KBS Op De Groene Alm

Derde Oosterparklaan 71 3541 SC Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm
  • Schoolfoto van KBS Op De Groene Alm

Het team

Toelichting van de school

Leerkrachtkwaliteiten

Werken op onze school vraagt ook van leerkrachten om Je beste zelf zijn in de praktijk te brengen en dit te willen blijven ontwikkelen. Onze kernwoorden hierbij zijn: professionaliteit, motivatie, betrokkenheid, toewijding en werkplezier.   

Ons team  

  • haalt het beste uit zichzelf en uit de kinderen 
  • heeft kennis en kunde en is veelzijdig
  • weet wat elk kind kan
  • weet hoe een kind het beste leert 
  • staat open voor feedback 
  • heeft specialisten op gebied van taal, Engels, rekenen, gedrag, ICT, wetenschap natuur & techniek, gymnastiek en muziek
  • functioneert als team
  • leerkrachten ondersteunen elkaar en leren van en met elkaar  

Door het onderzoekend leren en werken ontstaat er een inspirerende en stimulerende schoolwereld waarin personeel iedere dag met plezier naar school komt, en geniet. Passie als basis voor een professionele leergemeenschap die wij zijn en willen blijven ontwikkelen.

De Marnix Academie

De Marnix Academie is een opleidingsinstituut voor leerkrachten. Wij werken samen in het opleiden van studenten en zijn gecertificeerd als opleidingsschool door de Marnix. Onze leerkrachten zijn opgeleid als mentoren om de studenten te kunnen begeleiden. De Marnix verzorgt nascholing van onze leerkrachten. In onze school werken wij samen met docenten van de Marnix academie, leerkrachten van onze school en studenten in een onderzoeksgroep (research en design), aan schoolontwikkeling en kwaliteitsverbetering. Wij krijgen ook internationale studenten van de Marnix waardoor onze leerlingen hun Engels in de praktijk kunnen brengen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een leerkracht ziek is of verlof heeft proberen we intern invallers te vinden. Dat lukt helaas soms niet. Soms gaan de schoolleiders of ondersteuners voor de groep om te vervangen.

Soms kiezen we een van de volgende noodmaatregelen:

  • Een klas wordt opgedeeld over andere groepen. De kinderen nemen dan hun eigen werk mee.
  • We zetten studenten van de PABO in die, afhankelijk van hun vorderingen alleen of met z'n tweeën een groep gaan draaien. Er is dan altijd een leerkracht op de achtergrond aanwezig om bij te springen. Deze studenten gaan niet alleen met de groep naar gym of activiteiten buiten de speelplaats.
  • Indien we besluiten een groep een dag naar huis te sturen, worden ouders daarover zo tijdig mogelijk via Social Schools geïnformeerd. Het kan voorkomen dat een klas naar huis wordt gestuurd die van een leerkracht is die moet invallen in de groep van een zieke collega. We doen dat in een uiterste noodsituatie. Uiteraard vangen wij kinderen op die niet thuis kunnen blijven.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij onderscheiden ons van andere scholen op een aantal gebieden:

  • Samenwerking
    Wij vinden de samenwerking met ouders ten aanzien van de ontwikkeling van hun kind belangrijk, u ziet dit bijvoorbeeld in de tijd die wij nemen voor een rapportgesprek en de toegankelijkheid van onze leerkrachten om een extra afspraak te maken. Ook het meehelpen in de klas, bij excursies en de thema afsluiting  "showtime" zijn ouders en kind heel belangrijk. 
  • Wijkgericht
    Wij willen een school zijn in de wijk door ons in ons aannamebeleid te richten op de wijk, ons te laten zien in activiteiten voor en met de wijk en de speelplaats open te stellen als ontmoetingsplek in de wijk. Wij werken samen met organisaties in de wijk die zich bezig houden met kinderen in de leeftijd van 0-13 jaar.
  • Engels
    Wij geven onderwijs in Engels van groep 1 t/m 8. In deze tijd vervagen landsgrenzen en wordt samenwerking internationaal gezocht. Dat vraagt van ons om wereldburgers op te leiden. Wij willen met ons Engels aanbod kinderen een sterke basis geven. Wij zijn gecertificeerd voor ons Engels onderwijs door Early Bird. Kinderen die extra uitdaging aankunnen, bieden wij naast het reguliere Engels programma ook Engels plus in ons Engelslab. Waar de leerlingen extra aanbod krijgen in Engels onderwijs.
  • Natuur- wetenschap- en techniekonderwijs
    Een andere manier waarop wij ons willen onderscheiden is met ons natuur-, wetenschap- en techniekonderwijs. Een onderzoekende houding zorgt voor meer betrokkenheid en verdieping en biedt kinderen de mogelijkheid om ook op andere vlakken dan taal en rekenen excellent te zijn. Door de natuur te leren waarderen en begrijpen, leren wij de kinderen “goed burgerschap” en bewuster om te gaan met de wereld om hen heen. Via onderzoekend en ontwerpend leren geven wij vorm aan ons natuur- en techniekonderwijs en het samenwerkend leren.
  • Extra uitdaging voor leerlingen
    Kinderen die extra uitdaging nodig hebben op alle gebieden (taal, rekenen, begrijpend lezen en spelling), kunnen extra verrijking krijgen in het leerlab. In het leerlab worden kinderen op een ander soort denkniveau aangesproken in de vorm van projectmatig werken en/of programmeren. Kinderen die extra uitdaging nodig hebben op het gebied van Engels, kunnen terecht in het Engelslab.
  • Opleidingsschool
    Wij zijn een opleidingsschool en werken samen met de Marnix Academie met als doel om de opleiding van leerkrachten te verbeteren en studenten te begeleiden. Wij zijn gecertificeerd voor de kwaliteit van ons opleidingsniveau en de professionele cultuur waarin wij studenten opleiden.      

Actief burgerschap en sociale integratie

Onze uitgangspunten:  Wij hebben beleid waarin een visie op onderwijs en samenleving is opgenomen. Wij gebruiken de Kanjertraining voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden ten dienste van actief burgerschap. Wij gebruiken de methode trefwoord om de kinderen de essentiële kenmerken te leren van de Nederlandse samenleving. De school is een oefenplaats voor actief burgerschap. Binnen de school geven ouders en leerkrachten dagelijks uiting aan de basiswaarden gelijkwaardigheid en diversiteit.  

Onze school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. Burgerschap heeft tot doel leerlingen tot democratische burgers te ontwikkelen. Ons burgerschapsonderwijs bevat doelen en vaardigheden waarmee leerlingen gestimuleerd worden om eigen opvattingen te ontwikkelen en een democratische houding te vormen. Daarnaast is het van belang om te leren over besluitvormingsprocessen en de invloed die leerlingen hierop kunnen uitoefenen. Burgerschap heeft ook als doel om te leren omgaan met diversiteit en het bevorderen van sociale cohesie. Ons burgerschapsonderwijs moet daarom stimuleren dat leerlingen elkaar bewust ontmoeten, ze samen leren, ze leren omgaan met diversiteit, en verschillende achtergronden van leerlingen leren accepteren. Wij hebben een structureel aanbod in de lessen religieuze vorming, wereldverkenning en sociaal-emotionele vorming, dat zich richt op het ontwikkelen van competenties die bijdragen aan betrokkenheid bij anderen en aan deelname aan de samenleving. In de Kanjertraining is ook volop aandacht voor de thema’s rondom actief burgerschap en sociale integratie. De school bevordert de bewuste en actieve deelname van leerlingen aan de samenleving onder andere door aandacht te besteden aan goede doelen.

In onze school is een leerling raad actief met gekozen leerlingen van de groepen 6, 7, en 8. De leerling raad denkt mee over verbeterwensen van de leerlingen op schoolniveau. Zij geven advies aan de schoolleiding.  

De school verzorgt tevens lessen over de democratische rechtsstaat.
Hoe is het om als burger in een democratie te wonen? Ook wordt aandacht besteed aan de hoofdzaken van de Nederlandse en Europese staatsinrichting.   

Basisschool Op De Groene Alm doet elk jaar mee aan de Dag van de Duurzaamheid. Leerkrachten en leerlingen zullen activiteiten doen en praten en lezen over hoe we beter met de aarde om kunnen gaan. Door de natuur te leren waarderen en begrijpen leren wij de kinderen “goed burgerschap” en bewuster om te gaan met de wereld om zich heen.  

Tijdens de week van de Lentekriebels besteden wij extra aandacht aan weerbaarheid, seksuele ontwikkeling en seksuele diversiteit. Er worden lessen gegeven van groep 1 tot en met groep 8, die passen bij de leeftijd en belevingswereld van de kinderen. De lessen dragen eraan bij dat kinderen een positief zelfbeeld en vaardigheden ontwikkelen op het gebied van weerbaarheid, relaties en seksualiteit. Relationele en seksuele vorming binnen het basisonderwijs omvat meer dan alleen informatie over lichamelijke veranderingen en/of voortplanting. Het gaat ook over vriendschap, liefde, relaties en omgangsregels. Daarom past deze vorming goed binnen alle groepen.  

Op De Groene Alm biedt een leer- werkomgeving waarin burgerschap en integratie zichtbaar en herkenbaar zijn en in de praktijk worden gebracht. Wij leren kinderen bij ons op school om open te staan voor en betrokken te zijn bij de multi-culturele samenleving. Basisschool Op De Groene Alm staat midden in de samenleving met een populatie die gekenmerkt wordt door een grote diversiteit aan culturele achtergronden, en dat is een mooie afspiegeling van deze. We leren de kinderen omgaan met verscheidenheid op het gebied van godsdienst, etniciteit, opvattingen, leefwijzen- en gewoonten.  

Wij verwachten van leerkrachten en ouders dat zij het goede voorbeeld geven met betrekking tot essentiële kenmerken van de Nederlandse samenleving zoals gelijkwaardigheid, diversiteit, democratie en mensenrechten.

ICT   Visie en beleid

ICT heeft een grote plek in onze huidige maatschappij. Dit vraagt van de school ook integratie van ICT in het onderwijs. Wij werken op diverse manieren aan ICT vaardigheden van kinderen.  Wij kijken hierbij naar de vastgestelde leerlijnen die SLO en Kennisnet hebben geformuleerd als 21e eeuwse vaardigheden met betrekking tot digitale geletterdheid. Hieronder vallen mediawijsheid, ICT basisvaardigheden, computational thinking, kritisch denken en informatie vaardigheden.  

ICT helpt ons ook om tegemoet te komen aan verschillen in onderwijsbehoefte bij kinderen. Als school investeren we zodat we voldoende tablets en/of laptops beschikbaar hebben om leerlingen digi-vaardig te maken. Ook zullen wij digitaal werken om te differentiëren in lesaanbod. De ICT bekwaamheden, zoals kennisnet die noemt, zitten in ons jaarplan verwerkt als basis voor de vaardigheden van onze leerkrachten.  

Pedagogisch – didactische handelen met ICT onderwijs

Leraren ondersteunen hun onderwijs met ICT hulpmiddelen. Ze zijn in staat te beoordelen wanneer ICT een meerwaarde heeft en passen hun kennis en vaardigheden toe op het gebied van leerinhoud, pedagogiek, didactiek en technologie in samenhang.

Leraren organiseren en verantwoorden hun werk met ICT-middelen:

  • Ze gebruiken de ICT systemen van de school voor het organiseren van eigen werk,
  • Communiceren met collega’s en ouders 
  • Ze verantwoorden van hun handelen in het leerlingvolgsysteem

Professionele ontwikkeling

leraren onderhouden hun eigen vakbekwaamheid met ICT-middelen. Ze kunnen actuele informatie online vinden en weten hoe ze ICT kunnen inzetten om vakbekwaam te blijven (zoals digitale bronnen gebruiken en actief deelnemen aan online platforms).

Training en opleiding doen wij door kennis en ervaring uit te wisselen op school, stichtingsniveau en ons te scholen d.m.v. een online platform E-Wise. Daar waar leerkrachten ondersteuning willen op dit gebied kan scholing opgenomen worden in het scholingsplan. Digitaal lesmateriaal sluit zoveel mogelijk aan bij het onderwijs en moet educatieve waarde hebben.

Het onderhouden van onze digitale infrastructuur wordt ondersteund door de eigen ICT afdeling van de KSU en onze interne I-coach. Deze heeft tevens als taak om de ontwikkelingen te monitoren, te zorgen voor een functionerend systeem en de vaardigheden van leerkrachten te vergroten door te inspireren en ondersteunen. Wij werken op onze school met tablets en laptops als de leeromgeving hierom vraagt. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderbouw (groep 1/2)

In de onderbouw wordt gewerkt met Kleuterplein. Kleuterplein is een methodiek voor groep 1 en 2 van de basisschool. Met deze lesmethode ontdekken en ervaren kleuters de wereld om hen heen. Kleuterplein is meer dan alleen taal en rekenen. Ook aan motoriek, wereldoriëntatie, muziek, voorbereidend schrijven en sociaal-emotionele ontwikkeling wordt spelenderwijs, maar gericht gewerkt. Kleuterplein biedt daarmee een doorgaande lijn naar alle vakken en methodes van groep 3. Voor het voorbereidend schrijven gebruiken wij de methode Schrijfdans. Elk jaar stemmen wij onze onderwijstijd af met de MR. We voldoen aan de verplichte onderwijstijdverplichting

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Elk jaar stemmen wij onze onderwijstijd af met de MR. We voldoen aan de verplichte onderwijstijdverplichting

Midden- en bovenbouw (groep 3 t/m 8)
In de midden- en bovenbouw wordt gewerkt met de volgende methodes:

  • Lezen: Veilig leren lezen en Station Zuid
  • Engels: I-Pockets (groep 1 t/m 4) en Discovery Island (groep 5 t/m 8)
  • Taal: Taalactief 4 Spelling: Taal actief 4
  • Rekenen/ wiskunde: WiG 5 in de groepen 1 t/m 7 en Wizwijs in 8.
  • Catechese: Trefwoord
  • Aardrijkskunde: Argus clou
  • Geschiedenis: Argus clou
  • Natuur/Techniek/ wetenschap: Doorgaande lijn ervaringsgericht en op projectbasis
  • Sociaal-emotionele ontwikkeling: Kanjertraining, Rots en watertraining
  • Seksuele Voorlichting: Lentekriebels
  • Creatieve vakken; Inhoudelijk sluiten de creatieve vakken muziek, handvaardigheid en drama vaak aan bij de thema’s waaraan wij werken in en naast de methodes. Daarnaast werken wij met Laat maar zien als methode voor beeldende vorming
  • Leerlab: projecten en programmeren Engels plus: projecten

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Inrichting ondersteuningsroute

De leerkracht is de eerstverantwoordelijke voor de ondersteuning aan de leerlingen in de klas. Als er zorgen zijn over de ontwikkelingen van de leerling (school is handelingsverlegen) worden specialisten in de school betrokken voor advies. De intern begeleider houdt het overzicht en schakelt externen of het samenwerkingsverband in (samen met de leerkracht).

Bij zorgen en/of vragen om de leerling in ontwikkeling te houden

  • Werken leerkrachten eerst met elkaar samen
  • Dan werken de leerkrachten en intern begeleider samen
  • Uiteindelijk werken leerkrachten, intern begeleiders, extern begeleiders en samenwerkingsverband samen om de leerling weer in ontwikkeling te krijgen.

Samenwerkingspartners 

Op de Groene Alm staat voor gericht partnerschap. Partnerschap dat ons helpt en onze kinderen ondersteunt.   Ouders en partners van buiten de school zijn bij ons welkom om hun bijdrage te leveren aan de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Zij worden op onze school betrokken bij Je beste zelf zijn.  Ouders zijn onze belangrijkste partners. Andere partners waarmee wij samenwerken zijn het peutercentrum van Gro-up, de buitenschoolse opvang van Fantaziehuis en de Marnix academie  

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij zien dat onze rekenresultaten een extra impuls nodig hebben. Komend jaar heeft rekenonderwijs onze extra aandacht. Dit is een belangrijk speerpunt in de ondersteuning van onze leerlingen 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen vanaf tweeënhalf jaar zijn twee dagdelen in de week welkom in het peutercentrum. De peuter leert spelen en plezier hebben met de juf en andere kinderen. Speelgoed samen delen en wachten op je beurt, opruimen wat je hebt gepakt en andere kleine taken. Daarnaast zingen, luisteren, knippen, plakken, verven en nog heel veel andere leuke dingen, zodat het kind, als het vier wordt, een goede start kan maken op de basisschool. De peutercentra worden geleid door gediplomeerd personeel. De leidsters werken met een speciaal programma voor de peuters, Kaleidoscoop. Dit (taal)programma sluit naadloos aan op het programma van de groepen 1-2 van de school. Voor kinderen met taalachterstanden is er een intensieve VVE groep om deze achterstanden weg te werken. (VVE betekent Voor- en Vroegschoolse Educatie). Op ons peutercentrum wordt ook Engels aangeboden. Er is dus een doorgaande lijn van het peutercentrum naar de basisschool. Ook is er overleg tussen de leidsters en de leerkrachten. De organisatie en uitvoering van het peutercentrum is in handen van de Kinderopvang organisatie Gro-up.

Terug naar boven