Van Asch van Wijckschool

Maetsuykerstraat 1 a 3531 HR Utrecht

  • Elke week aandacht voor Kunst en Cultuuronderwijs!
  • Een prachtig pand met een groot plein én het park, een Tiny Forest en de voetbalkooi als buitenruimtes!
  • In groep 1 t/m 4 ontdekken wij in hoeken. Vanaf groep 3 werken wij met een methode voor onderzoekend en ontdekkend leren.
  • Onze vier kernwaarden zijn verbinding, veiligheid, verantwoordelijkheid en veiligheid.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school


De afgelopen jaren scoren wij veelal boven het landelijk gemiddelde (voldoende tot goed). Zo ook in het laatst gemeten jaar: schooljaar 2022-2023. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenopbrengsten vinden wij belangrijker dan de Eindtoets in groep 8. Zij geven een meer gedetailleerd en vollediger beeld dan alleen de eindtoets in groep 8.

De ontwikkeling bij het jonge kind verloopt niet in één vloeiende lijn, een kind ontwikkelt zich in sprongen. In groep 1 en 2 nemen wij geen toetsen af. De leerkrachten observeren op diverse leergebieden en gebruiken hiervoor het programma OVM: Ontwikkelings Volgmodel Memelink. Zij houden precies bij of een kind leeftijdsadequaat is of vooruit of achter loopt. 

Vanaf groep 3 nemen wij naast de methodetoetsen ook toetsen van CITO af. Dit doen wij op de gebieden van Rekenen-Wiskunde, Begrijpend lezen en Spelling. Daarnaast krijgen de kinderen ook de Drie Minuten Toets en de AVI toets om hun leesniveau te volgen. De CITO toetsen worden rond januari en juni afgenomen. Op deze manier volgen we de ontwikkeling van de kinderen nauwlettend.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In 2022-2023 ging 47 % naar HAVO of VWO, 27 % TL-HAVO, 17% VMBO TL en 10 % VMBO BBL-KBL 

In 2021-2022 ging 73% naar HAVO of VWO, 2 % naar TL-HAVO en 18% naar VMBO BBL-KBL-TL

In 2020/2021 ging 70 % naar HAVO of VWO en 15% naar VMBO TL-KBL en 15% naar KBL-BBL 

In 2019/2020 ging 67% naar HAVO of VWO en 17 %naar VMBO TL




Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken op school met de Vreedzame School en binnen onze wijk met de Vreedzame Wijk. Dit is een sociaal-emotionele ontwikkelingsmethode met ook aandacht voor burgerschap. Daarnaast hebben wij schoolregels die voortkomen uit onze kernwaarden. Deze hangen door de hele school en zijn bekend bij de kinderen. Ook krijgen alle kinderen bij ons op school in groep 5 de training Rots en Water: een weerbaarheidstraining waarbij kinderen naar zich zelf kijken en leren om bewuste keuzes te maken. Deze training wordt door speciaal opgeleide leerkrachten gegeven. In de groepen daarna komen de oefeningen van Rots en Water terug.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verbinding
  • Vertrouwen
  • Veiligheid en verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In 2018 is de inspectie op bezoek geweest. Zij hebben een deelonderzoek uitgevoerd volgens het nieuwe inspectiekader. Op alle gebieden die onderzocht zijn scoren wij voldoende.

Uit het inspectierapport:

De school heeft een breed en eigentijds aanbod.
Het aanbod van de school is voldoende: het is dekkend voor de kerndoelen en sluit aan bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. In de groepen 1, 2 en 3 is daarbij op een mooie manier te zien hoe de leraren een rijke en betekenisvolle leeromgeving inrichten. Naast de cognitieve ontwikkeling besteedt de school op een gestructureerde manier aandacht aan ontwikkeling van sociale vaardigheden en burgerschap, waarbij de leerlingen ook voldoende gelegenheid krijgen deze vaardigheden te oefenen. Een geborgd onderdeel van het aanbod is het coöperatief leren, dit wordt in alle groepen al jarenlang structureel toegepast. In het vormgeven van het aanbod gericht op de muzikale en creatieve ontwikkeling werkt de school samen met partners in de buurt.

De leraren stemmen hun onderwijs af en kunnen het effect daarvan vergroten.
De leraren hebben voldoendezicht op de ontwikkeling van de leerlingen en plannen vooraf hoe ze de instructie en de lesstofafstemmen op het niveau van de leerlingen. De school heeft haarhandelingsgerichte en opbrengstgerichte werkwijze helder beschreven in het ondersteuningsplan. De leraren gebruiken actuele toetsen en observatie-instrumenten om de ontwikkeling van de leerlingen in kaart te brengenen het onderwijs af te stemmen. Ook op deze school zien we het PCOU beleid gericht op opbrengstbewust werken terug. Een deel van de begeleiding van de leerlingen vindt buiten de groep plaats, waarbij de school alert moet blijven op de informatie uitwisseling tussen de groepsleraar en de andere begeleiders.

De kwaliteitszorg is op de Van Asch van Wijckschool voldoende omdat de school haar kwaliteit systematisch evalueert en ontwikkelt. De school volgt het PCOU beleid als het gaat om het evalueren van de resultaten van de leerlingen en de kwaliteit van het onderwijsproces. Werkwijzen die in voorgaande jaren zijn ontwikkeld worden geborgd. Dit gebeurt in borgingsdocumenten, maar ook door de specialisten(bijvoorbeeld voor taal, rekenen, coöperatief leren). Zij observeren in de groepen en bewaken zo de kwaliteit.

De school betrekt personeel en ouders bij beleidsvorming.
De school verantwoordt zich op een voldoende manier over het onderwijs dat ze geeft en de resultaten die ze daarmee bij de leerlingen bereikt. Ze doet dit in de eerste plaats aan het bestuur volgens de PCOU afspraken. Daarnaast verantwoordt de school zich ook in het openbaar door middel van de schoolgids, de website en de website Scholen op de kaart. De ouders waarmee we op de onderzoeksdag hebben gesproken, zijn positief over de manier waarop de school hen bij het onderwijs aan hun kinderen betrekt. Een mooi initiatief vinden ze dat ouders inhoudelijke onderdelen verzorgen. Ook zijn ouders, met name in de mr, betrokken bij de beleidsvorming. De school werkt samen met diverse partners, waaronder het samenwerkingsverband, buurtteam, ketenpartners, buitenschoolse opvang.

Terug naar boven