KBS Paulus

Prof. van Bemmelenlaan 51 b 3571 EL Utrecht

  • Schoolfoto van KBS Paulus
  • Schoolfoto van KBS Paulus
  • Schoolfoto van KBS Paulus

Het team

Toelichting van de school

De Paulusschool heeft een hardwerkend en betrokken team, dat samen met de ouders en leerlingen goed onderwijs wil geven. De directeur vormt samen met drie collega’s (de zorgcoördinator en twee bouwcoördinatoren) het managementteam (MT) van de school.

Van de 35 medewerkers zijn er 32 vrouw en 4 man. In onze school hebben we verschillende specialisten en specifieke taken: twee Intern Begeleiders, twee conciërges, twee vakleerkrachten gym,een gedragsspecialist, een hoogbegaafdenspecialist, een rekencoördinator, een specialist jeugdliteratuur, een RT-er, een Icoach,  1 intern contactpersonen opleiding (ICO), 2 medewerkers voor de flexibele schil, een vertrouwenspersoon en een preventiemedewerker.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging bij verlof (en ook ziekte) is geregeld via ons vervangingsprotocol. Behalve dat wij dagelijks één leerkracht flexibel hebben, hebben we ook een netwerk van verschillende leerkrachten en derdejaars PABO-studenten om zoveel mogelijk het onderwijs te kunnen continueren bij afwezigheid van een leerkracht.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Paulusschool is één van de scholen van de Katholieke Scholenstichting Utrecht (KSU). De KSU werkt vanuit de volgende kernwaarden:

  • Lef
  • Verantwoordelijkheid
  • Nieuwsgierigheid
  • Vertrouwen
  • Aandacht

Deze kernwaarden zijn in ook de visie van de Paulusschool terug te vinden, net als de opdracht van de KSU:

'Wij bieden wereldgericht onderwijs dat kinderen in staat stelt de wereld te begrijpen. We leren hen handelen vanuit democratische principes met oog voor een duurzame planeet en met zorg voor elkaar!'
Kortweg: 'We maken stapje voor stapje een betere wereld met elkaar!'

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Wij gunnen kinderen in de onderbouw een omgeving waar betekenisvol leren vanuit welbevinden en betrokkenheid een belangrijk uitgangspunt is en waar spelen en leren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Wij werken daarbij kindgericht. De factoren die een cruciale rol spelen bij kindgericht werken zijn uitgewerkt in 10 ankers. Deze ankers vormen een leidraad bij het vormgeven van ons onderwijs in de dagelijkse praktijk. Ze dagen de leerkracht uit na te denken over de onderliggende uitgangspunten en hun aanbod beredeneerd vorm te geven.

De ankers:

  1. Uitgaan van de drie pedagogen: het kind en de ander (kinderen spreken elkaars taal en leren van elkaar), de volwassene (kinderen doen wat de volwassene doet en leert door het kijken, nadoen en uitproberen) en de ruimte (kind leren door wat er allemaal te zien en te doen is, een rijke leeromgeving werkt stimulerend)
  2. Uitgaan van het competente kind. Kinderen kunnen veel zelf. We dagen onszelf uit om kinderen de ruimte te geven om zelf te doen wat ze al kunnen en nemen daar de tijd voor.
  3. Kijken achter het gedrag van kinderen. We kijken en luisteren naar kinderen, stellen ons oordeel uit en zijn nieuwsgierig naar wat een kind drijft of wat er speelt.
  4. Procesgericht versus productgericht. Het proces zelf is de activiteit en staat centraal.
  5. Documenteren/rapportage. Documenteren biedt belangrijke informatie. Wat laten kinderen ons zien? Documenteren is luisteren en kijken zichtbaar maken.
  6. Een uitdaging versus een opdracht. We geven de kinderen zoveel mogelijk uitdagingen om mee aan de slag te gaan.
  7. Kennis over ontwikkeling. De leerkrachten hebben kennis van de didactiek en methodiek voor jonge kinderen. Dit is noodzakelijk voor betekenisvol werken.
  8. Inspelen op kinderen. De leerkrachten kijken/luisteren, documenteren, reflecteren/interpreteren, maken plannen, prikkelen/uitdagen/verdiepen.
  9. De verwondering van kinderen in ere houden. Wie vragen heeft, wil weten. “Is dat zo?” “Hoe denk jij dat het zit?” Zelf hardop denken zet kinderen ook aan het denken.
  10. Vraag het de kinderen. Door alledaagse dingen serieus te nemen en kinderen voortdurend te betrekken, denken kinderen na en voelen zich medeverantwoordelijk. We zoeken samen naar antwoorden, mogelijkheden en oplossingen. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De ochtenden besteden wij in principe aan de cognitieve vakken: rekenen, taal, spelling, technisch- en begrijpend lezen. Voor deze vakken volgen we de lesdoelen vanuit de methode. De uren in ons rooster zijn richtlijnen. Per groep wordt gekeken naar de onderwijsbehoefte en wordt eventueel meer of minder tijd aan een vak besteed. In de middagen wordt er projectmatig gewerkt (Jeelo). Hierbij werken de kinderen aan wereldoriënterende thema's en komen ook de creatieve en beeldende vakken aan bod. 

Ook geven we Engels vanaf groep 1. In de groepen 1 t/m 4 gebeurt dit spelenderwijs en vanaf groep 5 gebruiken we hier een methode voor. De gymlessen worden vanaf groep 3 gegeven door een vakleerkracht.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De leerkracht stemt de inhoud van de lessen zo goed mogelijk af op de onderwijsbehoefte van de leerlingen. Voor de meeste leerlingen in een jaargroep is de onderwijsbehoefte ongeveer gelijk. Sommige kinderen hebben meer ondersteuning en aandacht nodig. De leerkracht past het onderwijs aan deze kinderen dan zo nodig aan. Dat kan bijvoorbeeld door de lesstof of de hoeveelheid tijd die een kind krijgt aan te passen. Na overleg met de ouders kan de school eventueel besluiten om een leerling in een hogere groep te plaatsen of om de leerling een jaar te laten doubleren.

Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben kan de leerkracht ook leerkrachten om hulp vragen die een extra opleiding hebben gevolgd, zoals de onderwijsleerspecialisten. Deze kunnen bijvoorbeeld remedial teaching in of buiten de klas geven. Hierbij ligt de nadruk op de groepen 3 en 4.  De leerkrachten en remedial teachers worden ondersteund door de intern begeleiders. Zij coördineren de leerlingenzorg en evalueren de resultaten. Voor kinderen met specifieke behoeften (bijvoorbeeld een leerling met een arrangement, een speciaal budget) kan ook een ambulant begeleider ingeschakeld worden.  

Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is, in het kader van Passend Onderwijs, een belangrijk instrument. Het beschrijft de wijze waarop de school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning de school kan bieden. In de stad Utrecht is door het samenwerkingsverband PO Utrecht Stad het instrument Perspectief Op School vastgesteld om de basisondersteuning vast te leggen. Hierin staan de volgende punten beschreven:

  •   in welke mate de school voldoet aan de standaard voor de basisondersteuning;
  •   hoe en op welke termijn zij acties gaat ondernemen om eventuele hiaten aan te vullen;
  •   welke extra ondersteuning de school kan bieden.  

Het schoolbestuur stelt het schoolondersteuningsprofiel van alle scholen in haar stichting vast; de MR heeft adviesrecht. Ook onze school heeft een schoolondersteuningsprofiel. Hiermee voldoen wij aan de Utrechtse Standaard voor de Basisondersteuning.  

Wij bieden indien nodig extra ondersteuning door middel van remedial teaching op de volgende manieren:

  • buiten de klas voor leerlingen met extra behoefte aan ondersteuning;
  • veel expertise en middelen voor het begeleiden van meer- en hoogbegaafde leerlingen;        
  • projectgroep en Leerprocesbegeleiding (plusaanbod).

Leerkrachten of ouders kunnen signaleren dat een kind meer- of hoogbegaafd is. Bij ons op school wordt, voor (hoog)begaafde leerlingen, de stof in de klas volgens een doorgaande lijn gecompact en verrijkt. Als blijkt dat dit aanbod ontoereikend is, bestaat de mogelijkheid dat er ondersteuning buiten de klas geboden wordt. Voor wat betreft de ondersteuning buiten de klas, wordt per kind bekeken welke onderwijsbehoeften ze hebben en welk aanbod voor hen noodzakelijk is.

De mogelijkheden:

  • In een groep, met kinderen uit hetzelfde leerjaar, op eigen niveau (aan de hand van hogere orde denkvragen) werken aan projecten, binnen het thema van de school. Hier is ruimte voor onderzoekend en ontdekkend leren;
  • Leerprocesbegeleiding (individueel of in een klein groepje): mindsettraining, begeleiding bij ontwikkelen van executieve functies, leren leren etc.;
  • Ook is er de mogelijkheid om lessen Spaans te volgen.  

Een combinatie van meerdere onderdelen is, indien nodig, mogelijk. Om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen wordt onder andere gebruik gemaakt van de "profielen begaafde leerlingen" van Betts en Neihart en het Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid. De Paulusschool maakt deel uit van een netwerk van scholen met plusklassen en werkt samen met de afdeling voor hoogbegaafden van de Katholieke Scholenstichting Utrecht.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij hopen ons aanbod door de Remedial teacher en de meer- en hoogbegaafdheidsspecialist voort te kunnen zetten, om kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte te kunnen blijven helpen. Daarnaast is er komend schooljaar nog twee dagen extra ondersteuning voor extra hulp voor kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Naast de samenwerking met de opvang in ons schoolgebouw is er ook een nauwe samenwerking met andere opvang in de wijk.

Terug naar boven