Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De Odyssee registreert en analyseert de leerlingsresultaten systematisch. Wij gebruiken daarbij het leerlingvolgsysteem van ‘Leerling in Beeld’ (Cito-LIB) en ParnasSys. De resultaten van de LIB-toetsen (voorheen CITO-toetsen) en de methodetoetsen worden vastgelegd in ons leerlingvolgsysteem Parnassys. Door de methodetoetsen te analyseren, krijgt de leerkracht een beeld of zijn/haar leerlingen hebben geprofiteerd van het aanbod bij een bepaald vakgebied. De resultaten van de LIB-toetsen geven informatie van de voortgang in ontwikkeling van het kind, onafhankelijk van de methode. Op basis van beide resultaten wordt door de leerkracht een groepsplan per vakgebied opgesteld. Hierin wordt vastgelegd welk aanbod en welke aanpak de verschillende niveaus in de groep krijgen, de betreffende planperiode.
Het streven van De Odyssee is dat de kinderen naar een vervolgschool gaat die goed bij hen past qua niveau en aanpak. We bepalen het schooladvies met de adviescommissie. In die commissie zitten de leerkrachten van groep 6 t/m 8, de intern begeleiders en de directeur. Eind groep 7 krijgen de leerlingen en ouders een preadvies van de adviescommissie. In januari in groep 8 bepalen we het voorlopig advies. Na de uitslag van de Doorstroomtoets (voorheen Cito Eindtoets) stellen we de voorlopig adviezen alleen bij naar een hoger niveau als deze toets die uitslag geeft. De kinderen krijgen in maart hun definitieve schooladvies. De uitstroom van leerlingen naar het vervolgonderwijs klopt vrijwel altijd met het advies van de school. Met andere woorden: we hebben een goed beeld van de kinderen. Wij houden gedurende drie schooljaren bij wat onze oud-leerlingen doen op hun vervolgschool. Deze gegevens gebruiken wij om ons beleid op het geven van het schooladvies constant bij te schaven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Basisschool de Odyssee heeft als kwaliteit van het toezicht van de Onderwijsinspectie een 'Basisarrangement'