SBO St. Maarten

Neckardreef 20 3562 CP Utrecht

Schoolfoto van SBO St. Maarten

Het team

Toelichting van de school

Op SBO Sint Maarten staat een bevlogen en professioneel team. Het is team dat zich voortdurend wil ontwikkelen en het maximale uit ieder kind wil halen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij kortdurende ziekte, tot aan 14 dagen, van een leerkracht zijn er een aantal opties binnen onze organisatie. In sommige gevallen zetten we de onderwijsassistent voor de klas, verdelen we de groep deels of helemaal of vragen we ouders om hun kind thuis te laten.

Als organisatie kiezen wij ervoor om geen ander ondersteunend personeel, zoals intern begeleiders, gedragswetenschappers of remidial teachers, voor de klas te zetten. Dit doen wij niet om ervoor te zorgen dat andere processen doorgang kunnen blijven krijgen en de kwaliteit van onderwijs bewaakt kan worden.

Bij langdurige ziekte, langer dan 2 weken, wordt er gezocht naar een externe vervanger voor de klas.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Creativiteit, kunst en cultuur

Naast de expertise op het gebied van gedrag en taal ontwikkelen we de komende periode een plusaanbod: praktische vakken en vaardigheden op het gebied van creativiteit, kunst en cultuur.

Onze leerlingen stromen veelal door naar het praktijkonderwijs en VMBO basis.

Kenmerken van ons aanbod zijn:

  • Werken met de ‘handen’
  • Diversiteit aan creatieve vakken: groen, ICT, huishouden, techniek en koken
  • Leren leren
  • Plezier

Binnen het aanbod leren kinderen op een praktijkgerichte manier. Door met de handen te werken en (inter-)actief bezig te zijn, krijgen kinderen meer plezier in het leren. Wij denken dat deze manier van werken goed aansluit bij de ontwikkeling en het denkniveau van onze kinderen.

In dit praktijkonderwijs komen de creatieve vakken, taal, groen, ICT, techniek en koken aan bod. De leerlijn Kunst en Cultuur is verbonden met de ‘21st century skills’. Hierbij leren de kinderen vaardigheden als samenwerken, probleemoplossend vermogen en creativiteit.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen zitten in principe maximaal 12 leerlingen en wordt er door de leerkracht nauw samengewerkt met de logopediste, motorisch therapeut en de orthopedagoog. Dit team maakt samen een plan per leerling om te komen tot het gewenste niveau. De doelstellingen worden in het OPP opgenomen. Deze doelstellingen leiden ertoe dat de leerlingen met de leeftijd van maximaal 7 jaar in groep 3 onderwijs kunnen volgen. 

In de groepen 1 en 2 wordt thematisch gewerkt aan de kerndoelen die het onderwijs heeft vastgesteld. Wij volgen uw kind middels het volgsysteem KIJK!. Dit geeft ons inzicht in de vorderingen van uw kind en zorgt ervoor dat wij duidelijke doelen kunnen stellen voor uw kind. Deze doelen worden zoals hierboven beschreven in het OPP. 

Er zijn leerlingen die bij aanvang van hun schoolloopbaan extra ondersteuning nodig hebben om zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. Deze ondersteuning wordt gegeven door de groepsleerkracht die wordt ondersteund door de logopediste, motorisch therapeut en zo nodig door de orthopedagoog. We streven ernaar om zoveel mogelijk ondersteuning in de groep te bieden, zodat de groepsomgeving een ondersteunde leerplek voor de leerlingen wordt. In sommige gevallen is het zo dat wij in samenspraak met het samenwerkingsverband kijken naar mogelijkheden van een arrangement om extra zorg voor uw kind in te kunnen kopen. 

De samenwerking met het samenwerkingsverband is voor ons waardevol. In sommige situaties is het voor ons ook moeilijk om de juiste aanpak te kunnen vinden voor uw kind en kunnen wij de hulp van het samenwerkingsverband inschakelen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt de school samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden.

Rol samenwerkingsverband en school

Om ervoor te zorgen dat alle kinderen een passende plek krijgen, hebben scholen regionale samenwerkingsverbanden gevormd. In deze samenwerkingsverbanden werken het regulier en het speciaal onderwijs samen. De scholen in het samenwerkingsverband maken afspraken over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook maakt het samenwerkingsverband afspraken met de gemeenten in de regio over de inzet van en afstemming met jeugdhulpverlening. Ouders melden hun kind aan bij de school van hun keuze en de school kijkt welke ondersteuning het kind nodig heeft en wat de mogelijkheden van de school zijn. Deze rapportage kan ouders een handvat bieden in de keuze van een school, doordat het een beeld geeft van de ondersteuning die de school aan hun kind zou kunnen bieden. Of de school voor hun kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoeften van het kind blijken. Dit hangt namelijk niet alleen af van de aanwezige ondersteuning, maar ook van de specifieke capaciteiten en de ondersteuningsbehoeften van het kind.

Ons onderwijsconcept

Traditioneel onderwijs
Sint Maarten is een school voor speciaal basisonderwijs (SBO). Wij bieden onderwijs op maat voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte. De individuele mogelijkheden en het persoonlijke karakter van onze leerlingen staan hierbij centraal. Op onze school krijgen de kinderen de ruimte om zich op hun eigen niveau te ontwikkelen, waardoor zij met plezier naar school gaan. 

Onze visie op passend onderwijs

Sint Maarten geeft kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte de aandacht die zij nodig hebben. Veel van onze leerlingen hebben te maken met een ontwikkelingsachterstand. Wij bieden hen niet alleen een uitdagend onderwijsaanbod, maar ook begeleiding op maat. Wij werken in kleine groepen van maximaal 15 kinderen. Hierdoor kunnen wij goed inspelen op de individuele mogelijkheden van onze kinderen. Kinderen krijgen bij ons de ruimte om het beste uit zichzelf halen. Een positief pedagogisch klimaat vormt hiervoor de basis. Vanuit deze basis werken wij intensief samen met onze leerlingen en hun ouders. Wij begeleiden onze leerlingen doelgericht naar een volwaardige plek in de maatschappij. Zij verlaten onze school met de nodige praktijkervaring op zak en met uitzicht op een mooie toekomst!

Kenmerkend voor onze leerlingen

De doelgroep van onze school heeft extra ondersteuning nodig. Onze leerlingen hebben in de loop der jaren achterstanden opgelopen in hun ontwikkeling. Dit kan om verschillende redenen zo zijn. Veelal hebben we te maken met leerlingen met een benedengemiddelde intelligentie en leerlingen die een taalachterstand hebben.  Het gedrag van de leerlingen voert niet de boventoon. Door de juiste ondersteuning op didactisch vlak te bieden, kunnen onze leerlingen goed functioneren.

Sterke punten in onze ondersteuning

Als school zijn wij goed in de ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Binnen de school bieden wij een sterk basisaanbod en differentiatie mogelijkheden binnen de klas, tevens kunnen wij extra ondersteuning buiten de klas bieden. Onze orthopedagogen zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van de leerlingen en ondersteunen de leerkrachten daar waar nodig. 

Grenzen aan onze ondersteuning

De grenzen zijn een combinatie van een aantal factoren, namelijk:

  • IQ
  • Leerresultaten
  • Gedrag
  • Specifieke ondersteuningsbehoeften

IQ
Kijkende naar het IQ, dan valt het IQ meestal tussen de 60 en 90. Maar zoals eerder aangegeven wordt er naar meerdere zaken gekeken. Wanneer een leerling dusdanig cognitief beperkt is dat hij niet in staat is onderwijs te volgen in een van onze groepen, zal deze leerling niet passen bij ons op school.   

Leerresultaten
Hiermee wordt bedoeld de vorderingen die de leerling maakt. Hoeveel jaren achterstand heeft de leerling opgelopen. Op het moment dat een leerling niet hoger kan uitstromen dan de lesstof van midden groep 5 dan hoort de leerling niet thuis binnen het SBO.  

Specifieke ondersteuningsbehoeften
Wanneer een leerling specifieke ondersteuningsbehoeften heeft, te denken valt aan voortdurende 1 op 1 begeleiding, specifieke behoeften op medisch vlak of op het gebied van gedrag, dan kunnen wij als school dit helaas niet bieden. De leerling moet kunnen functioneren in een groep van 15 leerlingen met 1 leerkracht. De leerling moet corrigeerbaar zijn door de leerkrachten. 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De Sint Maarten is een school voor speciaal basisonderwijs. Dit is ook de reden dat wij niet samenwerken met een reguliere peuterspeelzaal of kinderdagverblijf. Leerlingen die op de Sint Maarten komen, komen veelal op latere leeftijd vanuit het regulier onderwijs of vanuit gespecialiseerde kinderdagverblijven zoals bijvoorbeeld Youké. Soms ook vanuit de reguliere VVE programma's in de wijk. Hier wordt samengewerkt met het platform 2-4 jarigen binnen Utrecht om op deze wijze vroegtijdig te signaleren op achterstanden in de leerontwikkeling van kinderen.

Terug naar boven