KBS Paulus

Prof. van Bemmelenlaan 51 b 3571 EL Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Paulus
  • Schoolfoto van KBS Paulus
  • Schoolfoto van KBS Paulus

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt in februari in groep 8 de doorstroomtoets afgenomen. De doorstroomtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat en meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen. Door de prestaties van een leerling te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van het kind is.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten van het onderwijs

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van resultaten bij in een leerlingvolgsysteem. We gebruiken hiervoor twee systemen: ParnasSys en Leeruniek. De leerlingen worden regelmatig getoetst met de zogenaamde methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen van het Cito. Deze toetsen worden afgenomen volgens een planning die is vastgelegd in een toetskalender met een bijbehorend toetsprotocol. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden zo nodig de groepsplannen (het leerstofaanbod van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld.     

Wij maken ieder half jaar een evaluatie over de opbrengsten, waarbij we kijken naar de individuele groei van kinderen, de opbrengsten in de groep en de totale opbrengsten van school. Bij deze analyse gebruiken we de referentieniveaus, die voor het onderwijs gebruikt worden.

Niveau 1F: fundamenteel niveau. Dit zouden leerlingen aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs op 12 jarige leeftijd moeten kunnen bereiken.

Niveau 1S: hoger streefniveau voor het (speciaal) basisonderwijs, geeft aan waar een leerling die meer kan, naar toe kan werken.

Niveau 2F: niveau dat leerlingen aan het einde van het VMBO bb/kb of MBO 1/2/3 bereikt moeten hebben. Dit is het niveau dat iedere Nederlander zou moeten beheersten om maatschappelijk te kunnen functioneren.

We hebben onze ambitie als volgt vastgesteld, n.a.v. onze uitstroomgegevens van de afgelopen drie jaar:

Rekenen:

95% op 1F-niveau
77% op 1S-niveau

Taalverzorging:

99% op 1F-niveau
97% op 2F-niveau

Lezen:

99% op 1F-niveau
94% op 2F-niveau

 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies is leidend voor plaatsing in het voorgezet onderwijs. Bij het opstellen van het schooladvies kijken we naar de volgende elementen: 

  • Werkhouding / motivatie. Hierbij wordt ook gekeken naar inzet, tempo, zelfbeeld en huiswerk.  
  • Resultaten: Methodegebonden toetsen CITO vanaf groep 6: Rekenen & wiskunde, Begrijpend lezen, evt. Technisch lezen, Spelling en Studievaardigheden (ter ondersteuning van het advies)
  • Belemmerende- en stimulerende factoren (denk hierbij aan evt. stoornissen, thuissituatie, enz.) en onderwijsbehoefte 
  • Evt. geldige aanwezige intelligentietest 

Eind groep 7 krijgen leerlingen een kijkrichting, waarmee ze zich kunnen oriënteren op de scholen voor Voortgezet Onderwijs. In januari groep 8 krijgen de kinderen een voorlopig advies en na de uitslag van de doorstroomtoets in maart krijgen zij een definitief advies. 

We volgen onze leerlingen ook nog als zij op het voortgezet onderwijs zijn, zodat wij kunnen monitoren of onze adviezen kloppend zijn. Jaarlijks maken we een analyse om te kijken hoe onze leerlingen het na drie jaar voortgezet onderwijs doen. Vooralsnog blijken onze adviezen ook na drie jaar over het algemeen kloppend te zijn, dus hebben we onze procedure voor het geven van een advies ook niet hoeven aan te passen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op de Paulusschool vinden we een goed pedagogisch klimaat de belangrijkste voorwaarde om goed onderwijs op school te kunnen geven. Om een fijne sfeer op school te hebben en te behouden, hebben we schoolregels en klassenregels. Deze geven structuur en duidelijkheid. We belonen zoveel mogelijk gewenst gedrag door dit te stimuleren en aan te leren. De leerkracht geeft het goede voorbeeld en treedt sturend en coachend op. Hierbij gaan we zoveel mogelijk uit van het positieve. Door preventief te werken, een positief klimaat te scheppen, duidelijke grenzen te stellen, gericht te onderwijzen op sociale vaardigheden en kinderen bij de situatie betrokken te laten zijn, proberen we ongewenst gedrag en gedragsproblemen zoveel mogelijk te voorkomen. Als er toch sprake is van veelvuldig ongewenst gedrag, staan in het gedragsbeleid de te nemen stappen beschreven.

Drie keer in hun schoolloopbaan komen de kinderen in een nieuwe groep: als zij starten in groep 1, als zij naar groep 3 gaan en als zij naar groep 6 gaan. Vanuit de 5 groepen 1-2 worden 2 groepen 3 gevormd, waarbij we rekening houden met de volgende factoren:

  • Aantal leerlingen
  • Verdeling jongens/meisjes
  • Ondersteuningsbehoefte in de groep
  • Kinderen waarmee samen gespeeld en gewerkt wordt

Ook aan het einde van groep 5 worden de groepen opnieuw gemengd. Dit om een evenwichtige verdeling in de groepen te houden wat betreft leerlingenaantal, zorgzwaarte en groepsdynamiek. Daarnaast biedt een nieuwe groep kansen om kinderen anders te leren kennen en zo de horizon van onze leerlingen te verbreden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zien en gezien worden
  • Enthousiasme
  • Verbinding

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven