SBO St. Maarten

Neckardreef 20 3562 CP Utrecht

Schoolfoto van SBO St. Maarten

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Gedurende de schoolloopbaan van uw kind wordt uw kind gevolgd. Wij volgen de leerlingen middels de CITO resultaten. Deze resultaten worden geplaatst in het OPP en hierin worden doelen gesteld voor ieder kind. Wij werken met prognoses die wij overzichtelijk in het OPP plaatsen. Ieder half jaar bekijken we de resultaten van de CITO scoren en deze leggen we naast de doelen. Tijdens deze evaluatiemomenten wordt er samen met de orthopedagoog en de intern begeleider gekeken of we op de juiste weg zijn en wat er eventueel verder nodig is om de einddoelen van dat schooljaar te behalen. In sommige gevallen kan het zijn dat er extra ondersteuning voor uw kind wenselijk is en zetten wij remial teaching in. 

Doordat wij uw kind op deze wijze blijven volgen en goed de resultaten in kaart blijven brengen en evalueren kunnen wij vanaf eind groep 5 een prognose schooladvies voor het voorgezet onderwijs geven. Eind groep 7 wordt dit omgezet naar een voorlopig schooladvies. 
Dit wordt op een aantal zaken gebaseerd. In groep 7 maken de leerlingen een entreetoets rond mei en dit samen met de CITO resultaten en de sociaal emotionele ontwikkeling van uw kind, maakt het advies. 

In groep 8 wordt dit voorlopige advies omgezet naar een definitief advies. Rondom mei maken de leerlingen van groep 8 die daarvoor in aanmerking komen een eindtoets (voor het eerst in schooljaar 20-21). Dit maakt dat wij hierna ons advies eventueel nog zouden kunnen aanpassen.

Wij zien dat onze leerlingen veelal naar het VMBO en Praktijkonderwijs gaan.

Voor sommige leerlingen is het goed om een overstap te maken naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Binnen het SBO hebben alle leerlingen een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). In dit OPP worden aan het einde van ieder schooljaar de doelen van de leerlingen beschreven op de volgende vlakken:

  • werkhouding
  • rekenen
  • begrijpend lezen
  • technisch lezen
  • spelling
  • taal / woordenschat
  • sociaal emotionele ontwikkeling

De doelen die beschreven worden zijn de doelen die voor een kind individueel gelden en niet passen binnen ons basisaanbod in de klassen.

Deze doelen worden 2 maal per schooljaar geëvalueerd en eventueel bijgesteld.
Voor de leervakken wordt er gekeken naar de CITO resultaten in combinatie met de methodegebonden toetsresultaten. Er wordt gekeken of de prognoses behaald zijn. Op het moment dat dit het geval is, is het aanbod toereikend. Op het moment dat een leerling de doelen niet dreigt te halen wordt er gekeken wat er in het aanbod gedaan moet worden om hier wel voor te zorgen. Wat heeft de leerling nodig of is het gestelde doel wel een haalbaar doel? naar aanleiding hiervan wordt het onderwijs aangepast in de klas. Wanneer dit niet voldoende is, hebben wij als school de mogelijkheid om kinderen remedial teaching aan te bieden voor een korte periode. Als er bij ons twijfels zijn over waarom een kind zich niet voldoende blijft ontwikkelen hebben wij als school ook de mogelijkheid om een intelligentieonderzoek af te nemen. De score die hier uit komt kan ons antwoorden geven. 

De sociaal emotionele ontwikkeling monitoren we aan de hand van SCOL. Twee keer per jaar vullen de leerkrachten de SCOL in om te kijken waar de leerlingen staan en hoe we de leerlingen verder kunnen helpen en wat hier nodig voor is.

De OPP's worden 3x per jaar met de ouders besproken. 

Daarnaast zijn er gesprekken met de leerkrachten en de zorgteam medewerkers tussentijds om op deze wijze het proces tussentijds ook te blijven monitoren en eventuele aanpassingen in het aanbod te kunnen doen om de uiteindelijke doelen te kunnen behalen.

Jaarlijks geven wij ook antwoord op de vraag of de onderwijszetting nog passend is voor het kind. Dit betekent dat wij kijken of het kind nog voldoende profiteert van ons aanbod en of wij nog kunnen voldoen aan de onderwijsbehoeften van het kind. Wanneer dit niet meer het geval is gaan wij in overleg met ouders op zoek naar de juiste setting. Dit kan zijn dat er een andere vorm van speciaal onderwijs nodig is in de vorm van cluster 2, 3 of 4 onderwijs of dat behandeling voorliggend is aan onderwijs en dat een kind doorverwezen wordt naar een voltijd behandel setting. Ook kan het voorkomen dat een kind terug geplaatst kan worden naar het regulier onderwijs. In alle gevallen zullen wij het samenwerkingsverband betrekken om met ons mee te denken over de juiste plek voor het kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het SBO werkt met uitstroomprognoses vanaf eind groep 5. Deze prognose wordt gebaseerd op zowel IQ als op leerresultaten en werkhouding.

Eind groep 7 wordt er een voorlopig schooladvies afgegeven. Ook dit wordt gebaseerd op het IQ van de leerling, maar vooral de leervorderingen.
In groep 8 komt er een definitief advies tot stand. Dit wordt besproken met ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

SBO Sint Maarten ligt in de wijk Overvecht. Overvecht is een Vreedzame wijk. Als school hebben wij dan ook gekozen voor de 'Vreedzame School' als sociaal emotionele methode voor de ontwikkeling van de leerlingen.

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren om op een juiste manier met elkaar om te gaan en hebben hier dan ook veel aandacht voor. De kernwaarden:

  • Wij zorgen goed voor de spullen
  • Wij zijn rustig op school
  • Wij zorgen goed voor elkaar

vinden wij erg belangrijk in de klas wordt hier dan ook veel naar verwezen. Tevens maken wij gebruik van steunzinnen, zoals wanneer een leerling het moeilijk heeft te zeggen maak een goede keuze. Deze steunzinnen helpen de kinderen om om te gaan met hun emoties en worden door de kinderen herkent. Door in de gehele school dezelfde zinnen en woorden te gebruiken, zorgt dit ervoor dat ook leerlingen elkaar kunnen corrigeren. Met elkaar zorgen wij voor een fijn werk- en leefklimaat.

In iedere klas worden aan het begin van het schooljaar de regels van de klas opgesteld, zodat iedereen hier achter kan staan en zodra er nieuwe leerlingen binnen komen worden deze uitgelegd worden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Goed voor de spullen zorgen
  • Rustig zijn
  • Goed voor elkaar zorgen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2015 is de inspectie van het onderwijs voor het laatst langs geweest op de school en heeft de school als voldoende beoordeeld. 

Ondanks deze voldoende blijven wij het als school erg belangrijk vinden om in ontwikkeling te blijven en mee te gaan met nieuwe veranderingen. Daarom blijven wij ieder jaar weer kritisch kijken naar ons onderwijs.

Terug naar boven