KBS Op De Groene Alm

Derde Oosterparklaan 71 3541 SC Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als meetinstrument voor de eindopbrengsten voor schooljaar 2022-2023 hebben in groep 8 de IEP toets gebruikt. Voor komend jaar zal dit de CITO doorstroomtoets zijn.

Wij vertalen onze ambities in realistische doelen in onze groepsplannen in samenhang met de populatie die wij op onze school hebben. Wij zien bij de groepen 4 t/m 8 ook veel zijinstromers met extra ondersteuningsbehoeften van andere scholen bij ons instromen. Voor deze kinderen zullen wij ons best doen om ze de aandacht te geven die zij nodig hebben om optimaal te kunnen leren.  

Jaarlijks wordt op basis van onze populatie het schoolwegingsgetal bepaald. Afhankelijk van dat getal stellen wij de ambities vast die wij willen bereiken met onze leerlingen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten in de groepen 3 t/m 8 met behulp van methode gebonden toetsen en Cito toetsen. Wij analyseren de resultaten en stemmen daar de ondersteuning aan leerlingen op af.

Kijk 

KIJK! is een praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van jonge kinderen in het peutercentrum en in de groepen 1 en 2. Het is een leerlingvolgsysteem en een werkwijze die leraren in meer opzichten ondersteunt bij het begeleiden van jonge kinderen. Met behulp van KIJK! observeert de leerkracht de ontwikkeling van kinderen in hun facetten en brengt de leerkracht de ontwikkeling van jonge kinderen in kaart. De leerkracht krijgt daardoor een compleet beeld van hun ontwikkeling. Op basis hiervan weet de leerkracht op welke wijze hij/zij de ontwikkeling van kinderen kan steunen of kan stimuleren. 

Methode gebonden toetsen (groep 3 t/m 8) 

Op onze school wordt regelmatig getoetst. Er worden toetsen afgenomen die bij een methode horen. Dat zijn de zogenaamde methode gebonden toetsen zoals rekenen, taal, spelling, wereldoriëntatie etc. Wij nemen deze toetsen af om te controleren of de doelen behaald zijn en waar nodig is bij te sturen. 

Cito-toetsen (groep 3 t/m 8)

Er worden ook methode onafhankelijke toetsen afgenomen. 2x per jaar nemen wij de toetsen af en nemen u mee in de ontwikkeling van uw kind. Bij ons zijn dat toetsen van het leerlingvolgsysteem van CITO Leerling in beeld. Wij nemen toetsen af voor technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen.  

Deze 3 middelen helpen ons samen met onze observaties een compleet beeld van de ontwikkeling van de leerling te vormen.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de kinderen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er in januari door de basisschool een voorlopig schooladvies afgegeven. 

Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Tevens wordt er met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven. U wordt tijdens ouder besprekingen geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van uw kind. Hoe het schooladvies precies tot stand kunt u opvragen bij de intern begeleiders. 

Onze school werkt samen met het voortgezet onderwijs. Wij hanteren dus het schooladvies traject van de basisschool (advies groep 1 t/m 8) en de POVO-procedure (groep 8 naar 1e jaar brugklas) van Naar het VO, Utrecht en Stichtse vecht - www.naarhetvo.nl. De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit schooladvies. 

Zodra uw leerling naar groep 8 gaat zult u tijdig worden geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In ons onderwijs is samenwerken een belangrijke vaardigheid. Wij verwachten dat kinderen die onze school verlaten vaardigheden hebben geleerd om te komen tot goede samenwerking.

Op het gebied van sociale vaardigheden werken wij met de Kanjertraining. Wij verwachten dat onze leerlingen als ze uitstromen inzicht hebben in hun eigen gedrag en wat dat kan doen met anderen.

Wij verwachten van onze leerlingen een respectvolle houding en spreken ze daar, wanneer nodig, op aan. Onze multi-culturele school is een goede oefenplek voor respectvolle omgang met elkaar.

Wij verwachten van onze leerlingen dat ze zich houden aan de schoolregels en afspraken. Leerlingen maken begin van het schooljaar samen groepsafpraken.

Wij werken aan deze belangrijke sociale vaardigheden binnen onze school dit doen we d.m.v. Kanjertraining.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol
  • Samenwerken
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het bestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is.
Wilt u meer weten over de toezicht resultaten van de KSU? Op deze website vind u meer informatie.

Terug naar boven