Al Hambra

Azielaan 157 3526 SG Utrecht

Schoolfoto van Al Hambra

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindresultaten van het schooljaar 2022/2023 is: 

Het driejaarsgemiddelde is op 1F: 87,2% en op 1S/2F: 46,1%

Wat betreft de eindresultaten wordt er onderscheid gemaakt tussen 1F (fundamenteel niveau) en 1S/2F (streefniveau). Op basis van onze schoolweging (34,74) zou de school in principe de volgende percentages moeten behalen: 
1F: 85% (80%) Behaald: 86,6%
1S/2F: 37,5% (29,2%) Behaald: 42,2%

Gemiddeld genomen hebben wij de referentieniveau's behaald. Kijken we afzonderlijk naar de vakgebieden dan hebben we dit niet behaald voor het vak rekenen zowel op 1F als 1S niveau. 

Dit vraagt van ons om ons rekenonderwijs wederom onder de loep te nemen en verklaringen te zoeken voor het niet behalen van de referentieniveaus om vervolgens verbeteractiviteiten uit te zetten. Wij zullen goed gebruik maken van de middelen die beschikbaar zijn gesteld in het kader van het verbeteren van de basisvaardigheden.

De uitstroom van de leerlingen naar het vervolgonderwijs is conform ons advies geweest.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen van de leerkracht verlengde instructie aangeboden om de lesdoelen alsnog te behalen. Enkele leerlingen krijgen buiten de groep extra ondersteuning. De leerkracht speelt tijdens de lessen extra in op de vaardigheden van de leerlingen. Hier zijn observaties van de leerkracht voor nodig en het voeren van kindgesprekken. Voortgang wordt door middel van de methode toetsen en CITO toetsen in kaart gebracht. Hierna volgt een groepsoverzicht waarbij de leerkracht kijkt naar vaardigheidsgroei, betrokkenheid en leerdoelbeheersing. Zo wordt duidelijk waar een leerling behoefte aan heeft. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. In groep 7 en 8 worden de ouders en leerlingen van groep 8 geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’. 

Op basisschool Al Hambra hanteren wij de POVO procedure Hierin staat beschreven hoe het advies tot stand komt. Dit document kan op onze website geraadpleegd worden. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven