarzetten van materialen en het doen van boodschappen. Ook mogen regelmatig leerlingen hem helpen als beloning, iets te leren of omdat het fijn voor ze is om even uit de groep te zijn. Onze conciërge is Geert Eshuis.

Begeleiding en inzet van stagiaires van hogescholen

In onze school begeleiden we regelmatig stagiaires vanuit het MBO en de PABO/ALPO van de HU Pabo. Studenten werken altijd onder eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht.

Scholing van het team

Scholing van het team vindt plaats op individueel- en teamniveau. Jaarlijks volgen we met het hele team op studiedagen nascholing die aansluit bij onderwijskundige en pedagogische ontwikkelingen en thema’s in onze werkveld. Ook de werkoverleggen en teamvergaderingen zijn gericht op professionalisering. Uiteenlopende thema’s, verbonden aan de doelstellingen in het inhoudelijk jaarplan, worden tijdens deze overleggen op de agenda geplaatst. Binnen onze school zijn leerkrachten die zich verder hebben gespecialiseerd in een bepaald onderdeel van het onderwijsleerproces. Zij kunnen als vraagbaak dienen voor andere collega’s rondom bijvoorbeeld de ontwikkeling van het jonge of juist het oudere kind, of rondom taal- of rekenontwikkeling. Nieuwe collega’s worden intensief begeleid door de schoolopleider. Ook kunnen nieuwe collega’s met hun vragen terecht bij de intern begeleiders en bij een maatje vanuit het team. De gesprekken behorend bij de gesprekscyclus voor alle medewerkers, worden geleid door de directie. Alle bedrijfshulpverleners (BHV-ers) volgen een herhalingscursus of doen de start opleiding tot BHV-er. Ditzelfde geldt voor EHBO-ers.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Veilig leren lezen

Op onze school leren wij kinderen lezen met behulp van de methode Veilig leren lezen. Veilig leren lezen is een methode voor aanvankelijk lees- én taalonderwijs. De methode wordt door ons zeer gedifferentieerd ingezet. Dit betekent dat we rekening houden met de verschillen die er tussen leerlingen zijn.  

Estafette

Voor het voortgezet technisch lezen gebruiken we de methode Estafette. Deze sluit heel mooi aan op Veilig leren lezen. De kinderen leren hiermee technisch en begrijpend lezen. Vanaf groep 7 wordt ook het studerend lezen aangeboden. De methode maakt gebruik van het digibord, tekst- en werkboeken waarin de kinderen op hun eigen niveau kunnen werken.

Begrijpend lezen en woordenschat

Dit gaat hand in hand. Hoe groter de woordenschat van een kind, des te makkelijker wordt het om teksten goed te begrijpen. We gebruiken voor Begrijpend lezen de methodes Nieuwsbegrip en Nieuwsbegrip XL. Via internet worden wekelijks nieuwe teksten en opdrachten aangeboden die te maken hebben met de actualiteiten uit het nieuws. De teksten zijn hierdoor boeiend en actueel. Nieuwe woorden ter uitbreiding van de woordenschat bieden we aan met behulp van de werkwijze “Met woorden in de weer”. Deze manier van werken is opgenomen in onze taalmethode Taal actief (zie hieronder). Onze leerkrachten zijn getraind in deze manier van werken en hierdoor zijn ze tot het volgende in staat:

  • Helder en gestructureerd overdragen van nieuwe woorden (= nieuwe kennis).
  • Zorgen voor betekenisvolle interactie in de klas
  • Gericht werken aan het vergroten van taalvaardigheid (spreken, luisteren, schrijven, lezen)
  • Succeservaringen creëren, zodat leerlingen zich competent voelen.  

Taal actief

Taal actief is de taalmethode met een volledige leerlijn taal voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. Door middel van Taal actief wordt er gewerkt aan spreken en luisteren, het verkennen van geschreven taal en het schrijven van werkwoorden. Ook het schrijven van teksten wordt geoefend waarbij het accent ligt op goed en mooi formuleren, het creatief schrijven en het schrijven van zakelijke brieven, fictie-teksten, informatieve teksten, instructies en betogende teksten. Eén van de andere belangrijke pijlers in Taal actief is de woordenschat, waaraan een grote impuls wordt gegeven. Door middel van de uitbreiding met Woordenschat Extra besteden we hier extra aandacht aan.  

Taal actief spelling

Taal actief spelling is de spellingmethode met een volledige leerlijn spelling voor groep 4 t/m 8 in het basisonderwijs. Door middel van deze methode krijgen de kinderen een consequent aanbod van alle noodzakelijke spellingsonderdelen. De methode behandelt zowel de weetwoorden als de werkwoorden.    

Pennenstreken

We geven schrijfonderwijs aan de hand van “Pennenstreken”. Deze methode sluit aan bij de leesmethode Veilig Leren Lezen.   

Getal en ruimte junior

Voor rekenen starten we dit schooljar met de methode 'getal en ruimte junior'. Om goed te leren rekenen, heb je herhaling nodig in een duidelijke structuur. Getal & Ruimte Junior gebruikt een heldere gestructureerde rekendidactiek met aandacht voor één onderwerp en duidelijke en altijd werkende strategieën. Elke dag is er tijd voor automatiseren en memoriseren.

Wereldoriëntatie

Voor wereldoriëntatie gebruiken we de methode 'Faqta'. Met Faqta worden kinderen verrast. Ze kunnen de wereld ontdekken, opdrachten en proefjes doen en hun kennis verdiepen en verbreden. Deze methode zetten we in alle groepen in.

Engels

In de groepen 7 en 8 geven we Engels volgens de methode 'just do it!'.

Leefstijl 

“Leefstijl” is een programma dat kinderen helpt om hun sociaal-emotionele vaardigheden te ontwikkelen. Om er een aantal te noemen: samen spelen, samenwerken, praten, luisteren, rekening houden met elkaar, zelfvertrouwen opdoen, gevoelens uiten, omgaan met verschillen, conflicten oplossen en omgaan met groepsdruk. Ook komen mediawijsheid, gezondheidsvaardigheden en burgerschap aan bod. Allemaal essentiële basisvaardigheden die voor kinderen belangrijk zijn om goed te kunnen functioneren, zowel thuis als op school.  Leefstijl staat wekelijks op het rooster, maar krijgt dagelijks aandacht in onze omgang met de leerlingen. We maken het daarnaast ook zichtbaar binnen de school, bijvoorbeeld middels de 'paraplu' bij ieder lokaal waarop we laten zien dat we samen een groep zijn.          

Burgerschap

Op onze school leren we leerlingen aan op welke manier ze als actieve burgers kunnen participeren. Dit leren we hen aan in de veilige en uitdagende bedding van een sterk pedagogisch klimaat, waarbij we de school zien als een minisamenleving met leerlingen als “democraten in opleiding”. Voor onze leerlingen is het (zoals voor alle kinderen) nodig dat zij daarbij bevestigende ervaringen opdoen, positieve feedback ontvangen en succes ervaren. Onze samenleving kenmerkt zich door pluriformiteit. De samenleving is vol verschillen op religieus, politiek, cultureel en etnisch gebied. Hier op een democratische manier mee omgaan, is niet vanzelfsprekend. Daarom willen we onze leerlingen zoveel mogelijk voordoen en aanleren op welke manier je op een democratische manier met elkaar om kunt gaan. Een voorbeeld hiervan is dat er op onze school een actieve leerlingenraad aanwezig die onder leiding van de adjunct-directeur een aantal keer per jaar vergadert over belangrijke onderwerpen.

Gymlessen

De gymlessen worden verzorgd door een vakleerkracht. Er wordt per week 2 keer gegymd; één keer per week een spelles en één keer per week een les met toestellen. Kinderen die gaan zwemmen krijgen 1x gym.

Zwemmen

Aan alle leerlingen van groep 4 en 5 wordt de mogelijkheid geboden om hun A-zwemdiploma te halen. De leerlingen in deze groepen die nog geen A-diploma hebben krijgen wekelijks zwemles. Als er nog plekken over zijn, kunnen leerlingen uit hogere groepen in aanmerking komen voor de zwemles om hun A-diploma te halen. Wanneer er niet voldoende plekken zijn worden zij op een wachtlijst geplaatst. Zodra kinderen hun A-diploma hebben blijven zij op school en kunnen er weer andere kinderen mee die nog niet in het bezit zijn van een diploma.

Handvaardigheid

Op onze school geeft een vakleerkracht handvaardigheid. Naast het feit dat de leerlingen verschillende technieken aangeboden krijgen, leren we hen zorg te besteden aan een opdracht en trots te zijn op het resultaat. In de laagste groepen gebeurt dit nog in de eigen groep.

Cultuureducatie

Na 2 jaar gebruik te hebben gemaakt van het aanbod van "Special Heroes" huren we tegenwoordig zelf docenten die workshops gaan verzorgen. Deze workshops zijn erop gericht om leerlingen in het speciaal onderwijs zelf te laten ervaren hoe leuk het is om met cultuur bezig te zijn. In het programma staan de leerlingen centraal. Afhankelijk van hun wensen worden een aantal keer per jaar een verschillende lessen aangeboden. Bijvoorbeeld djembé of het maken van een vlog. Er is heel veel mogelijk!  

ICT onderwijs

In alle klaslokalen zijn chromebooks aanwezig. De chromebooks worden ingezet als hulpmiddel om bepaalde stof extra te oefenen. Iedere klas heeft de beschikking over 12 chromebooks. Ook worden de chromebooks ingezet om informatie op te zoeken. Daarnaast  is er in ieder lokaal, en op alle leerpleinen, een digitaal schoolbord aanwezig.

Koken

Gedurende de helft van het schooljaar wordt er structureel eens in de week kookles aangeboden door een vakleerkracht. Op deze manier laten we kinderen kennis maken met de beginselen van het koken, gezonde voeding en de herkomst van producten. Dit is voor alle groepen.

Huiswerk

In de eerste schooljaren is het van groot belang dat ouders kinderen thuis stimuleren om te lezen. Daarnaast kan het prettig zijn voor het kind om thuis de woorden te oefenen uit het woordpakket van spelling en bijvoorbeeld de tafels te oefenen. Oefening baart namelijk kunst. Vanaf groep 6 wordt er verwacht dat er huiswerk gemaakt wordt. Er vindt een opbouw plaats in hoeveelheid werk en diversiteit. Te denken valt aan topografie oefenen of een spreekbeurt voorbereiden.

Bron

Overige leerjaren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van de school, de ondersteuningsmogelijkheden die de school biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die de school zichzelf stelt.

De ondersteuning van kinderen met specifieke onderwijsbehoeften

Ieder kind heeft recht op goed onderwijs waardoor voor ieder kind de meest optimale leerresultaten bereikt worden. Het ene kind heeft voor het bereiken van deze optimale leerresultaten meer of andere begeleiding nodig dan het andere kind. Als we op SO Fier spreken over leerlingenzorg bedoelen we daar het volgende mee:  

Leerlingenzorg bevat alle maatregelen die leerlingen nodig hebben om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen binnen het basisonderwijs.  

Rol van de groepsleerkracht met betrekking tot leerlingenzorg

In eerste instantie is de groepsleerkracht verantwoordelijk voor alle maatregelen die leerlingen nodig hebben om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Leerkrachten vervullen een cruciale rol in het leerproces van alle leerlingen. De leerkracht richt het onderwijs zo in, dat problemen van leerlingen vroegtijdig worden onderkend en zoveel mogelijk worden voorkomen. De kwaliteit van het onderwijs wordt in hoge mate bepaald door de wijze waarop de groepsleerkracht het onderwijs in de groep organiseert.  

Op SO Fier werken kwalitatief sterke leerkrachten die:

  • zorgen voor een goede en effectieve voorbereiding
  • les geven aan de hand van een effectief instructiemodel
  • inzicht hebben in de wijze waarop ze de leerresultaten van kinderen in positief opzicht kunnen beïnvloeden
  • goed op de hoogte zijn van de inhoud van de leerlijnen
  • in staat zijn duidelijke (minimum-)tussen- en einddoelen te stellen
  • hun methode niet zien als doel, maar als middel om de tussen- en einddoelen te behalen
  • in hun groepsplan laten zien dat ze in staat zijn een koppeling te maken tussen de vakken op het rooster, de leerlijnen en de kerndoelen
  • in hun handelen laten zien dat ze in staat zijn om volop tegemoet te komen aan verschillen tussen kinderen
  • in staat zijn de inhoud van het groepsplan terug te laten zien in hun handelen
  • zorgen voor een strakke en duidelijke klassenorganisatie
  • in staat zijn een positief werkklimaat te scheppen waarin leerlingen zich veilig en erkend voelen

Rol van de Commissie voor de Begeleiding met betrekking tot leerlingenzorg

De Commissie voor de Begeleiding volgt de didactische en pedagogische ontwikkeling van de leerlingen vanaf de plaatsing tot en met de uitstroom en ziet erop toe dat deze beantwoordt aan de individuele onderwijsbehoeften en de uitstroombestemming van leerlingen. De CvB bestaat uit de directeur, de adjunct-directeur, intern begeleiders en gedragswetenschappers. Op afroep kunnen zowel interne deskundigen als externe deskundigen (denk aan schoolmaatschappelijk werker, jeugdarts, logopedist, fysiotherapeut, buurtteam, leerplichtambtenaar) uitgenodigd worden voor dit overleg. Wanneer uw kind wordt besproken met externen, zal daar vooraf toestemming voor gevraagd worden. De leden van de CvB begeleiden en ondersteunen de leerkrachten en leerlingen. Uitgangspunt daarbij is het OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP). Het OPP is een document waarin alle informatie over het kind wordt gedeeld. Dit gaat over de situatie waarin het kind opgroeit, wat de uitstroombestemming is maar ook de belemmerende en stimulerende factoren op de verschillende ontwikkelingsgebieden. Een heel compleet document.

In de voortgangsbesprekingen worden de vorderingen van elke leerling geëvalueerd en wordt er nagegaan of de leerling zich in zowel didactisch als pedagogisch opzicht in voldoende mate ontwikkelt ten opzichte van de uitstroombestemming. De uitstroombestemming wordt bepaald op basis van het intelligentieniveau van elk kind afzonderlijk. Ook de didactische groei van leerlingen wordt hierin meegewogen. Op basis van de uitstroombestemming worden didactische en pedagogische doelen geformuleerd en/of bijgesteld. Over deze doelen is meer te vinden in ons doelenboek. Ouders hebben bij het vaststellen van de uitstroombestemming een eigen inbreng. Zij kunnen hun ideeën hierover delen tijdens de OPP-besprekingen. De bespreking kan aanleiding geven tot nader onderzoek.   

Rol van de directeur met betrekking tot leerlingenzorg

De directeur heeft een essentiële rol en verantwoordelijkheid met betrekking tot de ontwikkeling van het beleid gericht op leerlingenzorg. De directeur observeert door middel van klassenconsultaties hoe het staat met de leerlingenzorg in relatie tot het handelen van leerkrachten. Ook heeft de directeur een heldere visie op leerlingenzorg en op datgene wat de school met de leerlingen wil bereiken. De directeur promoot effectieve instructie en is nadrukkelijk betrokken bij het primaire proces in de groepen, waaronder de leerlingenzorg. Daarnaast schept de directeur een positief en open (werk)klimaat voor leerlingen, leerkrachten en ouders.  

De intern begeleiders leveren de gegevens aan die nodig zijn voor het analyseren van de gegevens uit het leerlingvolgsysteem. De directeur maakt aan de hand van deze gegevens de schoolbrede trendanalyse. Ook ziet de directeur toe op de juiste nakoming van de gemaakte afspraken rond de zorg op school. Heldere afstemming en duidelijke communicatie tussen de directeur en de intern begeleiders zijn van groot belang.   

Rol van de ouders in relatie tot leerlingenzorg

In het delen van kennis en het zoeken naar een optimale oplossing voor kinderen, spelen ouders een belangrijke rol. Een goede samenwerking tussen ouders en school is daarom van wezenlijk belang. Ouders en school zijn samen verantwoordelijk wanneer het gaat om de ontwikkeling van de leerlingen. Bovendien zijn ouders voor de school een onmisbare informatiebron en mede verantwoordelijk voor de oplossing. Zij worden van meet af aan bij de leerontwikkeling van hun kinderen betrokken. Het zo vroeg mogelijk betrekken van de ouders biedt het beste perspectief op een succesvolle oplossing. Op SO Fier zijn er de volgende contactmomenten en -mogelijkheden:  

  • Korte contactmomenten bij het brengen of ophalen van de kinderen (wanneer kinderen met taxivervoer naar school komen, is dit ook op andere manier mogelijk, zoals telefonisch, via de mail of via de Parro-app
  • Twee voortgangsgesprekken per schooljaar over OPP en rapport.
  • Aan het begin van het jaar een kennismakingsgesprek.
  • Op het moment dat er een individueel handelingsplan opgesteld moet worden naast het OPP, wordt dit plan officieel overeengekomen met de ouders, d.m.v. een gesprek en een handtekening voor akkoord.
  • Als er een onderzoek uitgevoerd moet worden is toestemming van en terugkoppeling aan ouders nodig. Bij het jaarlijkse huisbezoek door de leerkracht.  

Op initiatief van ouders of van school kunnen er altijd extra gesprekken worden ingepland. De afspraken die tijdens de oudergesprekken gemaakt worden, worden opgeslagen in ParnasSys. 

De contactmomenten in groep 8 verlopen iets anders i.v.m. VO aanmelding. 

Buurtteam

Bewoners van de gemeente Utrecht kunnen gebruik maken van de basishulp die het buurtteam in hun wijk biedt. U kunt er terecht met vragen rondom opvoeden/opgroeien, echtscheiding, huiselijk geweld, psychische problemen, schulden en meer. De postcode bepaalt van welk buurtteam iemand gebruik kan maken. Naast deze postcode gebonden buurtteams bestaat er ook het Buurtteam V(S)O: Het Buurtteam Voortgezet (Speciaal) Onderwijs. Ook dit buurtteam werkt met professionele hulpverleners en u kunt er met dezelfde vragen terecht als bij de reguliere buurtteams. Het Buurtteam ondersteunt leerlingen, ouders en scholen wanneer zij vragen en/of zorgen hebben met betrekking tot een leerling. Ouders kunnen bijvoorbeeld samen met buurtteammedewerkers en school in gesprek gaan om zorgen te bespreken. Er kan worden bekeken wat de school kan doen, maar ook wat de ouders zouden kunnen doen. Wanneer ouders/leerling aangeven hier hulp bij te willen, kan deze worden geboden door de al betrokken gezinswerker van het Buurtteam. Zo kan er snel en efficiënt worden samengewerkt.  

Er zijn gezinswerkers van het Buurtteam gekoppeld aan SO Fier, waardoor de verbinding tussen hulpverlening en school makkelijk te leggen is. Daarnaast werkt het Buurtteam nauw samen met een aantal partijen die zich binnen de school begeven: de jeugdgezondheidszorg, de leerplicht en het passend onderwijs. De vaste medewerkers van deze partijen kennen de school en het onderwijssysteem goed. Om samen met een leerling en zijn/haar gezin te bekijken wat er in hun situatie gewenst is, kan het prettig zijn om deze partijen te laten meedenken. Op deze manier kan er per leerling snel en passend maatwerk worden geboden.

Meldcode huiselijk geweld

De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode Onze school hanteert deze wettelijk verplichte meldcode, deze is op school aanwezig.

Medisch handelen

Het kan voorkomen dat uw kind extra, medisch zorg nodig heeft. Elke dag is er een medewerker op school aanwezig die een EHBO diploma heeft behaald. Vaak maakt de leerkracht, indien nodig in overleg met de EHBO-er, een inschatting van de situatie. Als uw kind ziek wordt op school, is het uitgangspunt dat het kind naar huis gaat. Dat gebeurt uiteraard altijd na overleg met ouders. Ook wanneer het toedienen van medicijnen daaraan voorafgaand nodig is, zal dat in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren.

Als uw kind regelmatig, bijvoorbeeld dagelijks, medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directeur. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen, ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. U legt dat samen vast, zodat er geen misverstanden kunnen bestaan. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Uiteraard verlenen wij wel onze medewerking als u dat zelf, of anderen door u aangewezen, tijdens schooltijden bij ons op school komt doen. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke op school ter inzage ligt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen ons huidige aanbod in stand houden en kijken of er in de toekomst wellicht nog nieuwe vragen voor een ander aanbod zijn. Deze zullen we dan verder onderzoeken.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Gezien de specifieke aard van ons onderwijs is VVE niet van toepassing.

Terug naar boven