KBS Gertrudis

Amaliadwarsstraat 2 3522 AR Utrecht

Schoolfoto van KBS Gertrudis

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school werkt systematisch aan kwaliteitszorg. Onder kwaliteitszorg verstaan we: activiteiten die erop gericht zijn om de kwaliteit van het onderwijs te bepalen, te bewaken, te borgen en te verbeteren. Met andere woorden: wat vinden wij goed onderwijs, wat zijn de eisen van de overheid, welke doelen stellen we, hoe zorgen we ervoor dat we kwaliteit leveren, hoe houden we de bereikte kwaliteit vast en hoe weten we dat mensen die betrokken zijn bij onze school dit ook vinden? Onze school werkt aan de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en zorgt dat zaken die goed gaan, goed vastgelegd en geborgd worden.

Op de Gertrudisschool worden meerdere gegevens gebruikt om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. Wij houden ons hierbij aan het toetskader van de KSU:
- In groep 1 en 2 volgen wij de kinderen door te werken met leer- en ontwikkelingslijnen voor het jonge kind. Wij nemen geen genormeerde toetsen af.
- In groep 3 t/m 8 worden er methodetoetsen afgenomen volgens de richtlijnen van de methodes. Deze resultaten worden ingevoerd in ons leerlingvolgsysteem, Parnassys. Twee keer per jaar is er een genormeerd toetsmoment waarop IEP-toetsen worden afgenomen.

IEP is de naam van ons leerlingvolgsysteem. Wilt u hier meer over weten dan kunt u dat lezen op deze website.
Na de IEP-toetsen wordt er een schoolanalyse gemaakt. Naar aanleiding van de schoolanalyse worden er ambities gesteld voor de volgende periode en mogelijk interventies gedaan om de ambities te kunnen behalen. Na de schoolanalyse worden er groepsbesprekingen georganiseerd. De groepsbesprekingen worden per leerjaar gehouden met de leerkrachten van het desbetreffende leerjaar en de IB-er. Op deze manier willen we onze aanpak bespreken, zodat we kunnen leren van elkaar en mogelijk passen we ons handelen hierop aan.

Ouders hebben toegang tot ons leerlingvolgsysteem, zodat zij de resultaten kunnen inzien. 

Wij monitoren de kinderen gedurende het hele schooljaar. De leerkracht speelt in op de resultaten en maakt groepsplannen op drie zorgniveaus. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In verband met problemen omtrent de splitsing tussen scholen met hetzelfde BRIN-nummer kunnen wij op dit moment de juiste gegevens van deze indicator niet tonen.

Voor meer informatie over deze school verwijzen wij u naar de website. Klikt u hiervoor op onderstaande link:

Gertrudisschool

We vinden het belangrijk dat de overstap naar het voortgezet onderwijs goed verloopt, deze bepaalt voor een deel het schoolsucces van de kinderen. Na een schoolontwikkeling van groep 1 tot en met groep 8 wordt er door de basisschool een definitief schooladvies afgegeven.

Elke basisschool volgt de leerling vanaf groep 1 in zijn didactische en sociale ontwikkeling. Er wordt met harde en zachte data gewerkt om zo een passend advies te geven. U wordt tijdens leerling besprekingen geïnformeerd over de ontwikkeling en voortgang van uw kind. Hoe het schooladvies tot stand precies tot stand kunt u opvragen bij de intern begeleider.  De doorstroomtoets in februari is onderdeel van dit schooladvies.  Onze school werkt samen met het VO.

Wij hanteren dus het schooladvies traject van de basisschool en met de POVO-procedure ,Naar het VO van Utrecht en Stichtse vecht -  www.naarhetvo.nl.

Zodra uw leerling naar groep 8 gaat zult u tijdig worden geïnformeerd over de voortgezet onderwijs procedure geldend voor dat jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De kanjermethode bereikt leerlingen vanaf de kleuters tot en met groep 8, in een doorgaande leerlijn. Er zijn specifieke materialen voor verschillende leeftijden en groepen.

Op sociaal-emotioneel gebied streven we de volgende doelen na:

  • leerlingen durven zichzelf te zijn   
  • leerlingen voelen zich veilig      
  • leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken        
  • leerlingen kunnen gevoelens onder woorden brengen         
  • leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen     
  • de leerkracht wordt gerespecteerd    
  • de school weet grenzen te stellen     
  • pestproblemen worden opgelost

Alle teamleden zijn gecertificeerd om met de kanjermethode te werken. Daarbij hoort ook bepaald gedrag.

Onze leerkrachten;

  • tonen begrip en respect voor de leerlingen
  • durven vertrouwen te geven aan en hebben hoge verwachtingen van de kinderen
  • durven naar hun eigen functioneren te kijken        
  • durven controle uit handen te geven    
  • zijn consequent met duidelijke regels en grenzen      
  • corrigeren opbouwend en geven tips    
  • bevorderen de zelfstandigheid      
  • zorgen voor een rustige en veilige sfeer

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar
  • Elkaar en jezelf vertrouwen
  • Rust en veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven